کد خبر: ۷۵۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 29
معاون مرکز پزشکی هلال‌احمر با ارائه ۲ توصیه کلیدی تشریح کرد
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با تشریح دو توصیه کلیدی برای ارتقای بهداشت زائران خانه خدا از ایجاد "تونل سرد" برای حجاج ایرانی در مناسک عرفات و منا خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین : پیرحسین کولیوند با اشاره به اعزام حدود 500 کادر بهداشت و درمان مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به حج تمتع اظهار کرد: در حج تمتع امسال که برای حجاج 33 تا 35 روز و برای خدمتگزاران از جمله پزشکان 40 تا 45 روز به طول می‌انجامد، امکانات و تجهیزاتی از جمله "تونل سرد" برای مناسک عرفات و منا تجهیز خواهد شد.

60 مطب، 80 پزشک زن

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به افزایش کادر پزشکان زن در حج تمتع امسال نیز اشاره کرد و ادامه داد: از تاریخ 8 شهریور نخستین حجاج از مدینه به مکه اعزام می‌شوند، در مکه به‌مانند مدینه یک بیمارستان داریم و به‌ازای هر هتل یک درمانگاه دایر می‌شود و تقریباً در 60 هتل، مطب‌های پزشکان دایر خواهد شد که به‌صورت شبانه‌روزی از حضور حدود 80 پزشک زن برخوردار خواهند بود و خدمات تزریقات و انواع خدمت پزشکی دیگر را برای آرامش بانوان در حج تمتع انجام می‌دهند.

تمرین زندگی در چادرهای 140نفره

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با بیان اینکه انجام مناسک حج تمتع به بدنی آماده نیاز دارد، بنابراین پیاده‌روی قبل از اعزام زائران باید به‌عنوان یک تمرین روزانه افراد لحاظ شود، افزود‌:‌ رعایت بهداشت فردی، برای تجربه یک زندگی دسته‌جمعی بسیار اهمیت دارد، به هر حال زائران مثلاً در عرفات و منا باید در چادرهای 100 تا 140نفره زندگی کنند، بر این اساس توصیه می‌شود حجاج حتماً در زمان مراسم "حلق" (تراشیدن سر یا کوتاه کردن مو یا ناخن) رعایت بهداشت را کنند، همچنین با خود ماسک همراه داشته باشند و به هیچ عنوان شستن دست‌ها را فراموش نکنند.

نوشیدن آب یخ و خنک شدن مقابل کولر ممنوع

کولیوند با ارائه برخی توصیه‌ها از جمله پرهیز حجاج از نوشیدن آب یخ و همچنین قرار نگرفتن در مقابل کولر بعد از آمدن به استراحتگاه‌هایشان، ادامه داد: حجاج باید به‌جِد برای جلوگیری از سرماخوردگی در زمان مناسک حج تمتع با وجود هوای گرم مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

کنترل کالری و چربی تغذیه‌ای حجاج

در این راستا چندی قبل نیز کولیوند درباره برخی توصیه‌های دیگر به حجاج عنوان کرده بود که تدابیر لازم برای تغذیه مناسب حجاج از نظر کالری، نمک، چربی و موارد دیگر براساس کارگروهی که مدت‌هاست تشکیل شده است، صورت می‌پذیرد و به‌دقت برای زائران که غالباً دچار بیماری فشار خون، دیابت و بیماری قلبی هستند، این موارد تغذیه‌ای رعایت می‌شود.

افزایش آمبولانس حجاج در مدینه و مکه

کولیوند با اشاره به افزایش 4 آمبولانس جدید و رساندن این آمار به 16 آمبولانس و در ادامه به راه اندازی سیستم رهیاب آمبولانس‌های مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در موسم حج اشاره کرد و گفت: با خرید سیستم‌های جدید رهیاب، امکان فعالیت کادر امداد و انتقال زائران بیمار مطلوب‌تر از گذشته صورت می‌پذیرد. این سیستم مزایای بسیاری دارد که از جمله آن می‌توان به افزایش قابلیت برنامه ریزی بهتر در انتقال زائران به مراکز درمانی و ارتباط حجاج با مرکز مدیریت بیمارستانی حج اشاره کرد.

کارت‌های زردرنگ واکسیناسیون حجاج همطراز اهمیت پاسپورت

کولیوند با توصیه اکید به زائران درباره همراه داشتن کارت‌های زردرنگ واکسیناسیون‌شان که باید حتماً با کیف و وسایل شخصی خود همراه داشته باشند، عنوان کرد: حجاج باید در مراقبت از این کارت‌های زردرنگ واکسیناسیون همانند پاسپورت خود دقت کنند.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با تأکید بر سختگیری‌های سعودی‌ها در برخی ضوابط بیان داشت:‌ از طرفی دیگر خوشبختانه سیستم بهداشت و درمان عربستان پیشرفت بسیاری کرده است و هزینه‌کردهای درمانی در این کشور بسیار پایین و حتی رایگان شده است و مسلماً ما نیز مشتاق هستیم از این فرصت برای خدمات بهتر و بیشتر به حجاج کشورمان استفاده کنیم.

تأمین و ارسال 500 قلم داروی حجاج و همراه داشتن نسخ داروهای خاص

کولیوند درباره همراه داشتن دارو توسط زائران نیز به نکاتی اشاره کرد و افزود: ما تاکنون جهت ارسال 500 قلم دارو به جده و در نهایت انتقال به مدینه و مکه برای مراسم حج تمتع اقدام کردیم، بنابراین حجاج از بابت دارو نگرانی نداشته باشند، ولی بیمارانی که می‌خواهند داروهای خاص خود را همراه داشته باشند حتماً باید نسخه داروها را که ترجیحاً به‌زبان انگلیسی باشد همراه خود داشته باشند و متعاقباً در نسخه تجویزی، تعداد دارو، مقدار مصرف و نوع بیماری نگاشته شود و در نهایت از همراه داشتن داروهای کدئین‌دار و مشابه فرمول مواد مخدر خودداری کنند که به هیچ وجه به این‌گونه داروها اجازه ترخیص داده نمی‌شود.

تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: