کد خبر: ۷۶۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۰۸ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 12
شفا آنلاین>سلامت>«قرار است وضع سلامت ایرانیان اندازه‌گیری شود»، این را عضو هیأت علمی موسسه ملی تحقیقات سلامت اعلام کرد.

به گفته او، طرح اندازه‌گیری وضع سلامت ایرانیان با مطالعه شاخص‌های تغذیه، سلامت و رفتارهای باروری ایرانیان از سوی موسسه ملی تحقیقات سلامت در کشور آغازشده است.

به گزارش شفا آنلاین، به گفته رویا خبیری، در این طرح ٣٥‌هزار خانوار در سطح کشور از نظر شاخص‌های فوق بررسی می‌شوند. او توضیحات بیشتری درباره این طرح تحقیقاتی داد: «این طرح از هفتم شهریورماه ابتدا در برخی استان‌ها و به تدریج در سراسر کشور به اجرادر می‌آید، این طرح به سفارش معاونت بهداشت وزارت بهداشت و با همکاری مرکز آمار ایران انجام می‌شود.»

خبیری دستیابی به وضع شاخص‌های سلامت و اطلاع مناسب از طرح تحول را از اهداف این طرح عنوان کرد و گفت: «٤ پرسشنامه شامل خانوار، زنان، کودکان زیر ٥‌سال و مردان طراحی شده است.»نماینده موسسه ملی تحقیقات سلامت، به ویژگی طرح اندازه‌گیری وضع سلامت ایرانیان اشاره کرد: «از ویژگی این طرح بسته نبودن گروه سنی و افزودن پرسشنامه مردان است که برای نخستین‌بار در کشور اتفاق افتاده است.

همچنین کودکان زیر ٥‌سال برای اندازه‌گیری قد و وزن به مراکز ارایه خدمات معرفی می‌شوند.» او همچنین از علاقه‌مندی صندوق کودکان سازمان ملل برای حمایت فنی از این طرح خبر داد: «پس از پایان آمارگیری، نتایج طرح در اختیار محققان قرار خواهد گرفت.»عضو هیأت‌علمی موسسه ملی تحقیقات سلامت در همین ارتباط از مردم خواست تا اطلاعات‌شان را تنها در صورت نشان دادن کارت ویژه آمارگیران ارایه دهند: «برای پرسشنامه زنان و کودکان زیر ٥‌سال پرسشگر خانم و دانش‌آموخته علوم پزشکی همراه یک نفر آمارگیر حضور خواهند داشت. البته به این موضوع هم باید دقت شود که آمارگیران حتما باید کارت مرکز آمار ایران را همراه خود داشته باشند و شهروندان از ارایه اطلاعات به افراد غیرخودداری کنند.»

وضعیت سلامت ایرانیان در شرایطی قرار است به‌زودی اندازه‌گیری شود که بیش از یک‌سال از اجرای طرح تحول نظام سلامت می‌گذرد، طرحی که پس از گذشت یک‌سال و نیم، جهت تمرکزش را از سمت درمان به تدریج به سمت بهداشت و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها تغییر داد.همین یک ماه پیش بود که وزارت بهداشت از تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر خبر داد، سندی که کنترل بیماری‌های غیرواگیر ازجمله سرطان، بیماری‌های قلبی - عروقی، فشارخون، دیابت و ... را در دستورکار خود قرار داده، بیماری‌هایی که حالا سالانه جان هزاران نفر از ایرانیان را می‌گیرد. پیش از این علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت، وضع سلامت ایرانیان را در مقاله‌ای سنجیده بود.

او با تأکید بر این‌که وضع سلامت بستگی به عوامل اثرگذار بر آن شامل عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی محیط فیزیکی، عوامل ژنتیکی و میزان دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی دارد، گفته بود: «اندازه‌گیری وضع سلامت جوامع با شاخص‌های بهداشتی سنجیده می‌شود، نگاهی به وضع سلامت کشورها نشان می‌دهد، در ٥٠‌سال گذشته موفقیت‌های بزرگی در پرتوی پیشرفت علم و تکنولوژی، افزایش سواد، بهبود ارتباط و دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی اتفاق افتاده است.

در سطح جهانی آبله ریشه‌کن شده است، بیماری‌های عفونی کشنده واگیردار با قابلیت پیشگیری به‌وسیله واکسن کنترل شده است به‌طوری که فلج اطفال در ١٧٥ کشور جهان ریشه‌کن شده است. در کشور ما هم ٢ سالی می‌شود که مورد جدیدی از فلج اطفال گزارش نشده است.»

به گفته او، در این سال‌ها، امید به زندگی به‌طور متوسط ١/١٩‌سال در دنیا افزایش یافته در کشورهای در حال توسعه ٧/٢٢، در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی ١/٢٨‌سال و در کشور ما در مدت ١٦‌سال امید به زندگی از ١/٥٨ به ٧٠سال رسیده است. مرگ کودکان زیر یک‌سال در این مدت از ١٥٦ به ٥٧ کودک به ‌هزار تولد زنده رسیده و بهترین وضع ٤ و بدترین آن ١٠٤ است در کشور، از ٥١ در‌ سال ٦٣ به ٢٦ در‌ سال ٧٩ رسیده است.

با این حال اما هنوز سالانه ٥١٥‌هزار مادر به علت حاملگی و زایمان در دنیا فوت می‌کنند.سیاری با تأکید بر این‌که بیماری‌های بازپدید مانند سل و مالاریا بار دیگر به‌عنوان مشکل بهداشتی در دنیا شیوع بیشتــری پیــدا کرده، گفته بود: «از سوی دیگر به دلیل کنترل بیماری‌های عفونی، تغییرات در شیوه زندگی و شهرنشینی، بیماری‌های مزمن و متابولیک، مرگ ناشی از بیماری‌هایی مانند فشارخون، دیابت، بیماری‌های قلبی، مغزی، روانی و سرطان‌ها رو به افزایش است.»

براساس اعلام او، جمعیت دنیا به طرف مسن شدن در حال تغییر است، این موضوع بستگی به ٢ عامل کاهش باروری و کاهش مرگ دارد. هنوز ١/١‌میلیارد نفر در دنیا به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند. ریشه بسیاری از این مشکلات در فقر و بی‌عدالتی، جهل و بی‌سوادی و عقب‌ماندگی و عدم دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی است به امید آن‌که تمام مردم دنیا از سلامتی کامل که جزو حقوق اولیه هر انسانی است، برخوردار شوند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: