کد خبر: ۷۵۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 27
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اعلام آمادگی این سازمان در صورت بروز زلزله، گفت: نخستین اورژانس شیمیایی کشور ۸ آبان همزمان با روز پدافند غیرعامل تکمیل می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، سردار غلامرضا جلالی در هفتمین سمینار شیمی و محیط زیست که امروز در سالن صدرا دانشگاه بقیه‌الله(عج) در حال برگزاری است، گفت: نزدیک به یک سال است که قرارگاه پدافند شیمیایی در سازمان پدافند غیرعامل با برنامه‌های کلیدی شکل گرفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه کشور ما طی 10 سال گذشته تبدیل به قطب صنعتی شیمایی شده است و همزمان با آن نشت مواد شیمیایی، مسائل ایمنی، استانداردها و پروتکل‌های آموزشی و حتی امداد و نجات همپای آن پیش نرفته تلفاتی داشته‌ایم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: موضوع عقب مانده در این زمینه پایین بودن مسئله ایمنی در مباحث شیمایی نسبت به رشد و پیشرفت صنعتی است که این یکی از مهمترین موضوع‌های حساس اخیر بوده و مهمترین علت آن ضعف و نوعی عقب‌ماندگی در ارتقای پایه‌های آموزشی و تخصصی است موضوعی که موجب شده تا وضعیت رشد آموزش و درمان‌های تخصصی آسیب‌های شیمایی نسبت به رشد تولیدات شیمیایی و صنعتی کشور همتراز نباشند.

سردار جلالی تصریح کرد: با هماهنگی وزارت بهداشت و و بررسی زیرساخت‌های درمانی کشور، دانشگاه و بیمارستان بقیه‌الله(عج) را به عنوان مرجع درمان مصدومان شیمیایی در نظر گرفته‌ایم که این مرجعیت درمانی باید کارهایی را در زمینه‌های تولید دانش، تهیه پروتکل‌های آموزشی و تخصصی برای درمان، آموزش کادر درمانی و تهیه نقشه راه درمان برای کل کشور انجام دهد.

وی افزود: به عنوان اولین کار مرکز اورژانس درمان مسمومان شیمیایی با رویکرد دوگانه اورژانس و روتین با 6 فاز طراحی شده است که 4 فاز آن به بهره‌برداری رسیده و در تلاشیم تا 8 آبان همزمان با روز پدافند غیرعامل فاز 5 و 6 را نیز آماده کنیم که این 2 فاز مربوط به رفع آلودگی و تجهیز بخش‌های ساخته شده است که در محوطه بیمارستان بقیه‌الله(عج) قرار دارند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، اظهارداشت: دومین اقدام نیز راه‌اندازی آموزش است، اکنون کارشناسی ارشد درمان مصدومان شیمیایی که دوره اول آن به صورت پودمانی در دانشگاه بقیه‌الله(عج) راه‌اندازی و کارشناسی ارشد مدیریت و حوادث که ترم اول آن در دانشگاه امام حسین (ع) تمام شده است جزو اقدامات صورت گرفته در این زمینه محسوب می‌شود.

وی درباره اقدامات سازمان پدافند غیرعامل در صورت بروز زلزله، خاطرنشان کرد: مسئولیت اقدامات لازم در صورت بروز حوادث طبیعی با سازمان مدیریت بحران است، اما سازمان پدافند غیرعامل به عنوان کمک و هماهنگ کننده به کارگیری نیروهای مسلح در حوادث طبیعی است. به عنوان مثال شب گذشته که زلزله فیروزکوه اتفاق افتاد به نیروهای مسلح اعلام آماده‌باش کردیم تا هرجا که نیاز است امدادرسانی کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: