کد خبر: ۷۵۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۲ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 08
شفا آنلاین>سلامت>در مورد بيماري که مي‌خواهد وزن کم کند، داشتن يک پزشک دلسوز از عوامل مهم است. اين چکيده گزارش دانشکده پزشکي جان هاپکينز است.
به گزارش شفا آنلاین،اين مطلب که در نشريه آموزش و مشاوره بيماران منتشر شده است، مي‌گويد، بيماراني که در طول برنامه‌هاي کاهش وزن خود با پزشکاني دلسوز همراه بوده‌اند، دو برابر بيماراني که پزشک خوب را نداشته‌اند، وزن کم کرده‌اند.

به گفته دکتر وندي بنت، استاديار جان هاپکينز، اين بررسي که نتايج مطالعات قبلي را تأييد مي‌کند، در ضمن نشان مي‌دهد که همکاري پزشکان در برنامه‌هاي مبارزه با چاقي در آينده مي‌تواند، باعث موفقيت بيشتر اين برنامه‌ها شود.

تأثير مثبت ارتباط خوب بين بيمار و پزشک هميشه مورد تأکيد بوده است. تحقيقات نشان مي‌دهند که يک رابطه باکيفيت مناسب بين بيمار و پزشک شامل همدلي، ارتباط خوب و اعتماد مي‌تواند با خود ادامه جلسات ملاقات با پزشک و حس پشتيباني را همراه بياورد.

تحقيقات قبلي جان هاپکينز حاکي از اين بودند که پزشکان معمولاً با بيماران چاق خود همدلي کمتري نشان مي‌دهند تا بيماراني که با وزن عادي به آنان مراجعه مي‌کنند.

براي فهميدن آنکه ارتباط بين پزشک و بيمار چه تأثيري به‌خصوص درزمينه کمک به کاهش وزن مي‌تواند داشته باشد، محققان اطلاعات مربوط به بيماران در يکي از درمانگاه‌هاي دولتي با علامت اختصاري (پاور) را به‌صورت اتفاقي بررسي کردند.

در اقدامات درماني پاور، افراد چاقي که با تصميم کاهش وزن آمده بودند، به 3 گروه تقسيم شدند: يک گروه مواد را به‌صورت کتبي دريافت کردند، يک گروه از پشتيباني‌هاي از راه دور و يک گروه نيز از پشتيباني شخصي برخوردار شدند.

نتيجه درنهايت اينکه: آنها که شانس برخورداري از پشتيباني دلسوزانه‌تري را داشتند، وزن بيشتري کم کرده بودند.

از آنها که براي کاهش وزن خود از کمک مربي سلامت برخوردار بودند و زير نظر پزشک قرار داشتند، خواسته شد تا درباره کيفيت روابط خود با درمانگرشان به برخي سؤالات پاسخ دهند.

بيماراني که ارتباط با پزشک خود را در بهترين وضعيت دانسته بودند، تقريباً 5 کيلوگرم و آنها که ارتباط با پزشک خود را در بدترين وضعيت دانسته بودند، 5/2 کيلوگرم وزن کم کرده بودند. محققان مي‌گويند بسياري از برنامه‌هاي کاهش وزن با اهداف تجارتي تدوين شده‌اند و در بسياري از آنها حرفي از نقش پزشک آورده نشده است.

آنها عقيده دارند، همکاري با پزشکان مراقبت‌هاي اوليه در ارائه برنامه‌هاي کاهش وزن مي‌تواند به رضايت بيشتر شرکت‌کنندگان و موفقيت بيشتر اين برنامه‌ها منجر شود.

چاقي از معضلات سلامت آمريکا است. براساس اعلام مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري‌ها،از هر 3 آمريکايي، يک نفر دچار چاقي است: 35درصد جمعيت يا 6/78ميليون نفر.

چاقي، خود، سرچشمه بسياري از مشکلات سلامتي مانند بيماري‌هاي قلبي، ديابت نوع 2 و برخي از سرطان‌ها است. به همين دليل عجيب نيست که مسئولان سلامت و حتي آنها که کسب‌وکاري درزمينه مهار چاقي دارند، همواره به دنبال يافتن راه‌هايي براي بهتر کردن برنامه‌هاي مبارزه با چاقي هستند. البته مبارزه با چاقي چندان آسان نيست. آمارها حاکي از آن است که از هر 210 مرد چاق و هر 124 زن چاق، تنها يک نفر مي‌تواند به وزن مطلوب برسد.





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: