کد خبر: ۷۵۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۳ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 04
شفا آنلاین>اجتماعی>اقتصادی>روز گذشته اعضای هیأت دولت به مناسبت هفته دولت در حاشیه نشست هفتگی دولت، با خبرنگاران دیدار کردند.
به گزارش شفا آنلاین،معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست کشور به همراه چیت‌چیان، وزیر نیرو به‌عنوان اولین‌ها از پله‌ها پایین آمدند و به سوال خبرنگاران پاسخ دادند.


اسحاق جهانگیری هم آخرین دولتمردی بود که بین خبرنگاران حضور یافت اما حرف‌های متفاوتی از سایر وزرا زد. او که به تازگی آنژیوگرافی کرده بود، امکان ایستادن بین خبرنگاران را نداشت و روی پله‌های پاستور نشست و در جمعی صمیمی با اشاره به اراده دولت در مبارزه با فساد، گفت: من در مبارزه با مفاسد، جدی هستم و در این زمینه، کمترین تردیدی دولت به خودش راه نمی‌دهد.

او با بیان این‌که وضع مفاسد در کشور خیلی بد شده است، گفت: مفاسد مانند یک موریانه افتاده به جان کشور و باید همه همت کنیم؛ به‌خصوص رسانه‌ها و نباید بگذاریم این راه متوقف شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان این‌که عده‌ای که خود را در مبارزه با مفاسد، سردمدار می‌دانستند، امروز در مبارزه با این موضوع کُند شده‌اند، گفت: وقتی گفته می‌شود بابک زنجانی بزرگترین فاسد در کشور است، یکی از شکایت‌ها هم نسبت به من همین است که گفته‌ام زنجانی یکی از بزرگترین فسادها در قرن است.

الان هم می‌گویم اگر کسی را پیدا می‌کنید که یک دلار از بابک زنجانی بیشتر دزدیده است، معرفی‌اش کنید. من از مردم ایران عذرخواهی می‌کنم و می‌گویم که از بابک زنجانی هم دزدتر پیدا می‌شود. جهانگیری تصریح کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند وقتی ما از مفاسد صحبت می‌کنیم، تا مسأله دکل و یا موضوع دیگری مطرح می‌شود، می‌گویند در فلان دولت هم بوده یا در فلان‌ سال هم این مسائل مطرح بوده است؛ خب باشد اگر ما رسیدیم به پسر فلان فرد، زدیم جلو؟ اگر رسیدیم به یک مسئولی که حتی در همین دولت باشد، زدیم جلو؟ ما هیچ خط قرمزی نداریم و مفاسد اقتصادی و دستگاه قضایی به هرکس که برسد، با آن برخورد می‌کند.

او تأکید کرد: تا به امروز سعی کرده‌ام در روش مدیریتی‌ام تا آن‌جا که ممکن است موضوع و مساله‌ای در مورد مدیران قبلی نگویم و تاکنون نیز چیزهای زیادی نگفتم و اگر هم حرفی می‌زنیم، در مورد موضوعی است که مراحل خود را در قوه قضائیه طی کرده‌ است. معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: ما اگر می‌خواستیم یک‌میلیون تومان از بانک مرکزی پول برداشت کنیم، نخست‌وزیر وقت نامه می‌نوشت به امام و امام ارجاع می‌داد به روسای سه قوه و آنان نیز بررسی می‌کردند که می‌شود از بانک مرکزی برداشت کرد. اخیرا دکتر سیف به من نوشت که رقم بزرگی از بانک مرکزی در سال‌های گذشته استفاده شده که بر دستگاه‌های نظارتی فشار می‌آورند که این پول را برگردانید و ما گفتیم اگر این پول قانونی برداشت شده، در تعهد این دولت است که آن را برگرداند و برای پرداختش فکر کند اما اگر قانونی از بانک مرکزی برداشت نکردند، آن کسی که برداشت کرده باید به دستگاه قضا معرفی شود.

جهانگیری افزود: ما از دستگاه‌های نظارتی خواسته‌ایم اطلاعات و گزارشات‌شان را در این مورد به ما بدهند و من اطلاعات لازم را در این زمینه به مردم خواهم داد که این رقم چه میزان بوده و توسط چه کسانی برداشت شده است.

وی با بیان این‌که باید بین فساد و سوءمدیریت تفاوت قایل شویم، گفت: آن‌جا که می‌گوییم ٩٥٠‌میلیون دلار درآمد ارزی چه شده است، این‌جا در مورد سوء مدیریت من حرف دارم؛ یعنی می‌گویم خوب مدیریت نشده است. اما جایی که در مورد بابک زنجانی گفته می‌شود، معلوم است که یک فسادی اتفاق افتاده است.

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: ما دراین دولت پیش‌بینی کرده‌ایم که گلوگاه‌ها شناسایی شود و امیدواریم که در این دولت اتفاق ناگواری در زمینه فساد رخ ندهد. جهانگیری با بیان این‌که برای ما قابل قبول نیست که یکی از اتفاقات گذشته در این دولت تکرار شود، گفت: اگر در این دولت چنین فسادی در یکی از دستگاه‌ها رخ دهد، آن وزیر باید از مردم عذرخواهی کند، استعفا بدهد و برود.

وی در مورد رابطه نفت و سیاست خارجی و همچنین نوع تعامل دولت با کشورهای همسایه در برداشت از میادین نفتی، گفت: ما در مورد کشورهای همسایه و منطقه، سیاستمان این است که تعامل جدی داشته باشیم و وزیر خارجه نیز سعی کرده‌اند به همه کشورهای منطقه سفر کند و توضیح دهد که اقتدار ایران، اقتدار آنهاست.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان این‌که ما همه مسائل را با کشورهای همسایه از طریق گفتگو، قابل حل‌وفصل می‌دانیم، گفت: در مورد میادین نفتی هم اگر مسأله‌ای وجود داشته باشد، قطعاً با مذاکره و گفت‌وگو قابل حل خواهد بود. معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: زمانی که دولت تدبیر و امید روی کار آمد، ذخایر راهبردی گندم کمتر از یک‌میلیون تن بود اما در شرایط فعلی که دولت شعار مقابله با سایر کشورها در عرصه جهانی ندارد حجم ذخایر راهبردی گندم بالغ بر  ٦‌میلیون تن است.

جهانگیری افزود:  اراده دولت در این بوده است کشوری که با عرصه بین‌المللی چالش دارد باید آمادگی کامل را داشته باشد تا مردم در زمینه‌های مختلف ازجمله تأمین کالاهای اساسی اطمینان‌خاطر داشته باشند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به برنامه دولت در بخش مسکن ازجمله مسکن مهر گفت:  در این۲  سال برای پیشبرد مسکن مهر از منابع بانک مرکزی برداشت نشده است اما با روش‌های دیگر منابع مسکن مهر تأمین شد. معاون اول رئیس‌جمهوری با تشریح فعالیت‌های دولت در بخش آموزش گفت:  بودجه وزارت آموزش و پرورش بیش از ۵۰‌درصد افزایش یافته است و رتبه‌بندی معلمان نیز که در آن هم شاخص کیفی و هم موضوع پرداخت‌ها توجه شده است در شهریورماه انجام خواهد شد که این اتفاق خوبی است. جهانگیری با اشاره به این‌که سهام عدالت در اختیار ۵۰‌میلیون نفر از جمعیت کشور قرار گرفته است، گفت: سهام بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی کشور در قالب خصوصی‌سازی به صورت سهام عدالت و با یک برگه کاغذ به مردم واگذار شده است که اراده دولت ساماندهی آن است تا با ساماندهی سهام عدالت مردم حتماً به منابع مالی جدیدی دست پیدا کنند.

جهانگیری با اشاره به اینکه درآمد سرانه مردم در ‌سال‌های ۹۱ و ۹۲ به‌شدت کاهش یافت و رشد اقتصادی به منهای ۶‌درصد و تورم به بالای ۴۰‌درصد افزایش یافت، گفت:  هم‌اکنون نرخ تورم کاهش و رشد اقتصادی مثبت شده است اما شرایط اقتصادی کشور هنوز به شرایط قبل از ‌سال ۹۰ نرسیده است. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که دستیابی به رشد ۵‌درصدی تا حدودی شرایط مناسب زندگی را برای مردم فراهم خواهد کرد، گفت:  امسال به لحاظ اقتصادی‌ سال سختی است و اعتقاد دارم سخت‌ترین ‌سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. جهانگیری گفت:  دولت در‌سال جاری با بودجه منبسط و کاهش قیمت نفت به ۴۰ تا ۵۰ دلار مواجه است که در اقتصاد تأثیر می‌گذارد و اداره کشور در‌سال ۹۴ دشوار است. معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد:  با عبور از شرایط سخت اقتصادی سالجاری با وجود اینکه هنوز بررسی کارشناسی نشده است اعتقاد دارم در‌سال ۹۵ شاهد رشد بالای اقتصادی خواهیم بود.

معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین یکی از اقدامات مهم دولت به‌ویژه وزارت اقتصاد را توجه به بهبود فضای کسب و کار اعلام کرد و گفت:  هم اکنون رتبه ایران در فضای کسب و کار از ۱۵۰ به ۱۳۲ کاهش یافته است و گزارش مقدماتی نشان می‌دهد که رتبه ایران در فضای کسب و کار در گزارشی که به‌زودی بانک جهانی منتشر خواهد کرد ۲۰ تا ۳۰ واحد بهبود خواهد یافت.


مذاکرات با کشورهای همسایه
 درباره بحران آب

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست کشور دیروز در حاشیه نشست هیأت دولت در پاسخ به این سوال مبنی بر این‌که با ٥ کشور مرز آبی داریم، در آینده با توجه به بحران آب، چه تمهیداتی برای رفع این مشکل در تعامل با کشورهای دیگر دارید، گفت: «ما در ارتباط با دریای خزر و خلیج‌فارس، کنوانسیون بین‌المللی داریم که این کنوانسیون تهران نام دارد. ما برای حفاظت از ذخایر آبی و تنوع زیستی این مناطق برای تمام آنها برنامه‌ریزی در سطح ملی و همکاری با کشورهای منطقه داریم.

وی درباره جلسات با کشورهای همسایه برای حل بحران‌ آب یادآور شد:  ما جلسات زیادی داشته‌ایم. با کشورهایی مثل افغانستان جلسات زیادی داشتیم. ابتکار یادآور شد: در سفری که آقای اشرف غنی به ایران داشتند ما به‌طور مشخص دراین‌باره صحبت کردیم و بحث اصلی ما هم درباره احیای تالاب دریاچه‌هامون بود. جلسه بسیار خوبی بود و قرار شد که کارگروه مشترکی برای احیای تالاب‌هامون داشته باشیم که آقای اشرف غنی هم استقبال کردند. او یادآور شد: «این تالاب یک سومش در افغانستان است و بسیار برای هر دو کشور مهم است و اگر احیا شود به معیشت مردم و کشاورزی مردم هم کمک می‌کند. ضمن این‌که با حل این مشکل مسأله گرد و غبار هم حل می‌شود.

ابتکار خاطرنشان کرد: کانون گرد و غبار الان از داخل افغانستان به ایران، این تالاب است. بنابراین ما امیدواریم که این مشکل با تعاملی که صورت گرفته است حل شود.» چیت‌چیان، وزیر نیرو هم همچنین در این راستا خبرهای خوشی داد و درباره حل مسأله بحران آب گفت: «ما با افغانستان در سطوح مختلفی مذاکرات داشتیم و درست است که بحران آب وجود دارد ولی این مسأله می‌تواند عاملی برای توسعه دوستی‌ها باشد».

وزیر اطلاعات: به دنبال حل معضلات اجتماعی قبل از تبدیل شدن به تهدید امنیتی هستیم
سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات هم در پاسخ به این سوال که راهکار دولتمردان برای برون‌رفت از برخی معضلات و فسادهای اجتماعی چیست، گفت: «حقیقت این است که در مدت این ٢‌سال هیچ فسادی افزایش پیدا نکرده است. علوی یادآور شد: این دولت آماده است که با هر فسادی مقابله کند و زمینه رشد فساد را متوقف کند». وزیر اطلاعات در پاسخ به این سوال که آیا فساد‌ها می‌تواند به تهدیدی برای امنیت تبدیل شود،  گفت: «ما در جهت این‌که مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بدل به مسائل امنیتی شود و قبل از این‌که هزینه حل آنها بالا رود در همان مرحله فرهنگی، سیاسی و یا اقتصادی بودن، حل شود با دستگاه‌های مرتبط هم‌افزایی داریم.» علوی اظهار کرد: «این دولت برای هر چیزی برنامه دارد و ما برای این مسایل هم برنامه داریم».

علوی همچنین به پیش‌بینی رئیس‌جمهوری از انتخابات ‌سال جاری اشاره کرد و گفت: وزارت اطلاعات و دستگاه‌های امنیتی در پی این هستند که پیش‌بینی رئیس‌جمهوری برای برگزاری انتخابات سالم و رقابتی تحقق یابد. وی افزود: با توجه به این‌که شرایط برای چنین مسأله‌ای آماده است و شاهد وضع استقراریافته و آرامش در کشور هستیم، اعتقاد دارم جریان‌های سیاسی رقابت سالمی با هم خواهند داشت و بعید است در فضای رقابت منطقی و عقلانی، برخوردهای تند و خشمگینانه شاهد باشیم. وزیر اطلاعات گفت: به‌رغم وجود تهدید علیه کشور٬ سربازان گمنام امام زمان(عج) هوشیارانه از امنیت کشور مراقبت می‌کنند و کشورمان در شرایطی که بیشتر کشورهای منطقه شاهد درگیری و ناامنی هستند، در امنیت کامل است.

امین‌زاده:
برای معضلات اجتماعی برنامه داریم
الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری هم درباره برنامه‌های دولت برای حل برخی معضلات اجتماعی گفت: «باید برای حل معضلات اجتماعی برنامه داشت و دولت هم برای این مسأله برنامه دارد. همان‌طور که تا الان برای کارهای مختلفش برنامه داشته است. الان هم در وزارتخانه‌های مختلف قطعا بحث‌های الگوسازی و فرهنگ‌سازی دنبال می‌شود به‌طوری که بتوان در آینده با برخی مسایل اجتماعی به خوبی روبه‌رو شد».

وزیر بهداشت: بهبود هتلینگ بیمارستان‌ها را
از آقای قالیباف پیگیری کنید

هاشمی، وزیر بهداشت، هم در پاسخ به این سوال  که برنامه وزارت بهداشت برای راه‌اندازی هتلینگ‌هایی در جهت بهبود وضع بیمارستان‌ها چیست، گفت: «فکر می‌کنم که آقای قالیباف باید در این زمینه پاسخ دهند و ما هنوز با تکمیل شدن این همراه‌سراها فاصله زیادی داریم». در مورد تهران، این قول را شهردار تهران دادند که همراه‌سراهایی را دایر کنند.

چند بیمارستان ایجاد کردند و یک هتل مشخص کردند که تعدادی از بیماران دانشگاه تهران می‌روند و شب را آن‌جا می‌گذرانند. اما کامل نیست. وزیر بهداشت تصریح کرد: «ما امیدواریم که ایشان در ادامه کمکی که کردند ان‌شاءالله کارشان را تمام کنند چراکه الاحسان بالاتمام. هاشمی همچنین در پایان گفت: «امیدواریم که رسانه‌ها هم این موضوع را پیگیری کنند تا به نتیجه برسد».


 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: