کد خبر: ۷۶۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۳ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 08
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت >تغيير الگوي ايدز به‌خاطر تغيير سبک زندگي است. برخي از جوانان امروزي بر سبک زندگي سنتي، بومي ايراني و مذهبي خود پايبند نيستند.
از طرف ديگر رسانه‌هايي که از در و ديوار مرزهاي اعتقادي ما مي‌تازند، در اين زمينه تاثير گذار بودند. شبکه‌هاي ماهواره‌اي و پخش فيلم‌هاي مبتذل منجر شده تا جوانان به جاي دنبال کردن الگوهاي ايراني خود به سمت و سوي الگوهاي غربي کشيده شده و تمايل چنداني به ازدواج نداشته باشند.

شبکه‌هاي اجتماعي و ارتباطي جديد نيز در اين زمنيه تاثيرگذار بوده‌اند. زماني‌که اسباب لذت فراهم باشد، جوان کم‌سني که اين امکانات را دراختيار دارد، تمايلي به برقراري رابطه مشروع ندارد و نمي‌خواهد خود را درگير يک زندگي با خرج‌هاي آنچناني کند.

اعتياد و سرنگ مشترک که باعث انتقال بيماري مانند ايدز و هپاتيت و... مي‌شود، وجود داشته اما گرايش سبک انتقال ويروس ايدز به سمت جنسي، باعث تاسف است. جلوگيري از بروز و شيوع ايدز کاري اعتقادي و زمينه‌اي است. مجلس نمي‌تواند قانون بگذارد که فلان کار را نکنيد، شرعي نيست، يا اينکه فلان اقدام بايد صورت گيرد. درحال حاضر امر به معروف و نهي از منکر که وجود دارد نيز در جنبه‌هايي که مربوط به مسئله است، مي‌تواند کمک‌کننده باشد. ما در کشور قانون خوب کم نداريم، اما مشکل اجرا داريم.

هرفردي در هر سمتي که دارد، در زمينه‌هاي اعتقادي و فرهنگي خود اينگونه مسائل را ببيند، اين اتفاق نمي‌افتد، يعني افراد در سمت‌هايي که بايد کاري کنند، کاري نمي‌کنند. کم هستند افرادي که در اثر سهل‌انگاري سيستم‌هاي ديگر و علي‌رغم داشتن زندگي سالم به ايدز مبتلا شدند. مانند زماني‌که خون‌هاي آلوده از فرانسه وارد کشور شد. اما امروزه جوانان آگاهانه خود را به کام بيماري و نابودي مي‌کشانند. يکي از زمينه‌هاي اجرايي که هميشه مورد کم‌کاري قرار گرفته است، ازدواج آسان است.

جواني که خرج ازدواج ندارد، ترجيح مي‌دهد که ازدواج نکند. اما از طرف ديگر غريزه‌هاي جواني بر وي فشار آورده و باعث مي‌شود، مرزهاي عفت را درهم بشکند. بنابراين چنانچه تمام کارهاي زمينه‌اي انجام شود، عواقب بعدي هم در گروي آن است.

 چنانچه عملگرايي سرلوحه کار تمام مسئولان ذي‌ربط قرار بگيرد، بسياري از اموري که درحال حاضر بر زمين مانده، سروسامان مي‌گيرد. به جاي اينکه کمک کنيم، عملا مشکل جوانان حل شود، فقط شعار مي‌دهيم و اظهار نگراني مي‌کنيم.

هم دولت و هم مجلس در اين زمينه مسئول هستند. چنانچه مجلس خواسته‌اي داشته باشد، دولت نمي‌تواند مخالفت کند. اما خواسته آن‌ها سطح دارد. گاهي درحد يک تذکر و گاهي مي‌تواند دولت را بازخواست ‌کند، يا گاهي درصورت نياز مي‌تواند دولت را استيضاح کند. اما چنين اراده‌اي در اين جهت وجود ندارد. سهم رسانه‌ها نيز آگاهي بخشي و چالش در جامعه و رساندن موضوعات مهم به گوش مسئولان مربوطه است.

احمد آريايي‌نژاد

عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: