«من به خاطردارم زماني که رئيس دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه
بودم بيش از 120 پزشک سطح پايين کمسواد پاکستاني و هندوستاني در اين
منطقه مشغول به خدمت بودند و بسياري از نيازهاي ما در سطح مناطق محروم
بهوسيله حضور اين پزشکان مهاجر برطرف ميشد و اين افراد سرمايه زيادي را
از کشور خارج ميکردند.
امروزه با تلاش پيشکسوتان و بزرگان اين حوزه ما ازنظر علمي از پزشکي دنيا بينياز هستيم درحاليکه درگذشته بسياري از بيماران ما که دچار مشکلات صعبالعلاج بودند، مجبور بودند براي درمان به کشورهاي اروپايي سفر کنند و حتي کميتهاي وجود داشت که تعيين ميکرد چه افرادي نياز دارند به کشورهاي اروپايي و آمريکايي اعزام شوند.» وي با اشاره به اينکه امروز ما حتي در رشتههاي تخصصي به جايگاهي رسيدهايم که ميتوانيم همسطح با ساير کشورهاي برتر دنيا آنهم باقيمت نازل خدمات ارائه کنيم، ميگويد: «بعد از انقلاب توقعي در مردم ايجاد شد که خدمات درماني بايد بهصورت رايگان به مردم ارائه شود.
البته کسي که اين برنامهريزي را
محقق ساخت نميخواست اين هزينه را از جيب پزشکان پرداخت کند و بنا بود
پزشکان خدمات درماني را براساس توان علمي خود ارائه دهند که با توجه به
تجارب ما از ساير کشورها، نقش سازمانهاي بيمهگر در کاهش هزينههاي درماني
بسيار پررنگ بود، بهنحويکه در اين کشورها مردم از پوشش کامل بيمهاي
برخوردار بودند. اما اين توقع از جامعه پزشکي درحالي ايجاد شد که بيمهها
براي کاهش هزينههاي سرسامآور درمان به کمک مردم نيامدند و انتظار مردم
اين بود که پزشکان اين هزينه را بايد پرداخت کنند.»
معصوميراد
با اشاره به دلايلي که پزشکان را مقابل بيماران قرارداد، ميافزايد: «در
آن شرايط از يکسو از پزشکان انتظار داشتند که بهترين خدمات درماني را با
سطح علمي بالا ارائه کند و از سوي ديگر انتظار داشتند که هزينههاي درماني
هم از جيب پزشک پرداخته شود درحاليکه اين انتظارات باهم متناقض است.»
فوق
تخصص قلب بابيان اينکه پزشکان ما افراد زحمتکش و باسوادي بودند و از
پيشرفتهاي علمي عقب نماندند، تصريح ميکند: «متأسفانه اخيرا مردم و
پزشکان را مقابل هم قراردادند. درحاليکه پزشکان هميشه مورد وثوق و اعتماد
مردم بودند درنتيجه اين کجسليقگي، اين رابطه خدشه دارشده است و ما
اميدواريم با تلاش جامعه پزشکي و تمامي دستاندرکاران اين مشکلات حل شود.»
وي
در پيامي به پزشکان ميگويد: «من انتظار دارم همانطور که پيشروان ما حکيم
بودند، حکيم باشند و همانطور که پزشکان گذشته تمام جنبههاي بيماري را
درمان کردند، به تمام وجود يک بيماري توجه کنند. من اميدوارم پزشکان جايگاه
خود را خداينخواسته به چشم يک حرفه نبينند و درآمدشان را از خدا
بخواهند.»
معصومي
راد ادامه ميدهد: «روي ديگر سخنان من با مسئولان وزارت بهداشت است آنها
هم بايد توجه کنند که نبايد از جيب پزشک توقعات درمان رايگان مردم را
برآورده کرد. همانطور که ما بهعنوان پزشک وظيفهداريم بهترين خدمات
درماني را ارائه کنيم و مسائل اخلاقي و حق بيمار و پزشک به هم را رعايت
کنيم، مسئولان وزارت بهداشت هم وظيفهدارند مردم را مقابل پزشکان قرار
ندهند و کساني که مسئول پرداخت هزينههاي درماني هستند را پنهان نکنند تا
رابطه پزشک و بيمار دچار آسيب نشود.»
عضو هيئتعلمي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه در پايان ميگويد: «تقدس رابطه بيمار و پزشک به ارزشهاي اخلاقي درگير در اين رابطه وابسته است. اميدوارم مسئولان باسياستهاي کارشناسانه هزينههاي درماني که به دوش مردم سنگيني ميکند را با گسترش پوشش بيمهاي کاهش دهند.»