کد خبر: ۷۶۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 11
شفا آنلاین>اجتماعی>مساله قابل لمس و قابل درك در اين زمينه اين است كه كودكان 13ساله زيادي هستند كه از نظر تركيب بدني و آناتومي آمادگي وارد شدن به يك رابطه زناشويي را ندارند و نمي‌توانند صاحب فرزند شوند و اين در حالي است كه ازدواج در سن 13 سالگي براي دختران در قانون مجاز شمرده شده و زير اين سنين هم با تشخيص ولي فرزند مي‌تواند ازدواج صورت بگيرد. از طرفي در بعد رفتاري و رواني نيز كودكان در سنين 13 سال و کم‌تر از آن افرادي نيستند كه به طور کامل قادر باشند خانواده تشكيل داده و وارد نقش‌هاي زن و شوهري شوند.
به گزارش شفا آنلاین،ثريا عزيزپناه- رئيس انجمن حمايت از حقوق كودكان نوشت: به نظر مي‌رسد معاونت امور زنان و خانواده نهاد رياست‌جمهوري بر آن قسمت از فعاليتش كه اطلاع‌رساني است بيشتر تكيه كرده و تمام تلاشش را مصروف اين زمينه كرده است. در حالي كه براي معاونت امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري اطلاع‌رساني و در جريان قرار دادن مردم از جزئيات آسيب‌هاي اجتماعي موضوعي مهم و پررنگ است اما اگر 13 شهريور شهيندخت مولاوردي بحث ازدواج زودهنگام را مطرح كرده است ما فعالان عرصه اجتماعي علاقه‌مند هستيم ببينيم معاونت اجتماعي در اين حوزه چه گام اساسي برداشته و چه اقدامي در اين زمينه انجام مي‌دهد.

درباره ازدواج زودهنگام در گذشته اداره ثبت احوال آمارهاي زيادي ارائه مي‌كرد در حالي كه چند سالي است اين مساله به دليل اينكه در افكار عمومي حساسيت ايجاد مي‌كرد كمتر مطرح مي‌شد ولي امسال در معاونت زنان و خانواده بار ديگر اين مساله مطرح شد. مساله قابل لمس و قابل درك در اين زمينه اين است كه كودكان 13ساله زيادي هستند كه از نظر تركيب بدني و آناتومي آمادگي وارد شدن به يك رابطه زناشويي را ندارند و نمي‌توانند صاحب فرزند شوند و اين در حالي است كه ازدواج در سن 13 سالگي براي دختران در قانون مجاز شمرده شده و زير اين سنين هم با تشخيص ولي فرزند مي‌تواند ازدواج صورت بگيرد. از طرفي در بعد رفتاري و رواني نيز كودكان در سنين 13 سال و کم‌تر از آن افرادي نيستند كه به طور کامل قادر باشند خانواده تشكيل داده و وارد نقش‌هاي زن و شوهري شوند.

در صورتي كه اعتقاد داشته باشيم خانواده مهم‌ترين نهاد اجتماعي است اين نهاد اجتماعي مانند ساير نهادها نيازمند شركايي است كه قادر به حل مساله و توانايي مديريت مشكلات گوناگون داخل خانواده باشد تا بتواند كاركردهاي خود را در جامعه داشته و آن را به درستي انجام دهد. اگر نهاد خانواده را همچنان مهم بدانيم و يكي از كاركردهاي اصلي آن را فرزندآوري بدانيم، با توجه به اينكه يكي از شركاي اصلي اين نهاد زنان هستند فرزندآوري براي زنان در اين سنين مشكلات زيادي را به همراه خواهد آورد. كارآمدي و كارآيي نهاد خانواده با توجه به اينكه جوامع فعلي به سمت پيچيدگي در حركتند و كليه روابط اجتماعي بر اساس عقل و بالغ‌انديشي از سوي افراد مديريت مي‌شود و اين بلوغ عقلي براي بسياري از زنان در سنين بعد از 20سالگي رخ داده و در اين سن اين درجه از كمال و بلوغ به ندرت در فردي ظاهر مي‌شود، در صورت ازدواج، يك يا هر دو عضو و شريك اين رابطه در سنين پايين در ارائه كاركردهاي خود مختل شده و نمي‌تواند بازدهي لازم را داشته باشد. در محيط‌هاي گوناگون اگر اين مساله را تصور كنيم و نقشه ازدواج‌هاي زير 10 يا 13 سال را در نقاط مختلف تصور كنيم در شهرهاي بزرگ و پيشرفته گرفته تا نقاط مرزي و كمتر برخوردار ممكن است اين پدیده قابل مشاهده باشد و اين در حالي است كه كودك در اين سن هنوز براي تشخيص درستي يا نادرستي نيازهايش دچار چالش است و نمي‌داند در برخورد با موقعيت‌هاي مختلف زندگي بايد چه تصميمي بگيرد. حتي اگر يك نفر در يك وضعيت نادرست قرار گرفته باشد و مسئولان و متوليان نتوانند براي آن راه‌حلي پيدا كنند در اين زمينه بايد پاسخگو باشند، در حالي كه اين مشكلي اساسي است.

مسئولان و متوليان امر بايد در اين زمنيه پاسخگو باشند كه چرا با وجود اينكه سال‌ها از طرح اين مساله در كشور مي‌گذرد هنوز براي حل آن راه‌حل اساسي در نظر گرفته نشده و اين معضل به قوت خود باقي است. ازدواج در سنين پايين تبعات زیادی ممکن است داشته باشد. تبعات اين قبيل ازدواج‌ها شامل نارس بودن جنين و زايمان‌هاي زودرس و مشكلاتي كه مادران در صورت زايمان در اين سنين پيدا مي‌كنند، مانند دردهاي لگني و مشكلات داخلي كه اگر درمان نشود باعث بيماري و نقص عضو خواهد شد، بروز مي‌كند. علاوه بر مشكلات جسمي بايد گفت كارآمدي نهاد خانواده به اين شكل دستخوش تغيير مي‌شود و نبايد به اين دلخوش باشيم كه صرفا ازدواجي صورت گرفته است. آسيب‌هاي ناشي از ازدواج‌هاي زودرس قابل بررسي است و بر اساس فراواني استان‌ها و شهرهايي كه اين اتفاق در آن رخ داده و از روي داده‌هاي ثبت احوال، مي‌توان به درستي، آسيب‌هاي ناشي از ازدواج زودرس را به مسئولان گوشزد كنيم و ابزار قدرتمندي در اختيار مسئولان براي مقابله با اين امر قرار دهيم. اشاره به اين نكته ضروري است كه ازدواج در سنين پايين فقط ويژه دختران نيست و آمارهاي زيادي از پسراني كه در سنين پايين ازدواج كرده‌اند وجود دارد. نكته‌اي كه از اعتبار اين ازدواج‌ها مي‌كاهد اين است كه اساسا انتخابي در اين ازدواج‌ها وجود ندارد و فرد به اجبار و فقط از سر انتخابي كه والدين و پدر انجام داده و فرد مجبور به تبعيت از آن است وارد زندگي مشترك مي‌شود. بعد از اينكه اين آسيب يعني ازدواج زودرس را شناسايي كرديم بهتر است هر چه زودتر به مرحله بعد برويم و سعي كنيم با شناسايي عوامل آن اين مساله را برطرف كنيم.
پارسینه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: