کد خبر: ۷۶۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۸ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 10
شفا آنلاین>اجتماعی>ریزش آب از سقف تونل توحید و مشکلاتی که این سازه ٦ ‌سال پس از بهره‌برداری پیدا کرده، انتقاد اعضای شورای شهر تهران را برانگیخته است، آنها می‌گویند مشکلات زودهنگام این تونل شهری به حیثیت مدیریت شهری لطمه زده است.
به گزارش شفا آنلاین،نشت آب از سقف تونل توحید در هفته جاری که چندین روز متوالی ادامه داشت، دیروز انتقادات اعضای شورای شهر تهران را متوجه شهرداری تهران کرد. البته با توجه به این‌که معاون وقت محمدباقر قالیباف، در زمان ساخت تونل توحید حالا عضو شورای شهر تهران است، این نقدها بی‌پاسخ نماند و احمد دنیامالی، پاسخ منتقدان را داد و گفت: «انتقادات مبنی بر نظرات کارشناسی نیست و بهتر است افراد در حوزه‌ای که تخصص ندارند، دخالت نکنند.» این حرف‌های او درواقع پاسخ به نقدهایی بود که پیش از این مطرح شده بود.

«رحمت‌الله حافظی»، رئیس کمیسیون محیط‌زیست، سلامت و خدمات شهری   در جلسه علنی دیروز شورا، در تذکر پیش از دستور با اشاره به ریزش آب در تونل توحید، گفت: «نباید از کنار این موضوع به سادگی گذشت. براساس مطالعات صورت گرفته در زمان طراحی و اجرای این تونل با استناد به این‌که در خشکسالی هستیم و سطح آب‌های زیرزمینی بسیار پایین است، لایه ایزولاسیون تونل از دستور خارج می‌شود غافل از این‌که آب‌های سطحی مانند نزولات آسمانی، چاه‌های فاضلاب جذبی منطقه و ترکیدگی لوله‌های آب شهری هم می‌تواند تهدید‌های جدی باشد.»

او گفت: «امروز شاهد هستیم که حتی با ترکیدن یک لوله چند اینچی نه‌تنها تردد شهروندان با مشکل مواجه شده بلکه با خردگی بتن توسط املاح موجود در فاضلاب، عمر تونل تهدید شده و تونل دچار ریزش آب و نشت می‌شود. این موضوع موجب وهن نظام مهندسی کشور شده و به حیثیت نظام مدیریت شهری نیز آسیب رسانده است از این رو با استناد به این مطالب خواهان معرفی تمامی دست‌اندرکاران این پروژه به مراجع مربوطه برای پاسخگویی هستیم.»

افزون بر او، عبدالحسین مختاباد، عضو دیگر شورای شهر هم خواستار ارایه گزارشی درباره وضع تونل و حادثه اخیر آن شد و گفت: افراد مسئول درباره نشت آب در تونل توحید باید پاسخگو باشند.

پس از این حرف‌ها احمد دنیامالی که پیش از ورودش به شورای چهارم شهر تهران، معاون فنی و عمرانی شهرداری بود و کارفرما و سازنده تونل توحید، در مقام دفاع از پروژه‌ای برآمد که حالا هر نقص و مسأله‌ای داشته باشد، مسئولیتش بیش از همه متوجه اوست. دنیامالی گفت: «این‌که گفته می‌شود در تونل توحید دریاچه کشف شده اشتباه است و بهتر است همکاران براساس تخصص خود صحبت کنند».
احمد دنیامالی در تذکرات پیش از دستور یکصد و هشتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: «مکاتباتی که درخصوص مترو صورت گرفته است و مسئولان شهرداری باید درخصوص منابع و کمک‌هایی که دریافت کرده‌اند در سطح شورا اعلام کنند.»

دنیامالی ادامه داد: «همکاران اگر در حوزه خاصی تخصص لازم را ندارند از دیگر افرادی که متخصص آن موضوع هستند پرس‌وجو کنند این‌که عنوان می‌شود تونل توحید را آب فرا گرفته است درست نیست. بنده تخصص یک آمپول زدن هم ندارم و در حوزه پزشکی نیز دخالت نمی‌کنم.»

دنیامالی با تاکید بر این‌که «تونل توحید از قبل برای تزریق و آب‌بندی پیش‌بینی شده و بخشی از این اقدام نیز صورت گرفته است»، ادامه داد: «این تونل شمالی و جنوبی است و از این جهت نیز عقل ایجاب می‌کند برای آب‌بندی آن پول زیادی را خرج نکنید چراکه اگر شرقی به غربی بود آب زیادی را جذب می‌کرد.»
به گفته او، شاه لوله‌های آب تهران که قدیمی نیز هستند در این مسیر وجود دارد که قرار بود مسیر آن تغییر پیدا کند. اختلافی بین شهرداری و سازمان آب بود که درحال حل شدن است. نهایتا این‌که عنوان می‌شود دریاچه در تونل توحید کشف شده است بحث‌های ژورنالیستی است و همکاران باید از این مباحث صرف‌نظر کنند.
اعتراض به ممنوعیت حضور اعضای شورا در انتخابات سازمان نظام مهندسی دیروز مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ممنوعیت حضور اعضای شورای شهر در انتخابات پیش روی سازمان نظام مهندسی، خواستار تجدیدنظر وزیر در این رابطه شد و با بیان این‌که این ممنوعیت پس از پایان مهلت ثبت‌نام از متقاضیان ابلاغ شده است، گفت: «ظاهرا با استناد به این‌که عضویت در شورای شهر شغل محسوب می‌شود حضور در انتخابات سازمان نظام مهندسی را منع کرده‌اند درحالی‌که عضویت در شورا شغل نیست.»

او گفت: «رئیس سازمان نظام مهندسی کشور خود چند شغل دولتی دارد؛ اما در این خصوص تصمیمی اتخاذ نشده است و صرفا اعضای شوراها و کارکنان شهرداری تهران را منع کرده‌اند.»
چمران با اشاره به این‌که وزیر کشور نامه‌ای را در این رابطه تنظیم کرده و به وزارت راه و شهرسازی ارسال کرده، گفت: می‌توان از باب صیانت از جایگاه شوراها طی نامه‌ای جداگانه این موضوع را مجددا از وزیر راه و شهرسازی درخواست کنیم. اتخاذ این تصمیم می‌تواند به جایگاه شوراهای سراسر کشور آسیب برساند.

دولت حق بیمه تاکسیرانان را پرداخت کند
در جلسه اخیر شورا، رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران درباره تاکسیرانان و مشکلات آنها تذکر داد. مجتبی شاکری در تذکرات پیش از دستور یکصد و هشتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران درباره کارنامه دو ساله شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای‌ سال اول شورا کارنامه‌ای تنظیم شد که مورد تایید اعضای شورا قرار نگرفت و اصلاح شد.

به گفته او باید کارنامه دو ساله شورای شهر تدوین شود و شورا در این زمینه کم‌کاری و کوتاهی نکند.
شاکری در ادامه درخصوص وضع تاکسیرانان گفت: دو شوک به تاکسیرانان وارد شده است که یکی از آنها قیمت سوخت بوده و دیگری بحث خدمات بیمه‌ای و درمانی آنهاست.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: