کد خبر: ۷۶۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 09
شفاآنلاین :اجتماعی >سلامت >رئيس ديوان محاسبات کشور با اشاره به اينکه اگر طرح تحول نظام سلامت از طريق نظام بيمه‌اي عمل نکند و بخواهد با تزريق بودجه ادامه يابد اين طرح در نهايت دوام نخواهد يافت گفت: سازمان بيمه سلامت ايران نيز بايد با ساز و کار بيمه‌اي حرکت کند نه ساز و کار بودجه‌اي.
به گزارش شفاآنلاین ،امين حسين رحيمي در هفتمين اجلاس سراسري مديران ارشد سازمان بيمه سلامت ايران در مجموعه تلاش ، با بيان اينکه انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد تا حکومتي به تمام معيارهاي اسلامي ارائه دهد گفت: حکومت اسلامي مدنظر امام خميني (ره) بايد در تمام زمينه‌ها کارآمد باشد هرچند تاکنون در بسياري از زمينه‌ها کارآمد شده‌ايم، اما وضع سلامت کشور از جمله حوزه‌هايي است که بايد بهتر از اينها عمل کند و با کارآمدي موردنظر امام و انقلاب در اين بخش بسيار فاصله داريم.

وي ادامه داد:‌ در حال حاضر در فصلي قرار داريم که بناست بودجه به زودي ابلاغ شود و دستگاه‌هاي اجرايي بايد پيشنهادات خود را راجع به بودجه ارائه دهند. سياست‌هاي کلي برنامه پنجم توسعه دولت را مکلف کرده بود که وابستگي بودجه عمومي را از نفت کم کند. واقعيت اين است از زماني که نفت منبع درآمد شده همواره با وابستگي بيشتر بودجه به نفت روبرو بوده‌ايم.

رئيس ديوان محاسبات کشور با بيان اينکه وابستگي بودجه به نفت را مي‌توان با در دوران تحريم‌ها و افت قيمت نفت مشاهده کرد، گفت: در سال اول برنامه پنجم توسعه يعني سال 90 بودجه عمومي دولت 48 درصد به درآمد نفت وابسته بود اين رقم در سال 93 به 35 درصد کاهش يافت و در سال 94 که در نيمه آن قرار داريم پيش بيني مي‌شود 23 درصد بودجه عمومي از محل درآمدهاي نفتي تامين شود. اين امر نشان دهنده آن است که دولت به سمت قطع وابستگي بودجه جاري به نفت حرکت مي‌کند.

رحيمي ادامه داد: اما بايد ملاحظاتي را در اين ميان رعايت کرد. به عنوان مثال در دوران پساتحريم که فروش نفت بيشتر مي‌شود بايد مراقب باشيم که اين درآمد وارد بودجه عمومي نشود. رئيس ديوان محاسبات کشور در ادامه به وضعيت بودجه جاري کشور اشاره و اظهار کرد: متاسفانه طي سالهاي برنامه پنجم توسعه بودجه جاري رشد بي رويه داشته است. بودجه جاري در سال 90، 82 هزار ميليارد تومان،‌ در سال 91، 90 هزار ميليارد تومان، در سال 92، 120 هزار ميليارد تومان، در سال 93، 143 هزار ميليارد تومان و در سال 94، 174 هزار ميليارد تومان بوده است و اين رقم بسيار وحشتناکي است. اگر هزينه‌هاي جاري ما همينطور افزايش يابد هرچه درآمد داريم بايد خرج کنيم و چيزي براي عمران و آبادي باقي نمي‌ماند.

وي در ادامه به وضعيت سلامت کشور اشاره و عنوان کرد:‌ پژوهش‌ها نشان مي‌دهد که در آينده نه چندان دور از جمعيت جوانان کاسته و ميزان افراد سالمند افزوده خواهد شد در اين ميان بحث سلامت بسيار مهم است و دولت بايد حمايت خود را در اين خصوص به درستي انجام دهد.

رحيمي ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت طرح بسيار کارآمدي است اما اگر از طريق نظام بيمه‌اي عمل نکند و از طريق تزريق بودجه اقدام کند، دوام نخواهد آورد. بايد در اين حوزه به بيمه سلامت برگشت. قرار بود قسمت درماني صندوق‌هاي بيمه تجميع شوند. بحث عدالت در سلامت بسيار مهم است. خدمات بيمه‌ها با يکديگر تفاوت دارند و هدف از تشکيل بيمه سلامت نيز استقرار عدالت بود. اکنون بايد بيمه‌ها بتوانند خريد خدمت کنند تا کارآمدي سلامت محق شود.

رييس ديوان محاسبات کشور با بيان اينکه سازمان بيمه سلامت ايران تا رسيدن به اهداف برنامه پنجم توسعه فاصله زيادي دارد اما اقداماتي را شروع کرده است گفت: بيمه سلامت ايران يک سازمان نوپاست و بايد با ساز و کار بيمه‌اي حرکت کند نه با ساز و کار بودجه‌اي.

رحيمي در بخش ديگري از سخنانش به نحوه برخورد ديوان محاسبات با دستگاه‌هايي اجرايي اشاره و عنوان کرد: نتيجه حسابرسي‌هاي ديوان بايد توسعه کشور باشد و نبايد نتيجه نهايي تنها کشف تخلف و برخورد با مديران باشد. ما از موضوع تخلفات پيشگيري مي‌کنيم و کمک مي‌کنيم دستگاه‌ها بتوانند به اهداف سازماني‌شان برسند.

او با بيان اينکه بحث مچ گيري و برخورد با مديران واقعا در ديوان محاسبات مطرح نيست، اظهار کرد: ديوان محاسبات به عنوان يک مشاور امين بايد بازوي دستگاه‌هاي اجرايي باشد و کمک کند اگر ايراداتي در دستگاه‌هاست برطرف شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: