کد خبر: ۷۴۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۰۸ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 01
شفا آنلاین>تغذیه>ترکیبی در پوسته انگور و مشتقات آن پیدا شده که در آزمایشگاه نتایج معجزه‌آسایی از لحاظ کاستن از خطر سکته قلبی و همچنین نشانه‌هایی برای درمان بیماری سرطان نشان داده است.
به گزارش شفا آنلاین،ماده‌ای به نام ریزوِراتول که پژوهشگران دانشگاه میسوری در ایالات متحده آمریکا پیدا کرده‌اند، اثر مثبتی در افزایش سلامت قلب و کاستن از خطر سکته قلبی خواهد داشت، با این حال هنوز پژوهشگران نتوانسته‌اند به ساز و کار آن پی‌ببرند.

در این پژوهش مشخص شده است که ترکیب ریزوراتول موجود در پوسته انگور به شکل غیرمنتظره‌ای تأثیری بسیار خوب از لحاظ تقویت سیستم ایمنی در بدن سگ‌ها در آزمایشگاه بر جا می‌گذارد که در مجموع برای مبارزه با بیماری‌های قلبی، سکته و سرطان مثبت ارزیابی شده است اما پژوهشگران این یافته را فقط اولین قدم در تعیین علت شیمیایی ایجاد چنین واکنشی در سیستم ایمنی می‌دانند و معتقدند برای بهره‌گیری از این ماده باید آزمایش‌های بیشتر و دقیق‌تری در مورد انسان‌ها صورت بگیرد.

به گفته یکی از استادیارهای رشته آنکولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه میسوری به نام ساندرا آکزیاک بچل «این مطالعه روشن کرده است که ریزوِراتول سبب تغییر در سیستم ایمنی بدن سگ‌ها می‌شود اما تغییراتی که ایجاد کرده، پرسش‌های بیشتری را پیش کشیده است.»


خانم آکزیاک می‌افزاید: «ما متوجه شدیم که ریزوِراتول همزمان به دو شیوه متفاوت باعث کاهش و افزایش (عملکرد) سیستم ایمنی بدن سگ‌ها می‌شود. اگر بتوانیم به درک بهتری در این مورد برسیم که چرا ریزوِراتول سبب چنین تغییراتی می‌شود، از این ماده شیمیایی می‌توان به شکل ارزشمندی برای درمان سرطان و بیماری‌های دیگر، هم درباره انسان‌ها و هم در حیوانات استفاده کرد.»

به گزارش futurity.org در این تحقیق که نتایجش در ژورنال Veterinary Immunology and Immunopathology منتشر شده است، دانشمندان با تزریق ریزوِراتول در خون سگ‌سانان، عملکرد دستگاه ایمنی این حیوان‌ها را اندازه‌گیری کرده‌اند. ریزوِراتول سبب شد که سلول‌های سفید تحریک شده در خون سایتوکین‌های التهابی بیشتر و ضد التهابی کمتر آزاد کنند که سبب می‌شود تا سلول‌ها در مورد بروز عفونت یا التهاب ارتباط بیشتری با یکدیگر برقرار کنند و سیستم ایمنی بدن فعال‌تر شود.

در همین حال پژوهشگران مشاهده کردند که توانایی سلول‌های ایمنی نوتروفیل که با کشتن باکتری‌ها به مبارزه با بیماری‌ها کمک می‌کنند، کاهش یابد و این به معنی کاهش توان سیستم ایمنی است.

به گفته پژوهشگران دانشگاه میسوری، با وجود این دو تأثیر متضاد که باید برای پی‌بردن به مکانیزم آن آزمایش‌های بیشتری انجام شود، ریزوِراتول را می‌توان درمان مکمل ارزشمندی برای مبارزه با بیماری‌های قلبی و همچنین سرطان در نظر گرفت.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: