کد خبر: ۷۷۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 15
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>سلامت> هم اکنون کمبود 120 تا 200 هزار نفر پرستار به عنوان یک خلاء در بیمارستان های کشور مشهود است.

به گزارش شفاآنلاین ،عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور با بیان این خبر اعلام کرد: طبق استاندارد جهانی نسبت پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی دو یا دو نیم پرستار است در حالی که در کشور ما نسبت پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی زیر یک نفر یعنی هشت دهم است و این امر هیچ مطابقتی با استاندارد جهانی ندارد.

شمس الدین شمس  ادامه داد: متاسفانه بیمارستانها همزمان با افزایش تخت های بیمارستانی خود اقدام به تغییر چارت سازمانی خود نمی کنند در حالی که اگر پنج سال قبل دارای 100 تخت بیمارستانی بودند امروز این تخت ها به 500 تخت افزایش یافته و همین تغییر نیازمند تغییر چارت سازمانی و جذب پرستار بیشتر است.

شمس به تبعات کمبود پرستار در بیمارستانها اشاره کرده و گفت: بدون تردید خطا و اشتباه در این صورت بیشتر شده و نارضایتی سیر صعودی پیدا می کند و تمامی کم کاری ها هم به نام پرستار ثبت می شود.

وی افزود: پرستاران علاوه بر شیفت کاری خود به علت نیازی که در بیمارستانها وجود دارد مجبور می شوند اضافه بر شیفت خود کار کنند که این امر موجب اعتراضاتی از سوی پرستاران می شود.
عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور همچنین گفت: کمبود پرستار باعث صدمه دیدن بیماران و دقت نکردن در رسیدگی به بیماران می شود.

وی تربیت پرستار، آموزش پرستار و جذب و به کار گیری پرستاران در بیمارستانها را از جمله مولفه هایی عنوان کرد که باید در دستور کار مسولان و متولیان امر قرار گیرد.

شمس با بیان اینکه امسال 10 هزار نفر دانشجوی پرستاری فارغ التحصیل شده اند، بیان کرد: باید تمهیداتی اتخاذ شود تا این نیروها جذب مراکز درمانی شوند.
وی نبود اعتبار و پست سازمانی در بیمارستانها و نبود مجوز جذب را از جمله عواملی عنوان کرد که اجازه نمی دهد پرستار مورد نیاز بیمارستانها تامین شود.

 اکنون در کشور 120 هزار نفر پرستار در بخش های خصوصی، دولتی و نیروهای مسلح فعالیت می کنند اما با وجود فعالیت این تعداد پرستار، بیمارستانهای کشور به 120 تا 200 هزار نفر پرستار نیازمند هستند.

پایین بودن درآمد پرستاران و اجرایی نشدن بسیاری از مصوبات مربوط به آنها همانند قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و همچنین ارتقای قانون بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت باعث مهاجرت پرستاران به کشورهای خارجی شده است.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: