کد خبر: ۷۶۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 05
شفا آنلاین>سلامت>یکی از چالش‌های موجود در افزایش سزارین و عدم میل به انجام زایمان طبیعی در کشور، نبود امکانات فیزیکی و تجهیزات در بلوک‌های زایمان برای استفاده از هنر مامایی در ارائه زایمان فیزیولوژیک به‌عنوان زایمان خوش‌آیند و دل‌انگیز برای مادران است.

به گزارش شفا آنلاین ، سمینار هفت روزه زایمان فیزیولوژیک به همت گروه مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، با هدف «تربیت مربی آموزش زایمان فیزیولوژیک» و با حضور مدرسین هسته آموزش کیوری برای ماماهای شاغل در بلوک زایمان بیمارستان‌های سراسر کشور در موزه تاریخ پزشکی ایران برگزار شد.

دکتر تقی زاده از اعضای هسته آموزشی کشور گفت: یکی از چالش‌های موجود در افزایش سزارین و عدم میل به انجام زایمان طبیعی در کشور، نبود امکانات فیزیکی و تجهیزات در بلوک‌های زایمان برای استفاده از هنر مامایی در ارائه زایمان فیزیولوژیک به‌عنوان زایمان خوش‌آیند و دل‌انگیز برای مادران است.

در دومین روز این هم‌اندیشی، کارگاه عملی در سالن ورزشی بیمارستان دکتر شریعتی با رویکرد اصلاح وضعیت در بارداری و زایمان و اختلالات وضعیت در بارداری، توسط زهرانی عضو هیأت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، برگزار شد.

محورهای مورد بررسی در این سمینار پره تست، اصول کلاس‌های آمادگی برای زایمان، زایمان فیزیولوژیک، نورآندوکرینولوژی در بارداری و زایمان، نقش همراه و آمادگی برای پدر و مادر شدن، تئوری درک درد و روش‌های کاهش درد زایمان، آموزش بزرگسالان‌، تن آرامی و تکنیک های تنفسی، تمرینات اسکلتی- عضلانی، تغییرات پرینه در بارداری- توان‌بخشی بعد از زایمان، تغذیه، بهداشت فردی بر اساس آناتومی و فیزیولوژی، بهداشت روان، علائم هشدار دوران بارداری، برنامه‌ریزی برای زایمان و مراحل آن، بهداشت پس از زایمان و تنظیم خانواده، شیردهی و بهداشت کودک، وضعیت‌های مختلف لیبر و زایمان، ماساژ در بارداری و زایمان، طب فشاری در بارداری و زایمان.

بر اساس این گزارش، سمينار يكروزه زايمان فيزيولوژيك ويژه پزشكان نیز به میزبانی گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

این سمینار با حضور بیش از 70 نفر از متخصصین زنان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور شاغل در مراکز دولتی و خصوصی و با هدف تربیت متخصصین زنان متولی اجرای زایمان فیزیولوژیک در هر مرکز برگزار شد.

دکتر آل یاسین، توجه متخصصین زنان را به شیوع عوارض ناشی از سزارین در سال‌های اخیر معطوف کرد و با اشاره به آمار بالای  جایگزینی نامناسب جفت( این کرتا، پرکرتا)  در حاملگی‌های بعد از سزارین که  می‌تواند سبب خونریزی غیر قابل کنترل و حتی  مرگ مادر گردد  به متخصصین هم رشته خود هشدار داد: با توجه به این‌که این  عوارض می‌توانند  تهدید کننده سلامت مادران باشند، نهایت دقت را در انتخاب نوع زایمان داشته باشندو  به جز موارد با اندیکاسیون علمی از انجام زایمان به طریق سزارین اجتناب نمایند.

دکتر ترکستانی ریس اداره سلامت مادران وزارت متبوع،  سیاست‌های اداره سلامت مادران را در راستای برنامه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین مطرح کرد و همچنین اعلام داشت: در سال جاری، آمار مرگ و میر مادران در کشورمان  19  درصد بوده است که 30 درصد آن در  زایمان طبیعی و 70 درصد آن در  زایمان به روش سزارین رخ داده است.

ترکستانی گفت: 95 درصد مرگ مادران در داخل بیمارستان رخ داده است و این نشان می‌دهد که دسترسی مادران به مراکز در مانی مناسب است و در صورت ارتقای سطح مراقبت‌های درمانی، کاهش قابل توجه در آمار مرگ مادران خواهیم داشت.

هادی پور از کارشناسان مادران اداره سلامت مادران وزارت متبوع گفت: هدف تنها کاهش آمار مورتالیتی مادران نیست، بلکه می‌خواهیم آمار موربیدیتی نیز کاهش یابد. می‌خواهیم کیفیت زندگی زنان را نیز حفظ  کنیم، بنابراین با جلوگیری از اعمال جراحی غیر ضروری (هیسترکتومی) و یا مداخلات غیر علمی (ترانسفیوژن‌های غیر ضروری) مانع از ادامه زندگی یک زن با کیفیت نامناسب شویم .

دکتر کاشانیان مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی ایران و از اساتید سمینار  به همکاران خود تاکید کرد: زایمان یک امر کاملا طبیعی است و می بایست از انجام مداخلات غیر ضروری در روند زایمان طبیعی جلوگیری شود تا عوارض ناشی از این مداخلات برای مادر و نوزاد به حداقل برسد.

وی شرکت مادران را در کلاس‌های آمادگی برای زایمان به منظور موفقیت در انجام زایمان فیزیولوژیک ضروری دانست

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: