کد خبر: ۷۶۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 07
شفا آنلاین>سلامت>گاهی ارزش واقعی یک لحظه را تا زمانی که به یک خاطره تبدیل نشود نمی‌فهمیم، خیلی‌ها برای لذت بردن از زندگی، گذشته خود را رها می‌کنند و می‌گویند: امروز انگار نخستین روز عمر منه!
به گزارش شفا آنلاین،این روزها عموماً سرگرم تلاش و کوشش برای زندگی خود هستیم و جز به کار نمی‌اندیشیم و توجه نداریم که همین طور این عمرمان است که در گذر ثانیه‌ها مانند برق می‌گذرد ، باید چه کنیم که عمرمان پربارتر و سالم‌تر طی شود. 

سید محمد یوسفی طباطبایی استادیار دانشکده پزشکی  با اشاره به عوامل موثر بر طولانی شدن عمر می‌گوید: عوامل روان شناختی و عوامل جسمانی در افزایش طول عمر مهم است و می‌دانیم که این دو عامل از همدیگر جدا نیستند و رابطه تنگاتنگ با هم دارند و می‌توانیم رابطه بین عوامل فیزیولوژیکی و عوامل روان شناختی را در افزایش طول عمر جستجو کنیم، یعنی اگر عوامل روان شناختی در افراد وجود داشته باشد بهداشت روانی مناسب در افراد زیاد می‌شود و تأثیرات زیاد فیزیولوژیکی بروی فرآیند جسمانی خواهد داشت همچنین چنانچه افراد از لحاظ جسمانی تندرست و سالم باشند این سلامت تأثیرات خود را بروی مسائل روان شناختی و آرامش روانی خواهد گذاشت.

باز پای استرس در میان است...
استاد یار دانشکده پزشکی در ادامه با بیان اینکه شیوه زندگی بسیار مهم است و باید بگونه‌ای تنظیم شود که در طولانی شدن عمر نقش داشته باشد، تصریح کرد: موضوعی که بسیار مهم است و باید زندگیمان را طوری تنظیم کنیم که کمترین میزان تنش، کم ترین میزان خشم، کم ترین هیجانات منفی به وجودمان راه پیدا نکند چون اینها تغییر و تحولاتی در بدن ما ایجاد می‌کنند که باعث کاهش طول عمر شده و ما را مبتلا به انواع بیماری‌های سایکو‌ماتیکی می‌کند، بیماری سایکو‌ماتیکی به بیماری گفته می‌شود که منشاء آن روان شناختی است و در تحقیقاتی که در سال 86 طی 4 سال انجام شد عوامل سایکولوژیک‌، خود را نشان دادند و تأکید کردند عواملی چون اختلالات، هیجان و خشم، نقش بسیار موثری را بروی بیماری‌هایی مثل سرطان معده، مغز، رگ، مری و ... دارد. در اواخر سال 86 تحقیقی انجام شد در رابطه با نقش اضطراب و استرس افکار، که تأثیرات آن برروی بیماری‌های قلبی و سکته‌های قلبی مشخص و معین شد و کسانی که مستعد استرس، فشار، خشم و هیجانات هستند خیلی بیشتر در معرض ابتلا به سکته های قلبی معرفی شدند.
0
طباطبایی ادامه داد: عوامل روانی نقش بسیار زیادی بروی جسم و فیزیولوژیک دارند که این عوامل در کاهش طول عمر در افراد بسیار متفاوت است و لذا افراد باید شیوه زندگی خودشان را در این زمینه تغییر دهند.

از محبت خارها گل می شود...
استادیار دانشکده پزشکی در ادامه گفت: طول عمر با محبت کردن افزایش پیدا می کند.

وی با بیان نقلی از مادر ترزا یک راهبه هندی درباره محبت کردن عنوان کرد: برای افزایش طول عمرمان از ابراز محبت به دیگران و خودمان دریغ نکنیم، مادر‌ ترزا که یک راهبه هندی بود و طول عمر زیادی هم داشت از او پرسیدند که علت طول عمرتان در چیست؟ او پاسخ داد: علت طول عمر من کمک کردن به افرادی است که نیازمندند، آنهایی که مشکلات جسمانی دارند، وقتی از آنها پرستاری و حمایت می کنم به دنبال آن خیلی احساس سبکی به من دست می‌دهد و به این خاطر است که من احساس راحت تری در حل مسائل خود دارم بحث محبت کردن به دیگران میتواند در افزایش طول عمر نقش بسزایی داشته باشد.

باورهای دینی و افزایش عمر
این استادیار دانشکده پزشکی از مذهب درمانی گفت‌: مذهب درمانی از جمله عواملی است که در سال های اخیر روی آن تأکید بسیاری در کشورهای اروپایی شده به طوری که هم اکنون در درمان بیماری‌های افسردگی به مذهب احتیاج بیشتری است، پس بنا‌براین گرایش افراد به مسائل مذهبی و ایمانی می‌تواند باعث افزایش طول عمر شده و به دنبال آن بیماری کمتری در افراد ظاهر می شود.

وی بیان کرد: بحثی که در پایان می توان به آن اشاره کرد، بحث فرآیند ارتباطات کلامی، عاطفی و هیجانی است که فقط می‌توانیم از ارتباطات عاطفی و هیجانی به نحو احسن استفاده کنیم؛ باید بتوانیم عواطف خودمان را به دیگران نشان دهیم، بتوانیم خشم خودمان را کنترل کنیم و در نهایت با این کار نتیجه بسیار خوبی در افزایش طول عمر خودمان داشته باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: