کد خبر: ۷۷۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 13
شفاآنلاین:جامعه>سلامت> رشته تخصصي پزشــكي اجتماعي در ايــران براي نخستين‌بار در دهه 50 در دانشــگاه شــيراز راه‌اندازي شــد اما متاسفانه پس از چند دوره پذيرش متوقف شد.
پس از انقلاب اسلامي نيز اين رشته دوباره از سال 1363 در دانشگاه تهران و ســپس در شهيد بهشتي، شيراز و اصفهــان راه‌اندازي شد. اين رشته با هدف تربيت و به كارگيري نيروي انساني كه دانش، مهــارت و توانمندي در شناخت و حل مشكلات و برنامه بهداشتي و درماني گروه‌هاي جمعيتي در قالب خدمات بهداشتي و درماني را دارند راه‌اندازي شد.

از آنجا كه پيشگيري بهتر از درمان است، پزشكي اجتماعي در دنياي امروز با وجود بيماري‌ها و آسيب‌هاي فراوان مي‌تواند در زمينه نحوه مراقبت در ارتقاي آگاهي فرهنگ عمومي موثر باشد. در اصل با توجه و ارتقاي رشته تخصصي پزشكي اجتماعي در كشور مي‌توان بيماران را راهنمايي كرد.

تاكنون در اين زمينه مقاله‌هاي فراواني نوشته شده است اما در رسانه‌هاي ارتباط جمعي بايد درباره اين رشته و عمكرد آن در ارتقاي سلامت جامعه اطلاع‌رساني شود.

پزشكي اجتماعي در جامعه باعث كاهش شدت بيماري‌ها در كشور مي‌شود.هر قدر در زمينه پيشگيري از بيماري هزينه شود اين امر به نفع دولت و مردم است. در واقع اطلاع‌رساني در رسانه‌هاي جمعي مردم درباره چگونگي زندگي و نحوه رعايت بهداشت مي‌تواند در ارتقاي سلامت جامعه موثر باشد. اين علم مي‌تواند افراد را در نحوه درمان و چگونگي مصرف داروها راهنمايي كند.

پيشگيري باعث مي‌شود تا از شدت و حدت بيماري‌ها در جامعه كاسته شود. امروزه با معضل کم‌توجهی به پيشگيري از بيماري‌ها مواجه هستيم. اغلب افراد وقتي بيماري در وجودشان پيشرفت و هزينه‌بر شد به درمان روي مي‌آورند.

متاسفانه در اين مرحله از پيشروي بيماري فرد ديگر نمي‌تواند كار كند. براي كاهش اين معضل بايد پزشك اجتماعي يا مددكاران اجتماعي به آگاه‌سازي بيماران در ارتقاي سلامت جامعه تلاش كنند. سالمندي يكي از مراحل زندگي است اما اگر هر يك از ما بخواهيم اين دوران را به سلامت بگذرانيم بايد در دوران جواني از وضعيت فيزيولوژيكي مناسبي برخوردار باشيم.

برخي افراد به دليل زندگي سالم دوران پيري را به مسافرت، ورزش، ماهيگيري و... مي‌پردازند اما برخي ديگر اين دوران از زندگي را گوشه‌نشين شده و بعد از مدتي هم فوت مي‌كنند.

با طرح تحول سلامت و اختصاص بودجه كافي در اين امر مي‌توان به راهنمايي مردم پرداخت تا در پزشكي اجتماعي نيز بتوان به پيشرفت مطلوب دست يافت.

هم‌اكنون پزشك اجتماعي آن طور كه بايد و شايد در بين مردم شناخته‌شده نيست. در اين زمينه بايد وسايل ارتباط جمعي وارد عمل شوند تا با اختصاص بودجه مناسب بتوان اقدامات اساسي را لحاظ كرد. در واقع افرادي كه در اين زمينه مشغول به فعاليت هستند با جذب نيرو مي‌توانند به ارائه خدمات بپردازند.

ارتقاي سلامت در جامعه منوط به افزايش تيم پزشكي اجتماعي است و دستيابي به اين هدف با جذب يك يا دو نيرو انجام‌پذير نيست بلكه در اين زمينه نيازمند نيرو‌هاي متخصص هستيم.

با توجه به اينكه در عصر امروز سونامي سرطان در راه است، امروزه در اغلب كشورهاي پيشرفته بيماران مشكوك به سرطان در مرحله اول تشخيص داده مي‌شوند و در همان ابتدا اقدامات پيشگيري و درماني انجام مي‌شود، بنابراين اگر افراد در هر مرحله از زندگي فرهنگ چكاپ و پيشگيري را داشته باشند و با اجتناب از استعمال سيگار، مواد مخدر، قليان، مصرف مشروب‌هاي الكلي، مواد افزودني، ماهي دودي، غذاهايي آماده و مكمل‌هاي غذايي مي‌توان احتمال بروز سرطان را در جامعه كاهش داد.

با توجه به امكانات موجود و بودجه‌اي كه براي طرح تحول سلامت اختصاص داده شده است، مي‌توان به آگاهي و افزايش سلامت عمومي در جامعه اميدوار بود.

ايرج خسرونيا، رئيس انجمن متخصصان داخلي ایران
روزنامه آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: