کد خبر: ۷۵۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 30
شفاآنلاین:جامعه>سلامت> وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا پایان سال جاری(1394)، 10 اتاق تمیز در کشور به بهره برداری می رسد.
به گزارش شفا آنلاین : سیدحسن هاشمی روز یکشنبه در حاشیه مراسم افتتاح بزرگترین اتاق تمیز کشور در مرکز تحقیقاتی مجتمع نیایش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جمع خبرنگاران افزود: یک اتاق تمیز دیگر نیز هفته آینده در کرمانشاه به بهره برداری می رسد که راه اندازی این اتاق ها برای فن آوران جوانی که سرمایه اولیه ندارند، می تواند مفید باشد تا دانش خود را در این مراکز به محصول تبدیل کرده و وارد بازار کنند.
وی ادامه داد: اکنون فرصت مناسبی برای پیشگامی کشور در صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی و همچنین روش های نوین تشخیصی و درمانی است.
هاشمی خاطرنشان کرد: حمایت از شرکت های دانش بنیان در قالب حمایت از سوی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری انجام می شود و این حمایت ها قابل مقایسه با گذشته نیست، البته وزارت بهداشت در قالب خرید خدمت از این شرکت ها حمایت می کند.
وزیر بهداشت گفت: بطور مثال خرید برخی اقلام پزشکی مانند تخت های بیمارستانی کاملا داخلی است و امیدواریم اینگونه محصولات به استانداردهایی دست یابند تا تمام اقلام خود را از داخل کشور تهیه کنیم که برای رسیدن به این منظور باید نگاه ما در تولید، داخلی نباشد بلکه بین المللی باشد.
هاشمی یادآور شد: انجام کارهای پژوهشی مانند راه اندازی اتاق های تمیز هزینه بر است اما متصدیان امر نباید فکر کنند که برای انجام کارهای پژوهشی هزینه می کنند، بلکه این سرمایه است و انجام این پژوهش ها برای مهیا شدن زیرساخت ها و همچنین با توجه به بیماری های نوظهور ضروری است.
وی ادامه داد: بودجه تحقیقاتی نه تنها در وزارت بهداشت بلکه در هیچ وزارتخانه ای بطور کامل تخصیص داده نشده است.
وزیر بهداشت با اشاره به اختصاص 10.5 درصد از بودجه عمومی به حوزه سلامت گفت: اعتبار اختصاص یافته به حوزه پژوهش کمترین رقم است و این رقم باید در همه دستگاه ها از جمله در وزارت بهداشت اصلاح شود، اما مساله اینجاست که دانشگاه های علوم پزشکی که گرفتار پرداخت حقوق پرسنل و مشکلات اجرایی هستند، نمی توانند بودجه ای برای این امر اختصاص دهند.
وزیر بهداشت افزود: اختصاص بودجه به حوزه پژوهش اجبار نیست اما حداقل دو درصد اعتبارات به بخش پژوهش باید اختصاص یابد.
هاشمی ادامه داد: این مساله باید در برنامه ششم توسعه اختصاص یابد و در دولت تصویب شود و اگر دستگاهی رقمی را به بخش تحقیقات اختصاص ندهد، دیوان محاسبات باید برای آن پرونده تشکیل دهد و جرم محسوب شود.
بزرگترین اتاق تمیز کشور با حضور سورنا ستاری معاون علمی وفناوری رییس جمهوری در مرکز تحقیقاتی نیایش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: