کد خبر: ۷۵۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۵ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 01
شفا آنلاین>تغذیه>شيرخشک، تركيبي پودري از شير است كه براي تغذيه نوزاداني كه به هر علت نمي‌توانند از شير مادر تغذيه كنند، ساخته مي‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،هرچند که بهترين و کامل‌ترين غذا براي تامين همه نيازهاي يک نوزاد شير مادر است، اما با اين وجود در مواردي به علت وجود برخي اختلالات در نوزاد يا مادر، ناگزير به استفاده از شير خشک خواهيم بود و گاهي نيز به عنوان مکمل شير مادر از اين محصول استفاده مي‌شود.

با اين حساب مي‌توان از شير خشک به عنوان محصولي نام برد که در تغذيه و رشد کودک از دوره نوزادي نقش بسزايي ايفا مي‌کند و قدر مسلم اهميت و حساسيت خاصي را نيز مي‌طلبد.

بد نيست به اين موضوع اشاره کنيم که شير خشک نيز همانند بسياري ديگر از محصولات خوراکي يا غيرخوراکي ديگر از گزند قاچاق در امان نبوده است؛ تا آنجا که مدير بازرسي اصناف استان اصفهان در ابتداي تابستان امسال، خبر از کشف يک محموله شير خشک قاچاق تقلبي با جعل نام يکي از مارک‌هاي معروف اين محصول داد که به گفته وي قبل از ورود آن به بازار جمع‌آوري گرديده است.

جواد محمدي فشارکي در اين خصوص گفته بود: ‌«بازرسان اتاق اصناف پس از شناسايي محموله قاچاق شير خشک تقلبي با جعل نام سرلاک در يک انبار متروکه، اقدام به ضبط و جمع‌آوري آن کردند. به‌طوري که هيچ يک از بسته‌هاي اين شير خشک وارد بازار نشد.» هر چند اين فقط يکي از اخبار منتشر شده اخير در خصوص اين ماده غذايي مهم براي نوزادان است.

از طرفي بايد به برخي شايعه‌ها پيرامون اين محصول نيز توجه کرد. به طوري که مدير کل فراورده‌هاي طبيعي، سنتي و مکمل سازمان غذا و دارو در ابتداي خرداد ماه امسال، در خصوص شايعه‌هاي ايجاد شده پيرامون افزايش قيمت شير خشک  گفته بود: «قسمت عمده هزينه شير خشک‌هاي يارانه‌اي را سازمان غذا و دارو پرداخت مي‌کند.» اميرحسين جمشيدي با تکذيب دو برابر شدن قيمت هر نوع شير خشک اظهار کرده بود که افزايش قيمت فقط بين 15 تا 20 درصد و آن هم در برخي از انواع آن به وجود آمده است.

وي در صحبت‌هايش به تقاضاي مطرح شده از طرف شرکت‌هاي توليد شير خشک داخل اشاره نموده بود که به گفته ايشان با هماهنگي سازمان حمايت از مصرف‌کننده و بررسي در کميسيون قيمت‌گذاري تنها با افزايش قيمت 15 تا 20 درصدي آن موافقت شده است.

نکته قابل تامل ديگر فروش غيرمجاز آن دسته از شير خشک‌هايي است که از طريق خانه‌هاي بهداشت توزيع مي‌شود. شير خشک‌هايي که در واقع غيرقابل فروش هستند و به صورت رايگان پخش مي‌شوند. موضوعي که اميرحسين جمشيدي نيز در اين خصوص به قابل پيگيري و رديابي بودن آن به دليل توزيع رايگان از طريق شبکه‌هاي بهداشت کشور اشاره کرد و گفته بود: «اگر فردي اين محصولات را در سطح بازار خريد و فروش مشاهده کند، مي‌تواند به صورت مکتوب بازرسان سازمان و معاونت‌هاي غذا و داروي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي سراسر کشور را در جريان قرار دهد تا با آن برخورد قانوني صورت پذيرد.»

در کنار همه اين موارد بايد به خودکفايي و توليد اين محصول در داخل کشور نيز اشاره کرد. اتفاقي که به گفته مهندس علي رومي نقش مهمي در توسعه حوزه صنعت شير دارد و آينده خوبي را براي کشور رقم خواهد زد.

مدير عامل شرکت صنايع شير ايران، ارديبهشت ماه امسال بود که در حاشيه بازديد از کارخانه شير‌خشک چهارمحال‌و‌بختياري خبر از هزينه 100 ميليارد توماني براي واردات شير خشک‌هاي رژيمي مخصوص نوزادان بيمار داد و گفت: «در نيمه دوم سال 94 توليد شير خشک‌هاي رژيمي مخصوص نوزادان بيمار در مجموعه پگاه آغاز خواهد شد و در اختيار کودکاني که داراي بيماري خاص هستند قرار داده مي‌شود.»

در جريان همين بازديد بود که رئيس سازمان غذا و دارو نيز در صحبت‌هاي خود به عدم نياز کشور به واردات شير خشک اشاره کرد و گفت: «سياست ما در وزارت بهداشت اين است که از توليدات داخل حمايت کنيم و واردات شير‌خشک‌هاي نوزاد خارجي مشابه داخل را محدود کرده‌ايم.» رسول ديناروند حتي پا را يک گام فراتر نهاد و گفته بود: «تلاش ما اين است که در راستاي تقويت توليد داخل گام برداريم و در راستاي توليد شير خشک نوزاد خودکفا شويم و بحث صادرات را نيز در اين حوزه داشته باشيم.»

اتفاقي که گويا در روزهاي اخير به شکلي ديگر نيز نمود پيدا کرده است. چرا که مديرعامل سازمان تعاون روستايي کشور در همين رابطه به تسنيم گفت: «در دو سال اخير واردات شير خشک محدود شده بود که با تصميم اخير وزارت جهاد کشاورزي، واردات اين محصول به طور کامل ممنوع شد.» حسين صفايي با اعلام اين خبر و اشاره به نرخ خريد شير خام به قيمت هر کيلوگرم 1440 تومان گفت: «اين تصميمي بوده که ستاد تنظيم بازار در سال قبل گرفت اما صنايع شير تا به امروز از خريد شير خام به اين قيمت امتناع کرده است.» صفايي با اشاره به تصميم وزارت جهاد‌کشاورزي براي تحقق نرخ خريد مصوب شيرخام گفت: «وزارت جهاد کشاورزي براي تحقق اين امر واردات شير خشک را به هر شکلي حتي به صورت موقت ممنوع کرد.»

وي با بيان اينکه جلوگيري از واردات شير خشک، از ضرر و زيان بيشتر دامداران جلوگيري مي‌کند، اظهار کرد: «عدم واردات شير‌خشک حتي به صورت موقت، منجر به اين مي‌شود که به جاي واردات اين نياز از توليدات داخلي تامين شود.» مديرعامل سازمان تعاون روستايي کشور افزود: «در سال گذشته 630 ميليون دلار صادرات محصولات لبني بود که 80 درصد آن به کشور عراق صادر شد.» صفايي با اشاره به جايگزيني کامل شير خام دامداران به جاي شير خشک براي فرآوري و تهيه لبنيات جهت صاردات تاکيد کرد که اين موضوع، 500 هزار تن شير خام دامدارن را بيشتر جذب صنايع خواهد کرد.

رئيس انستيتو تغذيه نيز در خصوص اين موضوع که آيا محصولات توليد داخل از لحاظ کيفيت توانايي رقابت با محصولات وارداتي را دارند  گفت:‌ «از لحاظ کيفيت توليدات خوبي داشته‌ايم. هر چند که شير خشک تنوع بسياري از لحاظ گروه‌هاي بيماري و غيربيماري دارد. البته اگر شيرخشک معمولي مورد سنجش باشد که بايد گفت توليدات داخل از لحاظ کيفيت مناسب بوده‌اند.» مجيد حاجي فرجي در ادامه افزود: «فقط براي برخي بيماري‌هاي خاص، برخي انواع شير خشک وارد مي‌شده است که نمونه آن در ايران هم توليد شده است.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: