کد خبر: ۷۷۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 12
شفا آنلاین>سلامت>دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی ام.اس بیمارستان رضوی مشهد با بیان اینکه در گذشته از هر 100 هزار ایرانی پنج نفر مبتلا به ام.اس می‌شدند، گفت: اما امروز میانگین شیوع ام.اس در ایران 50 بیمار در 100 هزار نفر جمعیت تخمین زده شده است.
به گزارش شفا آنلاین،محسن آقایی‌ حکاک اظهار کرد: کشور ما در سال‌های گذشته به عنوان منطفه کم‌‌خطر ابتلا به بیماری ام.اس در دنیا شناخته شده بود چراکه در آن دوران از هر 100 هزار نفر، پنج نفر مبتلا می‌شدند اما متاسفانه امروز میانگین شیوع بیماری ام.اس در ایران 50 بیمار در 100 هزار نفر جمعیت تخمین زده شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد بیماران مبتلا به ام.اس در اصفهان و تهران به ترتیب 90 و 55 نفر در 100 هزار نفر جمعیت است، تاکید کرد: بیماری ام.اس به گونه‌ای است که 90 درصد در سنین 20 تا 50 سال شایع بوده و 10 درصد باقیمانده نیز کمتر از 20 سال و بالاتر از 50 سال دیده می‌شود.

مدیر گروه مغز و اعصاب بیمارستان رضوی افزود: شیوع ابتلا به بیماری ام.اس در کشورمان در طول دو دهه گذشته رشد فزاینده‌ای داشته است که علت آن را می‌توان دلایل مختلفی همچون کمبود ویتامین دی، مواد صنعتی تحریک کننده سیستم ایمنی بدن، گسترش زندگی توام با تکنولوژی، مصرف غذاهای با کلسترول بالا و چربی اشباع شده و مصرف سیگار عنوان کرد چراکه این بیماری ژنتیکی یا مادرزادی نیست اما این ریزفاکتورها می‌تواند از نظر ژنتیکی در افراد تاثیرگذار باشد.

دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی ام.اس بیمارستان رضوی مشهد بیان کرد: یکی از دلایلی که سبب شده تا زنان ایرانی سه برابر مردان این کشور مبتلا به ام.اس شوند استفاده نکردن از نور مستقیم خورشید و تامین ویتامین D بوده که این سبب شده تا حتی شیوع ام.اس در بین زنانی ایرانی بالاتر از میانگین جهانی اعلام شود.  

آقایی‌حکاک، خواب رفتن مداوم دست و پا، بی‌حسی اعضای بدن و نابینایی ناگهانی را از جمله مهم‌ترین علائم این بیماری دانست و تصریح کرد: با این وجود انجام تست‌ها و آزمایش‌های مختلف برای افراد به شکل ماهانه ضرورتی ندارد اما بهترین شیوه شناسایی آن ام. ار.آی است که توسط متخصص مغز و اعصاب تجویز می‌شود.

وی ادامه داد: درمان‌های مختلف که عمدتا پیشگیرانه است سبب درمان برخی از بیمارانی که زودتر متوجه ابتلا به این بیماری شدند می‌شود بنابراین از نظر استفاده تجهیزات و داروهای مختلف، کشور ما هم‌تراز سایر نقاط جهان است.

دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی ام.اس بیمارستان رضوی مشهد از برگزاری این کنگره با حضور متخصصان برجسته بین‌المللی خبر داد و گفت: این کنگره 29 شهریور در بیمارستان رضوی برگزار می‌شود و در آن تعدادی از بیماران مبتلا به ام.اس ویزیت می‌شوند.

وی تاکید کرد: بیماری ام.اس هزار چهره است و معالجه قطعی ندارد اما خوشبختانه 75 درصد بیماران مبتلا به ام.اس بعد از 15 سال همچنان زندگی شخصی و مستقل خود را حفظ می‌کنند.

گفتنی است؛ کنگره بین‌المللی بیماری ام.اس با حضور متخصصان داخل و خارج کشور در بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی مشهد، 27 تا 29 شهریور ماه امسال برگزار می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: