کد خبر: ۷۷۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۷ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 17
شفا آنلاین>اجتماعی>پژوهشگران استرالیایی در تحقیقات اخیر خود دریافتند ، مورچه های آرژانتینی نیوزلند که از گونه مورچه های تهاجمی هستند باعث از بین رفتن کلنی زنبورهای عسل شده و این موضوع سبب کاهش جمعیت این حشرات شده است .

به گزارش شفا آنلاین،بر اساس تحقیقات اخیر پژوهشگران نیوزلندی ، یک گونه از مورچه های تهاجمی در جهان وجود دارد که می تواند باعث روند سرعت کاهش جهانی جمعیت زنبورهای عسل شود . این مورچه ها ویروس ناشناخته ای را حمل می کنند که می تواند باعث مرگ خود مورچه نیز شود .

محققان دانشگاه ویکتوریا (Victoria University) در استرالیا سه سال را صرف تحقیق و مطالعه روی مورچه های آرژانتینی در نیوزیلند ، استرالیا و آرژانتین کرده و داده های ژنومی آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند .

این تجزیه و تحلیل های داده های ژنومی ؛  نشان دادند که مورچه آرژانتینی نیوزلند حامل ویروس تغییر شکل یافته وینگ (deformed wing virus) بوده که عاملی بیماری زا در فروپاشی کلنی زنبورهای عسل محسوب می شود . پروفسور فیل لستر (Professor Phil Lester) از محققان این تیم پژوهشی در رابطه با این مورچه ها می گوید : « این کشف به ما می گوید که مورچه های آرژانتینی نیوزلند از آن چه پیش از این تصور می کردیم مشکل زا تر هستند . این مورچه ها حامل همان نژاد ویروس تغییر شکل یافته وینگ پیدا شده در زنبورهای عسل و زنبورهای وحشی در نیوزلند هستند و این ویروس باعث کاهش جمعیت زنبورهای عسل در سراسر جهان شده و روند این کاهش را سرعت می بخشند . »

او در ادامه توضیحاتش در مورد این گونه مورچه ها می گوید : « مورچه های آرژانتینی به دلیل حمله به کندوهای زنبورهای عسل شناخته شده هستند و همچنین این مورچه ها در همان محیط زیستی که زنبوران عسل به دنبال جستجوی غذا هستند زندگی می کنند و به این صورت زنبوران عسل در معرض ترویج عوامل بیماری زایی که این حشرات با خود حمل می کنند  قرار می گیرند . »

اما محققان در این بررسی های یک ویروس جدید را نیز در این گونه  آفت تهاجمی کشف کردند که می تواند موجب کاهش جمعیت خود این گونه مورچه ها نیز شود .

پروفسور لستر در رابطه با این ویروس جدید می افزاید : « این ویروس پیش از این دیده نشده است اما با ویروس های دیگر که می توانند موجب از هم پاشیدگی و نابودی جمعیت دیگر گونه حشرات شوند ، مرتبط است . قابل توجه است که اگر این ویروس به درستی مدیرت شود ، می تواند آفت کش زیستی مناسبی هم در نیوزلند بوده و هم در خارج از آن مورد استفاده قرار گیرد . »

مورچه های آرژانتینی با نام علمی Linepthema humile یک آفت تهاجمی محسوب می شوند که تاکنون در همه قاره ها به جز قطب جنوب مشاهده شده است . این گونه از مورچه ها به شدت به محصولات کشاورزی آسیب می زنند و به عنوان یک مشکل خانگی در مناطق شهری به حساب می آیند .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: