کد خبر: ۷۵۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 01
شفا آنلاین>سلامت>5 تا 10 درصد علل بستری در بیمارستان ها به دلیل عوارض دارویی است که این ارقام در جمعیت های خاص بیشتر دیده می شود.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر شهیده امینی متخصص داروسازی  با بیان اینکه علوم و دانش های مختلف در گذر زمان و بر حسب نیازهای موجود و افق های ترسیم شده آن دانش به سمت پویایی و تغییر در حال حرکت مداوم و مستمر هستند که داروسازی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد، گفت: شاهد تغییر و ارتقا علم داروسازی و خدمات داروسازی هستیم.

وی با اشاره به اینکه در گذشته نقش داروساز تنها به عنوان یک توزیع کننده دارو بوده و این درحالی است که عرصه مراقبت های دارویی فرصت ارزنده‌ای را برای ارائه خدمت داروسازان ایجاد نموده است افزود : در این حوزه نقش حرفه ای داروساز تنها تهیه و نظارت بر روند آماده سازی نسخه بیمار نبوده بلکه فرصتی برای پاسخ دادن به نیازهای دارویی –درمانی جامعه بوده و نه تنها گام مهمی در ارتقا سلامت جامعه دارد بلکه جان تازه ای به احیای حرفه داروسازی می بخشد.

این متخصص داروسازی ادامه داد : یکی از فعالیت های مهم داروسازان در حوزه های مراقبت های دارویی نقش داروساز در گزارش دهی و پایش عوارض دارویی است. 

وی با بیان اینکه آمارها حاکی از آن است که در سال 2004 در کشور آمریکا داروهای تجویزی توسط پزشکان منجر به 12 هزار مرگ و بیش از 15 هزار بستری در بیمارستان ها شده است اظهار کرد: در مطالعات آماری دیگری نیز  مشخص شده که 5 تا 10 درصد علل بستری در بیمارستان ها به دلیل عوارض دارویی است که این ارقام در جمعیت های خاص مانند سالمندان و افراد با بیماری های مزمن و تحت رژیم های درمانی متعدد و در بیمارانی که پلی فارماسی دریافت می کنند بیشتر دیده می شود.

دکتر امینی تصریح کرد : داروسازان به عنوان افراد اموزش دیده در زمینه علوم دارویی می توانند نقش ارزشمندی در ردیابی و همچنین پایش عوارض دارویی ایفا کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: