کد خبر: ۷۶۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 11
شفا آنلاین>سلامت>محققان امریکایی برای اولین بار موفق به ترسیم نقشه بدن نوزادان و کودکان کم سن شدند که می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها سودمند باشد.

به گزارش شفا آنلاین، محققان دانشگاه واشنگتن برای اولین بار در دنیا و برای درک بهتر تکامل و همینطور نحوه حرکات فیزیکی و روابط اجتماعی نوزادان موفق به ترسیم نقشه بدن نوزادان شدند.

بیش از یک قرن است که محققان به مطالعه و بررسی نقشه بدن پرداخته اند تا بتوانند به جزئیات بیشتری درباره بدن انسان پی ببرند. نقشه بدن بزرگسالان و پستانداران در سال های گذشته مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته بود. اما این اولین باری است که نقشه ای از چگونگی ارتباط مغز با اندام های حسی و درک نوزاد ترسیم می شود.

نحوه ارتباط بخش های مختلف مغز با اندام های حسی از طریق حس لامسه و با استفاده از نقشه بدن (Body map) توصیف می شود.

 Peter Marshall و Andrew Meltzoff محققان این پروژه معتقدند، با استفاده از این روش می توان به اطلاعات مهمی مانند چگونگی ارتباط نوزادان با دیگران پی برد. از سوی دیگر، با کمک نقشه بدن می توان به درک صحیحی درباره تفکر شخص در مورد بدن خود یا چگونگی حرکات بدن را به دست آورد.

Marshall سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید: «ما بر این باوریم که با استفاده از این نقشه می توان ارتباطات نوزادان با والدین را در سال های اولیه زندگی تسهیل کرد. این نقشه با قرار دادن چندین حسگر به شکل کلاه روی سر نوزادان حاصل شده و نشان می دهد که چطور لمس نقاط مختلف بدن نوزادان می تواند نواحی مختلف مغزی را تحریک کند.»

تهیه این نقشه می تواند اطلاعات مهمی را درباره چگونگی رفتارهای تعاملی و اجتماعی کودکان در اختیار محققان و پزشکان قرار دهد. محققان دانشگاه واشنگتن معتقدند، این نقشه می تواند در درک احساسات کودکان مبتلا به سندرم داون و همینطور اوتیسم نیز بسیار سودمند باشد. از دیگر فواید این نقشه باید به در اختیار داشتن اطلاعات مهمی درباره چگونگی یادگیری یا آموزش کودکان را اشاره کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: