کد خبر: ۷۵۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 04
شفا آنلاین>اجتماعی>بايد دانست که گرم‌تر شدن هوا موضوعي جهاني است. ايران هم بخشي از جهان است و ما تافته جدابافته نيستيم. سازمان ناسا، مدتي پيش اعلام کرده بود در قرن گذشته جهان 6/0 درجه افزايش دما پيدا کرده است.
 به گزارش شفا آنلاین،ايران نيز در منطقه خشک و نيمه خشک جهان است و ما کمتر از يک‌سوم جهان بارندگي داريم. در تمام دنيا بارش 850 ميليمتر است و در ايران ميزان بارش به زير 250 ميليمتر مي‌رسد. نتيجه اين مي‌شود که افزايش گرماي زمين، خود را در کشورهاي خشک و نيمه خشک و همين طور کشورهاي در حال توسعه بيشتر نشان مي‌دهد.

بنابراين اگر اين کشورها تدبير درستي نداشته باشند و شرايط به همين منوال پيش برود پيش‌بيني مي‌شود تا آخر قرن حاضر چهار درجه سانتي گراد زمين گرم‌تر شود.

 در حال حاضر ما 420 ميليارد مترمکعب آب، به صورت بارش برف و باران و چشمه‌ها دريافت مي‌کنيم. از اين ميزان 120 ميليارد آن را براي شرب و صنعت استفاده مي‌کنيم.

چنانچه دماي هوا افزايش پيدا کند، تبخير هوا در سال به 30 ميليارد متر مکعب افزايش پيدا مي‌کند و براي ما ديگر آبي نمي‌ماند تا بخواهيم مصرف کنيم. تبخير آب رودخانه‌ها که آب در آن جريان دارند کم است، اما اين تبخير در آب پشت سدها که جرياني ندارد بسيار بيشتر مي‌شود.

براي بهبود اين وضعيت، اقدامي جهاني بايد صورت بگيرد. اين اقدام جهاني پيش از اين در رابطه با پارگي لايه اوزون صورت گرفته بود. اين سوراخ موجب شده بود اشعه‌هاي مضر خورشيد وارد جو زمين شود و در کشورهاي آفريقاي جنوبي موج سرطان راه بيفتد. ما با جلوگيري از استفاده از گازهاي مختلف توانستيم اين پارگي را برطرف کنيم.

همين اتفاق در رابطه با گرما مي‌تواند بيفتد. يک دوره 15 ساله بين ما با فنا يا حيات فاصله وجود دارد. همگي ما بايد دست به کار شويم. رعايت کردن تنها قشر کوچکي از مردم نمي‌تواند به اندازه‌اي که بايد، تأثيرگذار باشد.

همچنين مرز در امور محيط زيست معني ندارد. زماني که جنگ خليج فارس اتفاق افتاد و چاه‌هاي نفت آتش گرفت در هندوستان باران نفت باريد. زماني که نيروگاه چرنوبيل منفجر شد در غرب انگلستان، کيلومترها آن طرف‌تر باران اورانيوم باريد و دولت مجبور شد رأس‌هاي دام زيادي را نابود کند. بنابراين ما بايد در درجه اول ايراني و در درجه دوم جهاني بينديشيم.

کشورهاي بسيار گرم جهان کدامند؟

سايت نيوريپابليک در رابطه با گرماي کره زمين مي‌گويد: «اگر شما 30 ساله هستيد، در هر کجاي دنيا هم که زندگي مي‌کنيد، هيچ‌گاه در زماني زندگي نکرده‌ايد که دماي هوا زير ميانگين استانداردهاي آب و هوايي جهاني باشد.»

به گزارش اين سايت، مرکز آمار داده‌هاي آب و هوايي ملي ايالات متحده آمريکا، هر ماه در يک روز دماي هواي تمامي سطح کره را اندازه‌گيري مي‌کند و در پايان سال گزارشي ارائه مي‌دهد که شرايط کلي آب‌و‌هوايي اين سياره را تشريح مي‌کند.

اين سايت همچنين با انتشار عکسي از تغيير دماي هوا از سال 1880 تا 2010 معتقد است جنگ‌هاي جهاني و گسترش فعاليت‌هاي صنعتي کارخانجات و استفاده گسترده از ماشين‌آلات صنعتي و وسايل حمل‌و‌نقل در دهه‌هاي پاياني قرن بيستم، بيشترين تأثير را در گرم شدن زمين داشته‌اند.

نيوريپابليک تلاش‌هايي که در زمينه اختراع ماشين‌آلات پيشرفته و دستگاه‌هاي صنعتي به اصطلاح سبز را که در جهت جلوگيري از گرم شدن زمين اختراع، آزمايش و توليد مي‌شود، تحسين مي‌کند، اما به اين نکته نيز اشاره دارد که هيچ کدام از اين ابزارآلات تا حداقل پنج تا 10 سال آينده به مرحله توليد انبوه نمي‌رسند و تا 20 سال آينده نيز در دسترس همگان قرار نمي‌گيرند. بسياري از اين محصولات گران‌قيمت هستند و باقي آنان نيز ايمني مورد نياز را ندارند. بنابراين نمي‌توانند تأثيري سريع و طولاني مدت بر جلو‌گيري از گرماي بيش از اندازه سياره داشته باشند؛ در صورتي‌که در حال حاضر دنيا به اقدامي سريع، همگاني و مؤثر احتياج دارد. اين سايت خبري پيشنهاد مي‌کند دولت‌ها با بيشترين ميزان همکاري ممکن در زمينه حفاظت از محيط زيست از تخريب آن با اقدامات اشتباه جلوگيري کنند.

نشريه ويکلي ژورنال هم در مقاله‌اي در رابطه با گرما نوشت: «دانشمندان مي‌گويند زمين نسبت به 11 هزار سال گذشته گرم‌تر شده است.» اين مقاله که به بررسي دماي هوا از ابتداي خلقت زمين به عنوان يک سياره تا به اکنون مي‌پردازد، مي‌گويد: «دهه 2000 تا 2009 گرم‌ترين دهه‌اي بوده است که دستگاه‌هاي ثبت دماي هوا از ابتداي اختراع خود تا به حال ثبت کرده‌اند. اگر پيش‌بيني دانشمندان درست باشد، تا سال 2100 نيز گرما بيشتر و بيشتر پيشروي خواهد کرد و گرما به اندازه‌اي مي رسد که در 13‌هزار سال گذشته تجربه نشده است.»

شبکه يورونيوز نيز گزارشي از سازمان ناسا در سايت خود به چاپ رسانده است که بر طبق آن سال 2012 گرم‌ترين سال در سه قرن گذشته اعلام شده است. در اين گزارش آمده است افزايش ميزان کربن دي اکسيد در ميان باقي گازهاي گلخانه‌اي در سطح زمين و جو سياره از عوامل اصلي اين گرما به حساب مي‌آيد و بيش از باقي عوامل مي‌تواند روي افزايش آب و هواي کره زمين تاثير بگذارد.

همچنين سايت کانتري‌رنکر در گزارشي به معرفي ده کشور گرم جهان پرداخته است. در اين گزارش ايران پنجمين کشور گرم جهان در نظر گرفته مي‌شود و امکان دارد در سال‌هاي آينده در اين رده‌بندي بالاتر هم برود. البته اين سايت بالا رفتن ميزان دماي هوا را براي هم پيش‌بيني مي‌کند و نقش دولت و همکاري مردم را اصلي‌ترين راه‌حل در بهبود اين وضع مي‌داند. در اين گزارش گفته شده است چنانچه وضعيت به همين شکل ادامه پيدا کند، خيلي از مناطق گرم در روي خط استوا و اطراف آن غيرقابل سکونت خواهد شد و بسياري از جنگل‌ها و حيوانات در آن ناحيه از بين خواهند رفت.

در اين جدول ليبي مقام نخست و عربستان سعودي مقام دوم را از آن خود کرده‌اند و پس از سومالي، مکزيک مقام آخر را دارد. اين در حالي است که هند، با اين ميزان تلفات بالا در اثر گرما در جايگاه پنجم قرار دارد. اين رده بندي در سال 2010 به انجام رسيده و تنها نشان‌دهنده ميانگين دما در اين کشورهاست.

از اين توضيح بر مي‌آيد حتي با در‌نظر‌گرفتن تغييرات بسيار در اين پنج سال و آخرين رده‌بندي منتشر شده، همچنان بايد دانست رويارويي دولت هند با گرما به‌خوبي انجام نمي‌شود و کشورهايي با ميزان گرماي بالاتر تلفات بسيار کمتري نسبت به هند دارند.


اسماعيل کهرم

مشاور رياست سازمان حفاظت از محيط زيست


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: