کد خبر: ۷۵۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 03
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>دکتر غلامرضا پورمند سال‌هاست که به طور تخصصي در زمينه سرطان پروستات تحقيق مي کند و توانسته مقالات ارزشمندي در کنفرانس‌هاي بين‌المللي دراين مورد ارائه دهد.

به گزارش شفا آنلاین،او رييس مرکز تحقيقات ارولوژي هم است و معتقد است نتيجه سال‌ها تحقيقش نشان مي‌دهد که سرطان پروستات خيلي کشنده نيست و در صورت تشخيص به موقع به راحتي درمان مي‌شود. او مي‌گويد: «سرطان پروستات هيچ علامتي ندارد، منتظر نشانه خاصي نباشيد و در بسياري از مواقع قابل تشخيص نيست، چون هيچ علامت مشخصي ندارد و فقط در خون وباتست (PSA) تشخيص داده مي‌شود وپزشکان نبايد به دنبال علامت خاصي باشند.

صداي اين نوع سرطان در خون است نه در دستگاه ادراري و بايد تست غربالگري از سن 50 سالگي به بعد براي تمام آقايان تجويز شود. اگر اين بيماري در مراحل اوليه تشخيص داده شود، بسيار راحت قابل درمان است ودر صورت پيشرفت درمان را پيچيده و در مواقعي غير‌ممکن مي‌کند.

بيشترين آمار اين بيماري در کشورهاي نروژ، فنلاند، سوئد و استراليا ديده مي‌شود که دو علت اصلي دارد، در اين کشورها ميانگين متوسط عمر بالاست و بادر نظر گرفتن اين که پروستات را بيشتر در دهک‌هاي آخر عمر مي بينيم، اين کشورها با برنامه‌هاي دقيق غربالگري، اين سرطان را حتي در بيماراني که هيچ علامت باليني ندارند، تشخيص مي‌دهند. در ايران متاسفانه به دليل فقدان يک نگرش درست به اين بيماري و نبود امکانات و بودجه‌هاي لازم، برنامه‌هاي پيشگيرانه و تست‌هاي ساليانه غربالگري وجود ندارد و در بيشتر مواقع بيماري بسيار دير تشخيص داده مي‌شود، که هم هزينه‌هاي هنگفت درماني را به سيستم بهداشتي تحميل مي کند و هم باعث اخلال در روند درماني مي‌شود.

ما آمار دقيقي از اين افزايش نداريم و اگر افزايشي هم در جامعه مي‌بينيد به دليل افزايش سطح آگاهي مردم است، افرادي که سطح تحصيلات بالاتري دارندو به‌نوعي با رسانه‌ها بيشتر در ارتباط هستند، متوجه لزوم انجام اين تست سالانه مي‌شوند و به‌طور طبيعي ميزان شناسايي و تشخيص اين بيماري هم بيشتر مي‌شود.

فلاسفه مي‌گويند ما خوب مطلق و بد مطلق نداريم، من معتقدم در سرطان پروستات هم اين مسئله وجود دارد پروستات آدم بدي است ولي خيلي بد مطلق هم نيست و گاهي مي‌توان با آن زندگي هم کرد. سالي يک‌بار تست را انجام دهيد، اگر افزايش داشت و بدجنسي کرد، درمان را شروع کنيد ولي اگر افزايش نداشته احتياج به درمان خيلي فوري و اورژانسي ندارد. سرطان پروستات به‌تنهايي کشنده نيست و اکثر مبتلايان به علل ديگري فوت مي‌کنند. هر کس پروستات داشت فکر نکند هميشه اين بيماري بدجنس است و از پا درمي‌آورد، گاهي مي‌توان سال‌ها با اين بيماري زندگي کرد.

مهم‌ترين نکته اين بيماري که بايد هميشه مدنظر داشت اين است که تشخيص زودهنگام، شانس درمان را بالا مي‌برد و براي همين بايد به برنامه‌هاي تست غربالگري، نگاهي با اولويت داشت، تا علاوه بر کمتر شدن هزينه‌هاي درماني از رنج و درد بيمارانم هم جلوگيري شود. بايد بعد از سن 50 سالگي حتما اين تست سالانه شروع شود، فقط در افرادي که يکي از اعضاي خانواده آنها مبتلا بوده بايد از سن 40 سالگي اين تست تجويز شود، زيرا بر اساس آمارهاي معتبر جهاني 10 درصد سرطان پروستات، زمينه ارثي و ژنتيک
دارد.

وي با اشاره به لزوم تدوين برنامه هاي دقيق با رويکرد پيشگيرانه، افزود: «همانطور که در چند سال اخير تست هاي غربالگري و لزوم ماموگرافي در خانم‌هاي بالاي 40 تبليغ مي‌شود، بايد تست (PSA) براي غربالگري سرطان پروستات هم براي آقايان، تبليغ و فرهنگ‌سازي شود. در بسياري از جوامع و کشورهاي توسعه يافته قبل از اينکه سرطان کوچک‌ترين تجاوزي کند، با يک سي‌سي خون تشخيص داده مي‌شود و با هزينه‌هاي به مراتب کمتر و عوارضي محدودتر درمان مي‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: