کد خبر: ۷۶۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۲ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 05
شفا آنلاین>سلامت>با افزايش شکايت‌ها اين نکته ثابت نمي‌شود که خدمات درماني کاهش پيدا کرده است. با توجه به اطلاعاتي که از ميزان افزايش علمي توانمندي‌هاي همکاران دندانپزشک وجود دارد، مي‌توان گفت که حداقل دربين دندانپزشکان باسابقه چنين موضوعي خيلي کم است.
به گزارش شفا آنلاین،چنانچه شکايات بيشتري وجود دارد به دوعلت عمده برمي گردد. در سال‌هاي اخير، به‌خصوص در دوره دولت نهم و دهم افزايش بي‌رويه پذيرش دانشجو را داشتيم و بسياري از دانشجويان دندانپزشکي آنطور که شايسته است در حوزه عملي کار نکردند.

اما بخش عمده اي از اين مسئله متوجه فضاي تبليغاتي است که در برنامه‌هاي مختلف در مورد جامعه پزشکي ساخته شده است. البته اصل طرح شکايت اشکالي ندارد، اين حق بيمار است که اگر از روند درمان رضايت ندارد، شکايت کند. اما اينکه سطح شکايت ها واقعي است يا بر‌اساس فضاي رواني ايجاد شده برعليه پزشکان است، مساله‌اي جداگانه است که در روند رسيدگي به پرونده‌ها مشخص خواهد شد.

بنده به عنوان دبيرهيئت عالي انتظامي نظام پزشکي مي‌گويم که بسياري از اين شکايت ها عمدتا ناشي از تحريک توسط مرجع ديگري صورت گرفته و بسياري از آنها وجاهت لازم را براي شکايت ندارند. زماني‌که فضايي در جامعه ساخته مي شود که بي اعتمادي بر عليه جامعه پزشکي شکل مي‌گيرد، حتي عوارض معمول ناشي از بيماري‌ها و اقدامات درماني، افراد را به شکايت کردن ترغيب مي‌کند. متاسفانه سيستم قضايي در کشور ما در نگاه پيشگيرانه قوي نبوده است. چنانچه بخواهيم بين شکايت‌هايي که از جامعه پزشکي شده با مجموع پرونده هايي که در دادسراهاي انتظامي سراسر کشور ساخته شده، مقايسه‌اي صورت گيرد، از حدود 15 ميليون پرونده‌اي که ساخته شده، ميزان جرايم پزشکي بسيار اندک است. متاسفانه مشاهده مي‌شود که در کنار بعضي مراکز درماني و بيمارستان‌ها، افراد سودجويي با نام مشاوره حقوقي سعي مي کنند از بيماران نارضايتي را بگيرند و آن را دليلي براي طرح شکايت قرار دهند.

فضاي تبليغاتي در سال هاي اخير در اين موضوع موثر بوده و طرح شکايت‌ها و پرونده‌ها به معناي اينکه قصور ها بيشتر است، نيست. به هر حال اميدوارم تعداد شکاياتي که در حال‌حاضر هم وجود دارد، به حداقل برسد و همکاران ما ضمن تکريم بيماران و تلاش در جهت ارائه کار خوب، فضاي اعتماد بيمار و پزشک را مجددا احيا کنند. لازم است رسانه‌ها و بسياري از ارگان‌هايي که به نوعي در دولت و مجموعه حاکميت فعاليت دارند، مانند صدا و سيما. اين موضوع را مدنظر داشته باشند که جامعه پزشکي قشر فرهيخته‌اي است و کوبيدن بر طبل بي اعتمادي نمي‌تواند رهگشا باشد. بايد تلاش شود تا با نظارت دقيق‌تر کار فرهنگي، سعي شود تا همکاران جامعه پزشکي کار با کيفيت‌تري را ارائه دهند.

بيماران نيز بايد با حقوق خود آشنا شوند. چنانچه روي اين موضوعات کار شود، تاثيرگذاري بيشتري خواهد داشت تا مساله طرح شکايت‌‌‌ها که طي دوسال گذشته مطرح شده است. چراکه بر بي اعتمادي بيشتر دامن زده است.سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: