کد خبر: ۷۶۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 10
رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در گفتگو با شفا آنلاین خبر داد:
شفا آنلاین- رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، گاز رادون را یکی از عوامل محیطی طبیعی به شدت سرطان زا و آسیب رسان به سلامت مردم دانست و از آغاز راهکارهای پیشگیرانه آن خبر داد.

دکتر خسرو صادق نیت در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهارکرد: در واقع گاز رادون می تواند به طور طبیعی در خاک هم وجود داشته باشد.حال آنکه متأسفانه این گاز در مناطق مسکونی اطراف ما نیزوجود دارد و غلظت آن بیش از حدی است که ما بپذیریم و به اقدام خاصی نیاز نباشد.بنابراین چنین امری اقدام ملی را می پذیرد که باید نسبت به آن برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد:درهمین راستا و با هکاری خیلی خوب انرژی اتمی ودانشگاه علوم پزشکی استان البرز طرح پیشگیری ازعوارض گاز"رادون" را در شهر البرز به عنوان یکی از استان های مهم وبه عنوان پایلوت آغاز کردیم.ضمن اینکه امیدوراریم بتوانیم نقشه ملی گستره این طرح را در کل کشور فراهم کنیم

وی افزود:همچنین درمناطقی که گاز رادون بیش از حد استاندارد وجود دارد راهکارهای پیشگیرانه ای برای عملیاتی کردن روش های پیشگیری را در دست اقدام داریم.

وی مهم ترین خطر ناشی از گاز رادون را بروز سرطان ریه دانست و اظهارکرد:این گاز یک ماده رادیواکتیو است که وارد بدن می شود؛ در واقع بعد از سیگار و مواد دخانی دومین عامل سرطان های ریه گاز "رادون" است.

مهم ترین برنامه های بهداشت عمومی در طرح تحول نظام سلامت

صادق نیت به شفا آنلاین گفت: در بحث بهداشت عمومی چند موضوع را در طرح تحول نظام سلامت مورد توجه قرار داده ایم .ازآنجا که امسال؛ سال ایمنی غذا نام گرفته اولولیت ها ر برموضوع غذا گذاشته ایم حال آن که در کنار آن آّب؛ هوا؛ پرتوها و پسماندها نیز جزء برنامه های های مهم است.

وی افزود: بحث هوا را با کمک سازمان محیط زیست دنبال می کنیم؛هرچند شاید ما نقش مستقیمی نداشته باشیم بلکه بیشتر ناظر هستیم و بررسی سلامت را دنبال می کنیم. اما بحث آب و غذا جدی است و برای آنها برنامه های مفصلی داریم و مقدمات اجرایی آن نیز در حال فراهم شدن است.

وی همچنین یادآور شد: در حوزه غذا بحث آموزش اصناف، همراهی اصناف؛ نظارت با کمک بخش خصوصی و نظارت هدفمند و رتبه بندی رستواران ها نیز جزء برنامه های است که اجرایی خواهیم کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: