کد خبر: ۷۵۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 31
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأکید کرد
شفاآنلاین:جامعه>آسیب ها>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به آمادگی این کمیسیون جهت رفع خلأهای قانونی در زمینه خرید و فروش کلیه، گفت: افزایش تعامل دولت و مجلس جهت جلوگیری از فروش غیرقانونی کلیه ضرورت دارد.

به گزارش شفا آنلاین : احمد آریایی‌نژاد در رابطه با فروش غیرقانونی کلیه اظهار داشت: به نظرم در این زمینه تعامل بیشتر بین مجلس و دولت ضرورت دارد. این مسئله مجاز و پسندیده نیست که اطلاعیه‌هایی در دیوارهای سطح شهر مبنی بر فروش کلیه به صورت غیرقانونی مشاهده شود.

وی با اشاره به موضوع فروش کلیه توسط اتباع خارجی در ایران افزود: این مسئله نیز باید مورد بررسی و پیگیری بیشتر قرار گرفته و پیوند اعضا تنها از طریق قانونی و سیستم اداری کشور انجام گیرد.

نماینده ملایر فروش غیرقانونی کلیه را غیراخلاقی برشمرد و اظهار داشت: چرا باید یک فرد به دلیل درماندگی و جهت تأمین امرار معاش خود کلیه‌ خود را بفروشد. این مسئله باید به صورت ریشه‌ای آسیب‌شناسی شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به لزوم فراخوان اهدای کلیه و سایر اعضای بدن به خانواده‌های دارای عضو مرگ مغزی توسط وزارت بهداشت، گفت: بسیاری از خانواده‌هایی که یکی از اعضا آنها دچار مرگ مغزی شده نسبت به پیوند اعضای عزیزانشان اقدام می‌کنند ولی این موضوع هر چند که فرهنگ آن در جامعه ما رو به رشد بوده ولی نیاز به نهادینه شدن دارد.

آریایی‌نژاد به نقش رسانه‌ها در نهادینه‌سازی فرهنگ اهدای عضو اشاره کرد و گفت: رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب و ... می‌توانند نقش بسیار موثری در جهت افزایش فرهنگ اهدای عضو داشته باشند.

وی در رابطه با اینکه آیا خلاء‌های قانونی در زمینه فروش غیرقانونی کلیه در کشور داریم، گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه خلأ قانونی در این زمینه نداریم ولی در صورتی که کارشناسان این موضوع را تشخیص دهند آمادگی داریم تا اقدامات لازم را انجام دهیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی به موضوع تقویت اقتصاد افراد اشاره داشت، افزود: در صورتی که چرخه اقتصادی رونق بیشتری داشته باشد، افراد نیازمند کمتر جهت رفع مشکلات اقتصادی خود اقدام به فروش کلیه می‌کنند.

آریایی‌نژاد با اشاره به اینکه روز گذشته افتتاح یک کارخانه تولید سیگار در شهرستان ملایر بود، گفت: من به مراسم این افتتاحیه نرفتم چرا که این مسئله هتک حرمت افراد در جامعه است و امیدوارم کارخانه‌های تولید سیگار در کشور با افزایش آگاهی مردم تعطیل شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: مسئله عرضه و تقاضا را باید مورد توجه قرار داد در صورتی که تقاضا در جامعه نباشد قطعاً عرضه سیگار نیز در کشور با اختلال مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه جای تأسف دارد که گاهی مسئله سود بر سلامت مردم ارجعیت پیدا می‌کند، تصریح کرد: افتتاح کارخانه‌های تولید سیگار در واقع سرمایه‌گذاری برای افزایش سرطان و انواع بیماری‌های مهلک در کشور است که باید اقدامات لازم در جهت پیشگیری از این مسئله انجام گیرد.

نماینده مردم ملایر افزود:‌ دولت می‌تواند بسته‌های حمایتی در جهت پشتیبانی از خانواده‌هایی که افراد آن مبتلا به بیماری خاص هستند در نظر گیرد. این مسئله هر چند که مورد توجه دولت بوده است ولی به تنهایی نمی‌تواند موثر واقع شود چرا در این رابطه مهمترین مساله موضوع طرح تحول سلامت است

آریایی‌نژاد با انتقاد نسبت به این مسئله که طرح تحول سلامت در کشور به طور ناقص اجرا شده است، تاکید کرد:‌ اجرای درست و کامل طرح تحول سلامت جهت حمایت از بیماران و سایر افراد جامعه بسیار اهمیت دارد.. در صورتی که به بسته پیشگیری در این طرح توجه کینم و به طب سنتی گیاهی اهمیت دهیم به راهکارهایی دست خواهیم یافت که نتایج بسیار موفقی را در کشور به همراه خواهد داشت.

فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: