کد خبر: ۷۷۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 14
شفاآنلاین:سلامت>بهداشت>مدیر گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نسبت به آمار فزاینده قوس های غیرطبیعی بدن در دانش آموزان به دلیل کیف های سنگین و نیمکت های غیراستاندارد در آستانه سال تحصیلی هشدار داد.
به گزارش شفا آنلاین : ایرج عبدالهی افزود: طبق بررسی های انجام شده، حدود 20 تا 30 درصد دانش آموزان دارای افزایش قوس پشتی ، جلوآمدگی گردن و شانه ها هستند.
وی خاطرنشان کرد: این مشکلات به دلیل وضعیت بد بدنی دانش آموزان هنگام نشستن ، نیمکت های غیراستاندارد و حمل کیف و وسایل سنگین است؛ درصدی از دانش آموزان نیز مبتلا به قوس های طرفی ستون فقرات (اسکولیوز) هستند.
مدیر گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: این مشکلات موجب بروز دردهای پشت و کمردرد در کودکان شده بطوریکه براساس بررسی های یک دانشجو آمار کمردرد در کودکان بسیار بالا است. ارگونومی (دانش طراحی ابزار براساس توانایی های جسمی) نامناسب میز و صندلی مدارس موجب می شود که کودکان در سنین نوجوانی و جوانی دچار مشکلات متعددی شوند.
عبدالهی گفت: عمده اختلالات ستون فقرات و خمیدگی های جسمی دانش آموزان علاوه بر کیف و نیمکت غیراستاندارد به دلیل کم تحرکی و نشستن بیش از حد برای بازی با گوشی ها و کامپیوتر و دیدن تلویزیون بوده که کودکان را مبتلا به اضافه وزن نیز کرده است.

**ارگونومی میزها و صندلی های مدارس باید چگونه باشد؟
مدیر گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: میز و صندلی مدارس باید به گونه ای باشد که فاصله بین محل نشستن کودک تا سطح قرار دادن کتاب و دفتر ، مناسب بوده و کم نباشد درحالیکه این فاصله در بسیاری از مدارس کم بوده و دانش آموزان برای انجام تکالیف مجبور هستند خم شوند.
عبدالهی افزود: این خم شدن کودکان موجب ایجاد قوس پشتی و تشدید قوس های طبیعی گردن و شانه می شود.
وی ادامه داد: همچنین میز دانش آموزان نباید صاف بوده و باید شیب کوچکی با زاویه حدود 10 تا 20 درجه داشته باشد تا کودک زیاد خم نشود.
عبدالهی اضافه کرد: علاوه بر این ، پشتی صندلی ها نیز باید به گونه ای باشد که کمر و پشت دانش آموز را کاملا پر کرده و بگیرد زیرا هنگامی که پشت کودک خالی بماند دچار عوارض جسمی می شود.
وی تصریح کرد: هرچند استاندارد سازی نیمکت های مدارس ممکن است برای آموزش و پرورش هزینه بر باشد اما از هزینه های مضاعف بیماری های جسمی کودکان در آینده جلوگیری خواهد کرد.

**والدین برای کودکان چه نوع کیفی بخرند؟
مدیر گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: نوع کیف دانش آموزان نباید خیلی سنگین باشد زیرا جنس برخی کیف ها به گونه ای است که بدون محتویات ، وزن قابل توجهی دارند .
عبدالهی افزود: همچنین بند کیف باید بلند باشد تا وزن آن روی کتف و شانه ، فشار وارد نیاورد.
وی ادامه داد: مساله مهم دیگر ، سنگین بودن محتویات کیف است؛ کیف های سنگین روی رشد ستون فقرات دانش آموزان به ویژه کودکان کمتر از 12 سال ، تاثیر نامطلوبی داشته و موجب بروز قوس های غیرطبیعی در بدن می شود.

**توصیه هایی برای والدین و مدارس برای سبک کردن کیف ها
مدیر گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به والدین توصیه کرد از سنگین کردن کیف کودکان با قرار دادن وسایلی مانند قمقمه و غذا در کیف، خودداری کنند.
عبدالهی به معلمان نیز توصیه کرد که کودکان را مجبور به حمل تعداد زیادی از کتاب و دفتر نکنند و گفت: بهتر است کتاب هایی که نیاز به مطالعه در خانه ندارند یا وسایل هنری در همان مدارس نگهداری شوند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: