کد خبر: ۷۵۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 30
در میزگرد دبیران کل سه حزب مطرح شد؛
شفاآنلاین:جامعه>سیاست>دبیران کل سه حزب سیاسی ورود پول های کثیف در جریان انتخابات را بسیار خطرناک می دانند و عده ای معتقدند که در هشت سال گذشته برخی از افراد به پول های بادآورده ای دست یافته اند که شنیده شده بنا دارند وارد انتخابات کنند.
به گزارش شفا آنلاین : دبیران کل حزب وحدت و همکاری اسلامی، جمعیت حامیان انقلاب اسلامی و جمعیت انسجام اسلامی با حضور در میزگرد انتخاباتی احزاب که در خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شد، برنامه ها، دیدگاه ها و جایگاه احزاب در انتخابات، نقش دولت یازدهم در راه اندازی خانه احزاب و حضور طیف ها و دسته بندی های احتمالی احزاب را مورد بررسی قرار دادند.
محمدرضا راه چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی ایران اسلامی درباره پول های کثیف در انتخابات گفت: دولت گذشته که با پرچم اصولگرایی وارد صحنه شد، متاسفانه پایبند آن نبود و هر روز شاهد پرونده هایی از فساد مالی در این دولت هستیم .
وی افزود : متاسفانه در هشت سال گذشته برخی از افراد به پول های بادآورده ای دست یافته اند که شنیده شده بنا دارند وارد انتخابات کنند بنابراین ظهور این پول های کثیف در جریان انتخابات بسیار خطرناک است .
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینی منتظر، قائم مقام و عضو شورای مرکزی جمعیت انسجام اسلامی نیز در این باره اظهار داشت: کارکرد پول های کثیف در انتخابات یا به صورت نقدی و یا به صورت وعده و وعید و تطمیع افراد اتفاق می افتد و این آفتی برای انتخابات است .
وی افزود: از طرف دیگر برخی مواقع نیز مردم به انتخابات بی تفاوت می شوند و در این موقع است که مشاهده می کنیم افرادی که رد صلاحیت شده و در شب انتخابات تایید می شوند به دلیل همین بی تفاوتی رای می آورند.
علی کیهانیان دبیر کل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی نیز درباره پول های کثیف در انتخابات گفت: ورود پول های کثیف از موضوعاتی است که برای انتخابات آینده سم مهلک است، هرچند پس از اظهارات وزیر کشور در این زمینه موضع گیری های زیادی گرفته شد .
وی افزود: صاحبان رسانه ها نقش اثرگذاری در تنویر افکارعمومی دارند و از طرفی قاطعیت در اجرای قانون سبب خواهد شد اعتماد عمومی و حضور گسترده مردم به انتخابات بیشتر شود . احزاب ، هیات های مذهبی ،رسانه ها ،بسیج و تشکل های صنفی نقش موثری در آگاه سازی و اطلاع رسانی دارند .

*** احیای خانه احزاب دستاورد دولت یازدهم
احیای خانه احزاب دیگر موضوعی بود که این فعالان سیاسی درباره آن اظهار نظر کردند، دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی ایران اسلامی در این باره گفت: احیای خانه احزاب دستاورد دولت یازدهم است و همه احزاب باید این فرصت را غنیمت بشمارند و در جهت تقویت ملی گام بردارند .
دبیر کل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی نیز افزود: بعد از این که مدت ها خانه احزاب تعطیل بود، اقدام دولت یازدهم خوب بود ولی باید تلاش کرد، کارکرد اصلی احزاب عملیاتی و فضای عادلانه برای فعالیت همه احزاب فراهم شود .
قائم مقام جمعیت انسجام اسلامی هم در این باره ادامه داد: باید ماهیت خانه احزاب مورد بررسی قرار گیرد و برای این منظور پیشنهاد تشکیل شورای ملی احزاب را داده ایم .

*** سردرگمی مردم از پیدایش احزاب در مقطع انتخابات
کیهانیان در باره نقش احزاب در انتخابات نیز گفت: سرکوب مطالبات مردم ، کاهش ارتباط مسئولان با مردم و عدم تشخیص موضوعات مبتلا به جامعه از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آسیب های است که برای جمهوریت نظام مهم است.
وی افزود: برنامه سازی و جریان سازی از وظایف احزاب در توسعه سیاسی است و احزاب با برنامه سازی موجب پاسخگویی نمایندگان و با جریان سازی موجب آگاهی افکار عمومی خواهند شد.
دبیر کل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی با تاکید بر این که افراد باید قبل از نمایندگی، اموال و دارایی خود و خانواده خود را منتشر کنند ،اظهارداشت: داشتن جایگاه اجتماعی ، مردمداری توام با تعهد فردی در کنار تخصص از ویژگی هایی که احزاب باید در معرفی افراد به آن توجه داشته باشند.
راه چمنی نیز در این باره گفت: احزاب با فضاسازی که انجام می دهند در برگزاری انتخابات، ایجاد نشاط سیاسی، میزان مشارکت و حق تعیین سرنوشت آن ها نقش اساسی دارند .
وی افزود:مشارکت مردم در انتخابات نوعی مانور سیاسی در سطح داخلی و بخصوص بین المللی به حساب می آید و پشتوانه عظیمی برای دولتمردان برای هدف های نظام جمهوری اسلامی و تحقق منافع ملی و حقوق اساسی مردم است.
دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی ایران اسلامی اظهارداشت: احزاب باید نمایندگانی را به مردم معرفی کنند که غیر از تعهد و تخصص مرتبط با کمیسیون های مجلس شورای اسلامی ، تجارب اجرایی نیز داشته باشند .
حسینی منتظر نیز در این باره اظهار داشت: احزاب می توانند نقش اثرگذاری در انتخابات ها داشته باشند اما برخی تشکل ها تنها در دوران انتخابات تشکیل می شوند و همین امر در برخی مواقع موجب سردرگمی مردم خواهد شد .

*** چهار قطب انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی
قائم مقام جمعیت انسجام ملی درباره مجلس آینده نیز گفت: به نظرم انتخابات آینده سه قطبی خواهد بود؛ که یک قطب دولت فعلی ، قطب دیگر متعلق به دولت گذشته و قطب سوم نیز اصلاح طلبان هستند .
حسینی منتظر افزود: به نظر من اگر اکثریت مجلس با اصولگرایان معتدل باشد کارکردی انقلابی خواهد داشت .
دبیرکل حزب وحدت وهمکاری ملی ایران اسلامی نیز در این باره گفت : اگر چه عمده جریانات انتخابات مربوط به دو گروه اصلاح طلبی یا اصولگرا خواهد بود ولی انتخابات آینده سه یا چهار قطبی است .
راه چمنی افزود: یک قطب متعلق به اصلاح طلبان ، قطب دوم اصولگرایان ، قطب سوم میانه رو ها یا مستقلین و قطب چهارم اصولگرایان اصلاح طلب خواهند بود .
دبیر کل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی نیز در این باره گفت: متاسفانه در جریان تقسیم بندی احزاب به دو جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی تقسیم شده اند ولی ما خود را اصولگرای اصلاح طلب می دانیم .

*** قانون نقش همه دستگاه ها را در انتخابات مشخص کرده است
جایگاه شورای نگهبان در فرایند انتخابات نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در این میزگرد بود که کیهانیان در این باره اظهارداشت: نقش نظارتی شورای نگهبان سبب می شود تا از حضور افرادی که صلاحیت حضور ندارند، جلوگیری شود. بنابراین اظهارنظرهای مسئولان نباید به گونه ای باشد که شائبه انتخاباتی بوجود آورد.
وی تصریح کرد : در قانون اساسی نقش قوه مجره به عنوان اجرای انتخابات و نقش شورای نگهبان به عنوان تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات مشخص شده است.
راه چمنی در این باره گفت:قانون نقش نظارتی شورای نگهبان را در انتخابات به روشنی مشخص کرده است، بنابراین اگر نگرشی در زمینه اجرا ونظارت وجود داشته باشد قانون آن را به روشنی بیان کرده است .
وی افزود: دولت مجری انتخابات است و در چارچوب قانون تلاش دارد تا انتخاباتی حداکثری را ایجاد کند .
حسینی منتظر نیز با اشاره به این که جایگاه نظارتی شورای نگهبان به صراحت قید شده است، اظهارداشت: موضوعی که باید مورد توجه قرارگیرد این است که چرا کسانی که از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده اند، بعد از تصاحب کرسی نمایندگی به گونه ای عمل کرده اند که دیگر مورد استقبال مردم قرار نگرفته اند.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: