کد خبر: ۷۷۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۶ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 19
شفا آنلاین>سلامت>بي‌خوابي اغلب با سختي در به خاطر آوردن وقايع، ناتواني در عدم تمرکز و برخورد به چيزها همراه است؛ اما خوشبختانه حتي در شلوغ‌ترين روزها، درماني براي آن وجود دارد. اين درمان چرت نيمروز است.
به گزارش شفا آنلاین،در يک مطالعه کوچک منتشرشده در «مجله شخصيت و تفاوت‌هاي فردي» روي

40 داوطلب 18 تا 50 ساله که همگي ميانگين خواب يکساني داشتند، اين نتيجه به دست آمد: کساني که چرت يک ساعته در بعدازظهر داشتند، توانستند در موقعيت‌هاي بسيار خطير بدون اينکه پريشان شوند، وظايفشان را به‌خوبي انجام دهند. از طرف ديگر، هنگامي‌که موضوع فعاليت‌هاي روزمره مطرح است، چرت نيمروز نه‌تنها خستگي را کاهش مي‌دهد بلکه در تصميم‌گيري‌ها و جلوگيري از زود خشمگين شدن نيز تاثير خواهد گذاشت.

چرت نيمروز در زندگي مدرن به‌خصوص در ميان افراد بدخلق و خسته چندان موردتوجه نبوده است. تحقيقات پيشين نشان داده است که خواب نيمروز در «احساسات مثبت»، «انرژي»، «انگيزه» و «لذت» افراد تاثير دارد؛ بنابراين آيا هر فردي بايد به کودکي‌اش بازگشته و بعد از ناهار يک چرت کوتاه داشته باشد؟

چرت معمولا 30 تا 90 دقيقه طول مي‌کشد و تخمين زده مي‌شود که يک‌سوم تا دوسوم مردم دنيا به‌طور مرتب چرت مي‌زنند.

مطالعات نشان مي‌دهد که چرت زدن معمولا از کافئين در افزايش هوشياري و همچنين بهبود حافظه گفتاري تاثير بيشتري دارد. حتي يک چرت کوتاه 7 تا 10 ‌دقيقه‌اي مي‌تواند تاثيرات سريع تا 3 ساعت براي شما داشته باشد.

گرچه چرت طولاني‌تر تا 2 ساعت، به‌خصوص اگر قبل از چرت کوتاه کمبود خواب شديد داشته باشيد مي‌تواند باعث شود که دچار لختي ناشي از خواب شويد و با احساس گيجي از خواب بيدار شويد؛ بين يک تا چهار بعدازظهر مساعدترين وقت براي چرت زدن است- يک پژوهش ژاپني بهترين زمان چرت زدن را در ساعت 2 بعدازظهر و به مدت بيست دقيقه تعيين مي‌کند. اين موضوع بيشترين احساس هوشياري و خشنودي را براي طولاني‌ترين مدت در فرد ايجاد مي‌کند.

از سوي ديگر يک بازبيني درباره چرت زدن خلبانان (به نام استراتژي خواب) نشان داده است که خلباناني که چرت مي‌زنند (بله بر اساس اين پژوهش حتي در کابين)‌ در مرحله پرواز با ارتفاع ثابت در پروازهاي طولاني هوشياري و عملکرد بهتري خواهند داشت.

خستگي در خلبان‌ها مي‌تواند در عکس‌العمل ضعيف‌تر و کاهش هوشياري و ديد محيطي آنها تاثيرات سوء داشته باشد.

در مقابل، يک مقاله مروري در مجله پزشکي خواب رابطه‌اي ميان چرت روزانه و افزايش خطر مرگ به خاطر دلايل گوناگون را نشان داده است، اما نويسندگان به اين نکته اشاره کرده‌اند که افراد بيمار احتمال بيشتري دارد که در هر شراي طي چرت روزانه داشته باشند، بنابراين اين يافته‌ها نبايد باعث نگراني شما شود. چيزي که بايد نگرانش باشيد، خروپف کردن يا سرازير شدن آب دهانتان در مقابل همکارانتان است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: