کد خبر: ۷۷۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۴ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 17
شفا آنلاین>سلامت> آموزش پیشگیری از ابتلا به ایدز که به‌عنوان راهکاری موثر در بسیاری از کشورهای جهان به کار گرفته شده، در نظام آموزشی ایران همواره با چالش‌هایی مواجه بوده است، حالا قرار شده آموزش پیشگیری از ایدز به برنامه آموزشی دانشگاه‌ها افزوده شود.
به گزارش شفا آنلاین، در این برنامه آموزشی دانشجویان آموزش دیده به دیگر دانشجویان آموزش می‌‎دهند.«عباس صداقت»، رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌‎های آمیزشی وزارت بهداشت از اجرای سیستم آموزش آبشاری برای مراقبت‌های رفتاری ایدز در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم خبر داده و گفته است در این زمینه تفاهمنامه‌ای بین وزارتخانه‌های بهداشت و علوم امضا شده است.

پیش‌بینی برنامه آموزش پیشگیری از ایدز در دانشگاه‌ها نشان می‌دهد آگاه‌سازی جوانان درباره مخاطرات ابتلا به بیماری ایدز پس از سال‌ها غفلت مورد توجه قرار گرفته است. درحالی‌که سال‌هاست وزارت علوم و حتی وزارت آموزش و پرورش کمترین مسئولیتی در راه آگاه‌سازی جوانان با مخاطرات این بیماری برعهده نگرفتند که آخرین آمارها نشان می‌دهد سن ابتلا به ایدز در ایران کاهش یافته و افزایش موارد ابتلا به بیماری در میان جوانان مشاهده می‌شود.

به همین دلیل است که حالا برنامه مشترکی برای آگاه‌سازی دانشجویان که شمار قابل توجهی از جوانان را شامل می‌‎شوند، آغاز شده است.

صداقت دراین‌باره می‌گوید: «با توجه به اینکه ایران کشوری جوان است و جوانان نیز یکی از گروه‌هایی هستند که ممکن است در معرض رفتارهای پرخطر مرتبط با HIV‌ قرار گیرند، در برنامه چهارم کنترل HIV‌، جوانان به‌عنوان یکی از اولویت‌های گروه‌های هدف مورد تأکید قرار گرفته‌اند.»

به گفته او با توجه به این‌که بخش مهمی از جوانان در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت بهداشت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشغول به تحصیل هستند، فرصت بسیار مناسبی است که با دسترسی به این دانشجویان بتوان در رابطه با مراقبت از رفتارهای پرخطر و ابتلا به HIV، آموزش‌های لازم را ارایه کرد.
رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌‎های آمیزشی وزارت بهداشت به تجربه سال‌های گذشته در اجرای یک مدل برای آموزش دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرده و گفته است: «این مدل به نام مدل سیستماتیک آموزش آبشاری از طریق گروه‌های همسان در کشور اجرا شد.

با توجه به این‌که برآورد شده است در حدود ٤,٥‌میلیون دانشجو در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تحت پوشش وزارت علوم درحال تحصیل هستند، طبق این مذاکرات تفاهمنامه‌ای تنظیم شد که این مدل سیستماتیک برای آموزش دانشجویان تحت پوشش این وزارتخانه نیز اجرا شود.»

به گفته صداقت، در این تفاهمنامه مقرر شده است دانشجویان منتخب که دارای شرایط علاقه‌مندی و توانمندی انتقال آموزش‌ها هستند و در هسته‌های دانشجویی به‌طور فعال حضور دارند، در تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کل کشور که در قالب هشت منطقه تقسیم‌بندی شده‌اند، آموزش‌های لازم را در این زمینه دریافت کنند و هر دانشجویی موظف باشد این مطالب را به ٢٠٠ دانشجوی دیگر منتقل کند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به این‌که انتقال این آموزش‌ها از طریق مشاوران دانشگاه‌ها به دانشجویان صورت می‌گیرد، ادامه داد: «اخیرا ٢٥ نفر از مشاوران دانشگاه‌های منطقه یک، یعنی استان‌های تهران و البرز در این کارگاه‌ها شرکت کردند. در مرحله بعدی قرار است این مشاوران آموزش‌ها را به هسته‌های دانشجویی منتقل کنند و از آن طریق به صورت آبشاری به دانشجویان دیگر نیز منتقل شود.»

به گفته رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، از مهم‌ترین ویژگی‌های این سیستم این است که مطالب آموزشی با زبان بسیار ساده و از طریق خود دانشجویان که اثرگذاری بیشتری دارند به گروه‌های همسان منتقل کنند.

اگرچه پیش‌بینی برنامه آموزشِ پیشگیری از ایدز در دانشگاه‌ها با همین مدل آبشاری هم می‌تواند به‌عنوان یک برنامه آموزشی شروعی تلقی شود و امیدواری‌هایی را ایجاد کند اما شیوه نهایی ارایه این آموزش از طریق کانال‌های دوستی و حلقه‌های دانشجویی و عدم ورود رسمی دانشگاه‌ها به این حوزه نشان می‌دهد هنوز نظام آموزشی کشور حتی در مقاطع آموزش عالی هم برای آموزش مبانی و راه‌های پیشگیری از بیماری ایدز که بخشی از راه‌های مهم انتقال آن از طریق روابط جنسی است، آمادگی ندارد یا در این زمینه به اندازه‌ای پرهیز دارد که ترجیح می‌دهد مسئولیت این امر را به دانشجویان واگذار کند.

همان‌طور که در سال‌های گذشته هر زمان انتقادی در این زمینه نسبت به نظام آموزشی بالا می‌گرفت مسئولان اعلام می‌کردند با انتشار چند بروشور و جزوه در این زمینه اقدام کرده‌اند، درحالی‌که این شیوه منفعلانه‌ترین و کم اثر‌ترین شیوه برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی درباره این بیماری است.

افزون بر این حتی پس از این‌که مباحث پیشگیری از ایدز به کتاب درسی دوران دبیرستان افزوده شد، بررسی‌ها نشان داد که بسیاری از معلمان با توجه به جنبه مطالعاتی این بخش از کتاب‌ها از تدریس و توضیح آن در کلاس‌ها خودداری می‌کنند و آنچه در محتوای کتاب‌های درسی آمده هم آن‌قدر کلی و بسته است که در انتقال درست و شفاف مفاهیم و شناخت دانش‌آموزان از رفتار پر خطر به نتایج مورد انتظار منتهی نمی‌شود.

حالا هم با روشی که برای آموزش رفتارهای پرخطر به دانشجویان پیش‌بینی و اعلام شده، همچنان به نظر می‌رسد انتقادی که از این نظر به حوزه آموزشی چه در مدارس و چه در دانشگاه‌ها وارد بوده، همچنان به قوت گذشته باقی است و نظام آموزشی کشور هنوز درحال کلنجار رفتن با این موضوع است که چطور باید راه‌های پیشگیری از یک بیماری خطرناک را که اساسا اصلی‌ترین راه انتقال آن از طریق روابط جنسی است را به دانشجویان و دانش‌آموزان آموزش بدهد؟

  به گفته مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران، جوانان، HIV/AIDS از طریق تماس جنسی محافظت نشده به سرعت رو به افزایش است. او می‌گوید: « آموزش مداوم و شفاف به جوانان و آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان از مهم‌ترین وظایف مسئولان بهداشتی، مولفان کتب درسی، مسئولان فرهنگی و اجتماعی و از همه مهم‌تر رسانه ملی است.

متاسفانه آموزش به جوانان درخصوص این بیماری کافی نبوده است.» به گفته او، درحال حاضر به دلیل عدم آگاهی خانواده‌ها و جوانان، بیماری ایدز از طریق تماس جنسی به سرعت رو به افزایش است و این نشان از نداشتن آگاهی و دانش جوانان نسبت به راه‌های انتقال بیماری است.

به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی‌ها درباره این بیماری مقطعی و بی‌اثر بوده است؛ چراکه هنوز نوجوانان و جوانان نمی‌دانند رفتارهای پرخطر چگونه رفتارهایی است. آنطور که محرز می‌گوید، البته در کشورهای دیگر اطلاع‌رسانی به صورت مستمر و مداوم صورت می‌گیرد. اگر آنها نیز این آموزش‌ها را نداشته باشند به راحتی درگیر بیماری ایدز خواهند شد.

پیش از این رئیس دفتر یونیسف در ایران اعلام کرد: بر طبق نتایج مطالعاتی در وزارت بهداشت، فقط ١٦‌درصد از دختران و ٢٠‌درصد از پسران در کشور راه‌های مقابله با ایدز را می‌دانند و ٨٠‌درصد در این خصوص اطلاعاتی ندارند. ٨٠‌درصدی که بعضاً خیلی زود و از سنین نوجوانی در معرض رفتارهای پرخطر قرار می‌گیرند و باید راه محافظت از خود را آموخته باشند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: