کد خبر: ۷۶۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 06
شفا آنلاین>سلامت>مشکلات نوبت دهی در مراکز دولتی، گره کوری که قرار است با فرهنگسازی و برنامه جدید مسئولین نظام سلامت بزودی باز شود.
به گزارش شفا آنلاین،وارد هر بیمارستان دولتی که می‌شوید گاه به طور غیر منتظره انبوهی از بیماران و یا همراهانی را در صف های طولانی که به حیاط بیمارستانها نیز منتهی میشود، می‌بینید که در گوشه و کنار درمانگاه‌ها یا روبروی باجه‌های پذیرش بیمارستان‌ها ، منتظرند تا نوبتشان برسد و زمانی  برای ویزیت یا پذیرش بگیرند، ازدحامی همراه با انتظاری خسته کننده که در اغلب موارد، در ساعات اولیه روز آغاز و تا نزدیکی ظهر به اوج خود می‌رسد و موجب افزایش نارضایتی و کم تحملی مراجعین و حتی پرسنل نوبت دهی این مراکز می‌شود ، این درحالی است که پزشک مقیم یکی از همین مراکز پرتراکم ، مشکل را تنها در نوبت دهی نمی داند و در مورد ایجاد چنین صف های طولانی و فشرده نظر دیگری دارد. 

کمبود جا + ظرفیت پایین = طولانی شدن  لیست‌های انتظار 
امیر هوشنگ احسانی متخصص و جراح پوست بیمارستان پوست رازی که بیش از 15 سال از مقیمی وی در این مرکز درمانی می‌گذرد، کمبود جا را مهمترین عامل ایجاد ازدحام و برخی مشکلات در نوبت‌دهی چنین بیمارستان‌هایی ميداند و می گويد : طی دو سال اخیر به علت ارزان شدن خدمات به ویژه در مراکز دولتی که البته بسیار به نفع بیماران کم بضاعت نیز است، میزان مراجعات به این مراکز دو چندان شده همچنين در كنار  تعداد مراجعات بیشتر بیمارستانها دارای بافت پوسیده و قدیمی و بویژه مساحت کمی هستند که همین موضوع موجب شده تا این روزها با افزایش صف‌های فشرده در فضای کم و نامناسب بیمارستان مواجه شویم و در بیشتر موارد نیز بیماران و یاهمراهان برای گرفتن نوبت، بصورت حضوری مراجعه می‌کنند که این مراجعه حضوری نقش مهمی در بروز مشکلات نوبت دهی و کمتر شدن گنجایش سالن‌های انتظار، ایفا می کند. 

نوبت های تلفنی و اينترنی در ترازوی نقد 
طی چند سال گذشته و به منظور کاهش صف‌های طولانی نوبت دهی در مراکز درمانی، طرح نوبت دهی اینترنتی و تلفنی با همکاری وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات پایه ریزی و اجرا شد ولی به گفته مسئولین این طرح نیز امروز چندان موفقیت آمیز نبوده و عدم دسترسی به اینترنت، جای خالی فرهنگ ترویج نوبت دهی اینترنتی و از همه مهمتر عدم هم‌ترازی طرح نوبت دهی اینترنتی با میزان سواد و فرهنگ همگانی، علت مهم به سرانجام نرسيدن این طرح در کشور شده، طرحی که کم و بیش تنها در چند مرکز موفقیت‌آمیز بوده و مشکلات نبود پهنای باند مناسب نیز از سوی دیگر به این نابسامانی وضعیت بیشتر دامن زد ولی از طرفی نوبت دهی تلفنی نیز به علت انتظار طولانی در لیست‌های انتظار برای برقراری ارتباط با  اپراتورها و یا عدم پذیرش مراکز فوق تخصصی موجب شده که پای بیماران و همراهان برای دریافت یک نوبت ساده نیز به بیمارستانها بیش از پیش باز شود و در برخی از مراکز درمانی دولتی نیز پشت همین خطوط تلفنی به صراحت گفته می‌شود که به علت تکمیل ظرفیت پذیرش تا . . . . مدت از پذیرش بیمار جدید معذوریم در مقابل مسئولین برخی از مراکز درمانی نیز معتقدند که همه نوبت دهی‌ها به طور منظم و با حساب و کتاب انجام می‌شود و مشکل اصلی مراجعات بیش از حد مردم است. 

ویزیت 3 هزار تومانی مهمترین عامل ایجاد مشکلات نوبت دهی 
حیدر علی داوری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت به عنوان بهترین طرح برای ارتقا خدمات درمانی در کشور که موجب افزایش و سرازیر شدن انبوهی از مراجعین به مراکز درمانی دولتی فوق تخصصی بویژه از استانهای هم‌جوار و سایر شهرستانها شده است، اذعان داشت: با اجرای طرح تحول و ارزان شدن خدمات ، بسیاری از بیماران از هر طبقه به جای پرداخت ویزیت 38 یا 40 هزار تومانی در مراکز خصوصی و  به منظور بهره‌مندی بیشتر از خدمات درمانی کم هزینه‌تر و ویزیت بسیار پایین که در بیمارستانهای دانشگاهی تقریبا 3000 تومان است، به این مراکز مراجعه می‌کنند اما مشکل تنها این نیست بسیاری از بیماران نیز به دلایل مختلف ویزیت در مراکز فوق تخصصی را ترجیح می‌دهند و همین موضوع موجب افزایش آمار مراجعین از سایر شهرهای هم‌جوار به مراکز درمانی فوق تخصصی بویژه در کلان شهرها شده و بنابراین بیشتر مشکلات نوبت دهی مربوط به مراکز پیشرفته موجود در شهرهایی از جمله  تهران، اصفهان، شیراز،‌ مشهد، تبریز و نظایر آن است، درحالی که همین خدمات در بیمارستان‌های شهرهای دیگر نیز موجود می‌باشد و باید افراد به متخصصین حاضر در آن مراکز اعتماد کافی را داشته باشند. 

وی همچنین بر تاثیر 90 درصدی، فضای بیمارستان‌ها در افزایش مشکلات نوبت دهی تاکید کرده و در این خصوص گفت: مشکل کمبود تخت و فضا علت انکار نشدنی و مهمی در بروز مشکلات نوبت دهی امروز در بیمارستان های دانشگاهی است که سامان‌دهی بیمارستان‌ها و گسترش آنها در قالب طرح تحول سلامت می تواند راهگشا باشد و به همین منظور در بیمارستان‌های سید الشهدا، الزهرا،‌ امام حسین، و علی اصغر اصفهان که دارای بیشترین میزان مراجعین هستند، با تخصیص اعتباراتی از سوی وزارت بهداشت و کمک خیرین سلامت، طرح‌های عمرانی برای گسترش آنها در حال اجرا می‌باشد که می‌تواند بالغ بر 85 درصد از مشکلات نوبت‌دهی منجر به ازدحام مراجعین را حل کند. 

كلينيك های ويژه راهكار غلبه بر معضل نوبت دهی  
رضا پایدار، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، با تاکید بر اینکه تراکم بالای مراجعین در بیمارستان‌های دولتی علت مهم ایجاد مشکلات نوبت دهی در این مراکز می‌باشد، افزود: نوبت دهی بیمارستانها دقیقا همان بحث عرضه و تقاضا است و با توجه به افزایش مشکلات نوبت دهی تنها در سايه اجرایي شدن سیاست‌ افزایش ظرفیت‌ها تا دو سال آینده، بخش قابل توجهی از این مشکلات  حل خواهد شد و بنابراین به زودی طرح کلینیک‌های ویژه در دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان‌شهرها با حمایت وزارت بهداشت، اجرایی می ‌شو که با عملیاتی  شدن این طرح، بخش عظیمی از مشکلات نوبت دهی از طریق ویزیت بیماران در این کلینیک‌ها رفع می‌شود، از سوی دیگر نیز در حال حاضر 3 مرکز شبانه روزی در شهرستان‌های اطراف استان تهران بویژه ملارد و قدس در دست احداث می باشد که با راه‌اندازی این مراکز تا حد زیادی از سردرگمی مردم در صف های طولانی نوبت دهی و دریافت خدمات تخصصی کاسته خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: اگر بیماری به موقع به درمانگاه بياید بدون ویزیت خارج نمی‌شود زیرا بسیاری از بیماران شاید از این که چرا در فلان بیمارستان که دارای ظرفیت ناکافی است به تعداد n شماره ویزیت در یک روز به بیماران داده ميشود، شاکی شوند درحالیکه واقعا این چنین نیست زیرا در تمام بیمارستانهای دولتی سراسر کشور ظرفیت‌های نوبت دهی و پذیرش کاملا بر مبنای 8 ویزیت در ساعت مشخص شده که معمولا به علت مراجعه دیرهنگام بیماران چند نوبت اضافی داده می‌شود و همیشه چند ظرفیت نیز برای مواقع اورژانسی خالی است اما ازدحام درمانگاههای بیمارستانها در ساعات اولیه روز به 2 علت مهم وابسته است، یکی مراجعه حضوری آن‌هم به علت نبود زیرساخت‌های فرهنگی و کافی برای استفاده از نوبت‌دهی اینترنتی و تلفنی و دیگری به علت محدود بودن پرسنل نوبت دهی ، زیرا این شلوغی تنها در ساعات اولیه صبح تا ظهر طول میکشد و به خاطر چند ساعت دیگر نیازی به افزایش پرسنل نوبت دهی نیست. 

معاون درمان علوم پزشکی ایران همچنین با اشاره به افزایش 20 درصدی میزان مراجعین به مراکز درمانی دانشگاهی که متاثر از اجراي طرح تحول سلامت می‌باشد، گفت: بیشترین سرریز مراجعین به ویژه به مراکز درمانی تهران، از شهرستانهای هم‌جوار و كم برخوردار با بيش از يك و نيم ميليون نفر جمعيت است که همگی برای ویزیت به تهران می‌آیند ، با یک محاسبه سرانگشتی از تعداد مراجعین آن هم تنها در مراکز درمانی علوم پزشکی ایران، می‌توان گفت: تعداد مراجعین به این مراکز پیش از اجرایی شدن طرح تحول سلامت روزانه 10 هزار نفر بوده که حالا این رقم به 12 هزار و یا حتی 14 نفر در برخی از مراکز آنهم به طور مراجعه روزانه رسیده است. 
با توجه به اين موضوع در حال حاضر چشم اميد مردم به افتتاح و راه اندازی كلينيك های تخصصی است كه به گفته مسئولين نظام سلامت قرار است، بخش گسترده ای از مشكلات نوبت دهی را حل كند تا ديگر شاهد صف های طولانی نوبت دهی و چشمان منتظر مراجعين و بيماران برای بهره مندی از خدمات تخصصی نباشيم .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: