کد خبر: ۷۶۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۸ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 08
شفا آنلاین>اجتماعی>اين روزها بحث بودجه هلال احمر؛ از سوي مسئولان اين سازمان مطرح مي‌شود. بودجه‌اي که عدم تخصيص آن نگراني‌هاي بسياري را براي مسئولان اين سازمان در پي داشته است.
به گزارش شفا آنلاین،آنطور که امير محسن ضيايي، رئيس جمعيت هلال‌‌احمر گفته است، مجموع اعتبارات هلال‌احمر با احتساب اعتبارات عمومي و داخلي به يک هزار ميليارد تومان هم نمي‌رسد، اين در حالي است که فقط براي ارائه خدمت در امداد هوايي، بايد مقدار زيادي از اين اعتبارات براي نگهداشت و بهره‌برداري از هر بالگرد صرف شود.

علاوه بر کاهش بودجه اين سازمان در مجلس از طرفي عدم پرداخت مطالبات شرکت‌هاي هواپيمايي بر مشکلات اين سازمان افزوده است.

آنطور که مهدي عليپور، خزانه دارکل جمعيت هلال احمر گفته است: « طبق مصوبات مجلس شوراي اسلامي طي 3‌سال هواپيمايي بايد 11?0ميليارد ريال به جمعيت پرداخت مي‌کرده، اما اين کار تاکنون توسط اين سازمان صورت نگرفته است.»

 کمبود بودجه هلال احمر در حالي مطرح مي‌شود که نگراني از عدم آمادگي سازمان امدادو نجات نيز وجود دارد. سال گذشته سازمان هلال احمر با 4 هزار بحران مواجه بوده است که با توجه به اين شرايط ،نوسازي و به روز کردن امکانات اين سازمان براي مقابله با بحران‌ها امري ضروري به نظر مي‌رسد.

 مسئولان هلال احمر مي‌گويند که فاصله کشور با شرايط مطلوب در برابر بسياري از حوادث بزرگ، زياد است و در اين زمينه از نظر امکانات و تجهيزات، نياز به تقويت بسياري است.

اين در حالي است که يکي از مهمترين عواملي که مي‌تواند امدادرساني را در بهترين شرايط امکان پذير کند نوسازي ناوگان امداد و نجات است. همچنين محمد دامادي، عضو شورايعالي هلال‌احمر و نماينده مجلس، کاهش بودجه هلال احمر را زنگ خطري براي امداد و نجات دانسته و گفته است: «بالگردهاي فرسوده و تجهيزات قديمي، هم جلوي سرعت امدادرساني را مي‌گيرد و هم اجازه نمي‌دهد تا امدادرساني با کيفيت خوب ارائه شود.

در بحث امداد و نجات مساله‌اي به نام زمان طلايي وجود دارد که اگر از بين برود ديگر نمي‌توان چيزي را جبران کرد. به همين دليل است که به‌روز بودن امکانات و تجهيزات بسيار مهم است.»
وي کم‌کردن بودجه هلال احمر را اقدامي اشتباه از سوي دولت و مجلس دانسته و گفته است: « هلال احمر تنها در سازمان امداد ونجات خلاصه نمي‌شود، بلکه ديگر سازمان‌هاي زيرمجموعه اين جمعيت نيز فعاليت‌هاي گسترده‌اي را انجام مي‌دهند. بي‌ترديد معضل اخير و کسر بودجه هلال‌احمر در ديگر زمينه‌ها هم خودش را نشان مي‌دهد.

درواقع ما نبايد تنها سازمان امداد و نجات را نگاه کنيم. سازمان داوطلبان و ديگر بخش‌هاي هلال‌احمر هم براي انجام اقدامات بشردوستانه گسترده خود نياز به بودجه دارند تا بتوانند کارها را پيش ببرند.»


استانداردسازي انبارهاي امدادي

به بودجه کلان نياز دارد

ناصرچرخساز، رئيس سازمان امداد و نجات هلال احمربا اشاره به اينکه کاهش بودجه هلال‌احمر از نظر کمي و کيفي مي‌تواند اقدامات اين سازمان را با مشکل مواجه کند، مي‌گويد: «مسلما بودجه مي‌تواند باعث افزايش توان امدادي هلال‌احمر شود. ما نياز داريم که انبارهاي امدادي سطح کشور را به استاندارد برسانيم که به بودجه کلاني نياز دارد.

همچنين برنامه‌هاي امدادي براي آماده سازي نيروها، خريد تجهيزات، ايجاد پايگاه‌هاي امدادي در سطح کشور از جمله خودروهاي امدادي و خريد بالگردها براي تکميل ناوگان امداد هوايي، از جمله برنامه‌هايي است که نيازمند بودجه است که هر چقدر در داخل هلال احمر بودجه تزريق کنيم، نمي‌تواند اين موضوع را بهبود بخشد.» وي ادامه مي‌دهد: «ما براي اينکه به استاندارد جهاني برسيم بايد براي دو درصد خانوارها پوشش اقلام بيست و دوگانه داشته باشيم که در تهران به دليل حساسيتي که دارد پوشش اقلام بايد 10 درصد باشد که هنوز با اين هدف فاصله داريم.»


ناقص ماندن پروژه‌هاي توانبخشي به دليل عدم تخصيص منابع

همچنين سيد رضا رئيس کرمي، معاون بهداشت، درمان و توانبخشي هلال‌احمر از ناقص ماندن پروژه‌هاي توانبخشي و ديگر برنامه‌هاي اين سازمان در سال گذشته به دليل عدم تخصيص بودجه‌هاي عمراني گفت و توضيح داد: « تجهيز استان‌ها به تجهيزات برنامه اضطراري به دليل کمبود منابع انجام نشد. 21 استان از اين امکانات برخوردارند و قرار بود ساير استان‌هايي که از امکانات برخوردار نبودند را تکميل کنيم که متاسفانه ناقص ماند. اين موضوع با توجه به حوادث غيرمترقبه‌اي که در کشور اتفاق مي‌افتد، مي‌تواند آسيب بسياري به مردم در هنگام بروز حوادث وارد کند.»

وي ادامه مي‌دهد: «مشکلاتي که در کمبود بودجه هلال‌احمر وجود دارد مقداري به بودجه عمومي کشور مربوط مي‌شود. همچنين اين سازمان مطالباتي از برخي شرکت‌ها از جمله شرکت‌هاي هواپيمايي دارد که هنوز پرداخت نشده است. اين موضوع موجب اشکال در تمام فعاليت‌هاي هلال احمر به ويژه در حوزه درمان و توانبخشي خواهد شد.» رسول خضري، عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس  از کاهش بودجه هلال‌احمر ابراز نارضايتي کرد و مي‌گويد: « طي بررسي لايحه بودجه 94، بند «و» که مربوط به بودجه هلال‌احمر بود، حذف شد و مبلغي حدود 700 ميليارد تومان از اعتبارات هلال‌احمر با اين اتفاق کاهش پيدا کرد.

در حالي که اين بودجه مي‌توانست کمک قابل توجهي به اين سازمان کند. ولي نميدانم که به چه دليلي دولت و مجلس اين تصميم را گرفتند.» وي ادامه مي‌دهد: « در ابتداي کار، در بودجه 94 اين اقدام به ضرر هلال احمر شد. بودجه اي که به اين سازمان اختصاص خواهد يافت کمتر از هزار ميليارد تومان است که بسيار کم است و بودجه‌اي نيست که هلال احمر بتواند اقدامات خود را انجام دهد.هلال‌احمر بايد بودجه قوي و بهتري داشته باشد،چرا که اين سازمان ماموريت‌هاي بسيار سنگين و وسيعي دارد.

کسي که از بيرون به اين سازمان نگاه مي‌کند شايد شناخت کافي از اقدامات انجام شده نداشته باشد.» وي مي‌گويد: «هلال احمر اولين سازماني است که در بحران‌ها ورود پيدا مي‌کند و از طرفي آخرين سازماني است که از محل حادثه و بحران خارج مي‌شود. اهميت هلال احمر به دليل حضور داوطلبانه مردم در سازمان جوانان و امداد و نجات است که تاثيرات شگرفي در بحث امداد رساني دارند که در همه جاي دنيا اهميت ويژه‌اي به اين موضوع داده مي‌شود. براساس شعار هلال احمر هر خانه بايد يک امدادگر داشته باشد.

همه اين مباحث به خصوص امدادو نجات و بحث آموزش و .. بسيار حائز اهميت است و نياز است که وزارت بهداشت و دولت بر اين موضوع تجديد نظر داشته باشند تا حداقل اگر بودجه هلال‌احمر رشد ندارد، کاهش نيابد. در غير اين صورت هلال احمردچار آسيب خواهد شد.» عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه برخي علت کاهش بودجه هلال‌احمر را به دليل ورود اين سازمان به فعاليت‌هاي اقتصادي دانسته‌اند، گفت: « از نظر بنده اين موضوع درست نيست. اگر هم هلال‌احمر به فعاليت‌هاي اقتصادي ورود پيدا کرده باشد، بحث گردش مالي در داخل هلال احمر به نفع مجموعه سياست‌ها و سازمان‌هاي مردم نهاد هلال احمر است.

دربيش از 170 کشور دنيا ما هم حضور داريم که نياز به هزينه، اعتبارات و گردش مالي دارد. در واقع بايد گفت که هلال‌احمر آبروي کشور ماست. هر چقدر به اين سازمان توجه شود باز هم کم است. وزارت بهداشت، مجلس، دولت و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي بايد توجه ويژه‌اي به اين قضيه داشته باشند و اين موضوع بايد بازنگري شود.»


سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: