کد خبر: ۷۵۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 30
معاون پرستاری وزارت بهداشت اعلام کرد
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>درمان>معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری برای بار دوم امسال به شورای عالی بیمه واصل شده است، گفت: منتظر پاسخ از جانب شورای عالی بیمه هستیم.

به گزارش شفا آنلاین : محمد میرزابیگی در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاران اظهارداشت: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری برای بار دوم امسال به شورای عالی بیمه و منتظر پاسخ از جانب این شورا هستیم.

وی در رابطه با طرح تحول سلامت و تأثیرگزاری آن افزود: از ابتدا کمبود پرستار در کشور داشتیم و طرح تحول سلامت مشکلی در این زمینه ایجاد نکرده است، تمامی دستمزدهای پرستاران نیز بیشتر شده و تعداد نیروها را سعی کرده‌ایم با راهکارهای کوتاه و بلند مدت افزایش دهیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: اگر کسی اذعان دارد که با اجرای طرح تحول سلامت در جهت افزایش نیروها اقدامی انجام نشده است لطفاً سابقه را بررسی کند و اگر قبل از این دولت این همه پیگیری همچون پیگیری‌های دولت تدبیر و امید وجود داشته است، بیان کند.

میرزا بیگی تاکید کرد: اگر کسی حتی سندی معادل با نصف فعالیت‌های این دولت در جهت بکارگیری بیشتر نیروها در حوزه پرستاری داشته است برای ما بیاورد من به او اگر چنین موضوعی تائید شود جایزه می‌دهم.

وی ادامه داد: مسأله کمبود نیرو یک شبه قابل اصلاح نیست و زمانی که ما ظرفیت دانشکده‌ها را افزایش دهیم 4 سال بعد جواب می‌دهد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت اظهار کرد: سطح‌بندی خدمات پرستاری به دلیل جبران کمبود نیروی پرستار نیست و این مسئله حرف غلطی به شمار می‌رود چرا که سطح‌بندی خدمات پرستاری برای ارائه خدمات مناسب در بیمارستان‌ها است. پرستار دانشگاهی وظیفه خودش را دارد و بهیار یکساله نیز مسئولیت خود را انجام می‌دهد بنابراین جهت جبران کمبود پرستار سطح‌بندی خدمات انجام نگرفته است.

میرزابیگی در رابطه با مسئله دستمزد پرستاران بیان داشت: فاصله پرداختی بین گروه پرستار و پزشک مربوط به الان نیست و از قبل از سال 76 اجرا می‌شده است. این دولت مبنای دستمزد‌ها را از 22 درصد به 27 درصد رسانده است، باید هم نواقص و هم دستاوردها را جای خودش ببینیم و ایین منصفانه نیست که دستاوردها نادیده گرفته شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بکارگیری بهیاران یکساله خللی در فعالیت پرستاران ایجاد می‌کند، گفت: پرستاری 517 وظیفه دارد و 33 وظیفه همیشه در حوزه کمک پرستاری بوده و این مسئله وظیفه پرستار دانشگاهی نیست همچنین بهیار یکساله زیر نظر پرستار مسئول فعالیت می‌کند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در مورد قانون ارتقاء بهره‌وری در بخش خصوصی گفت: این قانون خیلی معدود و اندک اجرا شده و طی 3 ماه گذشته مجدداً وزیر بهداشت از وزیر کار و رئیس سازمان تأمین اجتماعی این مسئله را خواستار شده است. ما درخواست داریم که مشمولین قانون کار بتوانند از این قانون استفاده کنند همچنین حق پرستار بخش خصوصی است که پیگیر اجرای قانون برای خودش باشد.

میرزابیگی در مورد اجرای برنامه‌ها در حوزه اخلاق پرستاری گفت: در حوزه فرهنگی و اجتماعی برنامه‌هایی در این زمینه پیش‌بینی شده است، اقداماتی نیز انجام گرفته، در زیر مجموعه شورای اخلاق پزشکی، کمیته اخلاق پرستاری تشکیل شده است که نماد آن برگزاری کنگره اخلاق پرستاری به شمار می‌رود.

وی از اضافه کردن اخلاق پرستاری به واحدهای درسی دانشجویان خبر داد و گفت: این موضوع از برنامه‌های جدی ما به شمار می‌رود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اختلاف دستمزد پرستار شرکتی با رسمی بیان داشت: در آخرین دستورالعمل ابلاغی ما که در سایت معاونت نیز وجود دارد رقم دستمزد پرستاران شرکتی را اعلام کرده‌ایم که پرستار شرکتی باید حداقل یک میلیون و 750 هزار تومان ماهانه حقوق دریافت کند.

وی ادامه داد: برخورداری از قوانین ارتقای بهره‌وری و تمام مزایای پرستار رسمی برای شرکت‌ها ابلاغ شده و کسانی که رعایت نکنند تخلف محسوب شده و هرجا تخلف باشد جهت رفع مشکل وارد عمل خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه بین پرستار شرکتی و رسمی نباید از لحاظ حقوق و دستمزد اختلافی وجود داشته باشد، تصریح کرد: این مسئله به معاونت‌های مربوطه ابلاغ شده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در مورد اینکه از 7 هزار اولویت جذب چقدر قرار است پرستار باشند، افزود: جزئیاتی از این مسئله ندارم ولی تا جایی که می‌دانم اکثریت اولویت جذب و حدود دو سوم با پرستاران است.

میرزابیگی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه دوره‌های بهیاری 4 ماهه اشکال داشت، شما چقدر از این بهیاران را جذب کرده‌اید، افزود: کمک بهیاری 4 ماهه داشتیم ولی بهیار 4 ماهه نداشتیم، در دولت قبل مصوبه‌ای شورای اشتغال در نظر گرفت که سالانه 10 هزار کمک پرستار تا پایان برنامه پنجم استخدام شوند ولی کسی به این مسئله اعتراضی نکرد و نگفت چرا این موضوع باید انجام شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تصریح کرد: کسانی که دوره 4 ماهه بهیاری را گذراندند فرصت تجدید دارند البته باید مکانیزم آن را تعریف کنیم ولی مسئله‌ای که وجود دارد اینکه این افراد کارآمدی لازم را برای فعالیت نداشتند.

میرزا بیگی با اشاره به اینکه تعدادی از بهیاران 4 ماهه در حال ارائه خدمات هستند، گفت: ما کارآمدی این افراد را بررسی و جهت تقویت این مسئله اقدام می‌کنیم البته این موضوع وظیفه بیمارستان و دانشگاه‌ها است.

وی در پایان درخصوص ابلاغ 20 بخشنامه پرستاری با امضاء وزیر یا یکی از معاونین خاطرنشان کرد: در حال حاضر این بخشنامه‌ها اجرا شده و وزیر بهداشت دستورات لازم را ابلاغ کرده و پیگیری‌ها در این زمینه انجام می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: