کد خبر: ۷۶۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 09
شفا آنلاین>سلامت>دانش‌آموخته دانشگاه امیرکبیر، با استفاده از نانو حامل اکسید گرافن موفق به طراحی روشی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی شد.
به گزارش شفا آنلاین،رعنا ایمانی دانش‌آموخته مقطع دکترای مهندسی پزشکی،  با اشاره به اینکه ژن درمانی یکی از روش‌های جدید محققان برای درمان سرطان گفت: در این روش با انتقال ساختار ژنتیکی طراحی شده(DNA یا RNA) به سلول‌ هدف، می توان موجب توقف فعالیت آن شده یا فرامین مرگ آن را القا نموده و از این طریق بافت‌های سرطانی را از بین برد.

وی دشواری این روش را از بین رفتن ساختار ژن در مسیر انتقال به سلول‌ و داخل سلول توسط عوامل تدافعی بدن و همچنین عبور از سد غشای سلولی عنوان کرد و گفت: این عوامل موجب شده است تا روش ژن درمانی همچنان در مرحله پژوهش قرار داشته باشد اگر چه نتایج موفقیت آمیز اولیه نوید بخش درمان موثر سرطان در آینده را می‌دهند. 

ایمانی اظهار داشت: در این طرح برای حفظ ساختار ژن در برابر عوامل تخریب کننده در مسیر ورود به سلول و همچنین انتقال هدف‌گیری شده به درون سلول از نانو حامل اکسید گرافن عامل دار شده استفاده شد؛ به این شکل که ابتدا نانو صفحات گرافن اکسید از پودر گرافیت تهیه و پس از انجام فرآیند کربو‌کسیلاسیون‌، نانو ساختار بهینه سازی شد. 

وی افزود: در مرحله بعد جهت افزایش نفوذ پذیری نانو حامل به درون سلول، مولکولی از جنس پروتئین (پپتید) به نانو گرافن اکسید سنتز شده، متصل شد و سپس پایدار سازی نانو حامل عامل دار شده، انجام شد. 

ایمانی با اشاره به اندازه نانو ذرات گفت: اندازه این نانو سامانه به گونه‌ای طراحی شده که از جدار رگ‌های بافت‌های عادی عبور نمی‌کنند ولی رگ‌های بافت سرطانی به علت نفوذ پذیری بیشتر، امکان عبور نانو ذرات را فراهم می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: آزمایش‌های انجام شده بر روی دو رده سلولی  سرطان سینه نشان داده که نانو حامل اکسید گرافن طراحی شده، قادر به ورود کارآمد به سلول‌های سرطانی بوده و با انتقال ژن مورد نظر، از تکثیر این سلول‌ها ممانعت به عمل آورده و موجب مرگ تدریجی آنها شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: