کد خبر: ۷۶۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 06
شفا آنلاین>سلامت>نظام پزشکی به هیچ عنوان زیر بار بازرسی از مطب‌ها و بیمارستانها نمی رود.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر عباس آقازاده رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه هدف ما در آینده رسیدن نظام پزشکی به سطحی از نظر استراتژیک است که سیاست های سلامت کشور را تعیین کند، تصریح کرد: به همین لحاظ است که بخشی از امور حاکمیتی مانند امور نظارتی و انتظامی به آن تفویض شده و این مهم از دوران رژیم گذشته به این سازمان داده شده است.

وی ادامه داد: بر اساس تفویض این مهم، هرگونه رسیدگی به شکایت از پزشک و پیراپزشک و قصور در کارشان باید با خود جامعه پزشکان صورت گیرد و به همین علت 4 هزار نفر اعضای هیات های بدوی انتظامی، 1800 کارشناس متخصص و فوق تخصص در بحث انتظامی و 1500 دادیار در کل کشور برای رسیدگی به این امور را دارا هستیم.

وی با ابراز خرسندی از اینکه این ناوگان وسیع انتظامی 90 درصد شکایات و مشکلات وارد بر جامعه پزشکی را مورد کارشناسی قرار می دهد، اذعان داشت: سطح محکومیت در این ناوگان انتظامی، بسیار پایین تر از سطح منع تعقیب و رد شکایت است و این مهم به علت کارشناسی منصفانه ای است که صورت می گیرد.

وی ابراز داشت: نظام پزشکی دولت نیست و به هیچ عنوان زیر بار بازرسی از مطب ها و بیمارستان ها نمی رود. برای این مهم دولت دارای دستگاه اجرایی است و وظیفه سازمان در این میان، تعیین سیاست، خط مشی و رسیدگی به خطاها است.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه سال گذشته از 85 میلیون اقدام درمانی سرپایی و بستری، 6 صدم درصد شکایت واصل شده، افزود: تصور کنید نظام پزشکی از این محتوا تخلیه شده و این وظیفه انتظامی به سایر نهادها سپرده شود. در هر حال روند غالب و حاکم این است که ناوگان انتظامی به عنوان یار و یاور و مدافع جامعه پزشکی عمل کرده است.

وی با اشاره به ورود سازمان نظام پزشکی ، وزارت رفاه و بهداشت و شورای عالی بیمه در بحث نظارت بر طرح تحول نظام سلامت، خاطرنشان کرد: ماحصل آنچه که در 1690 گذشت، شکایات بسیار اندک و در حد صدم درصد در طول یکسال گذشته از زیرمیزی بود و در بسیاری اوقات با دخالت نظام پزشکی و حضور موثر همکاران، شکایت ها و ادعاهای واهی شاکیانی که برای پزشکان کیسه دوخته بودند، خنثی شد و این ها مسائل بسیار با ارزشی است که نادیده گرفته می شود.

آقازاده با تاکید بر اینکه سازمان نظام پزشکی نباید از ماهیت council آن تهی و به سندیکا تبدیل شود، اظهار داشت:  ضمن داشتن وظایف معین در عرصه های تعرفه، مالیات و دفاع از پزشکان در مقابل هجمه ها که وظایف قانونی ما است، باید ماهیت نظارتی خود را بر سلامت کشور و اینکه تنها سازمانی هستیم که قدرت نظارت بر دولت و مردم در امر سلامت را داریم عمل و تقویت کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: