کد خبر: ۷۴۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 25
شفا آنلاین>سلامت>پزشکي در تمامي اعصار، هميشه به عنوان يک "حرفه" مطرح بوده است. حرفه‌گرايي اساس قرارداد پزشکي با جامعه است.

به گزارش شفا آنلاین، اين امر مستلزم ارجحيت دادن منافع بيمار به منافع پزشک، حفظ استانداردهاي مربوط به توانمندي و يکپارچگي و ارائه مشاوره تخصصي به جامعه در مورد تمام امور بهداشتي است.

اصول و مسئوليت‌هاي حرفه‌گرايي پزشکي بايد به روشني توسط حرفه و جامعه درک شود. اساس اين قرارداد، اعتماد مردم به پزشکان است که بستگي به کل پزشکان و حرفه دارد.


در حال حاضر حرفه پزشکي با انفجار فناوري، تغيير فشارهاي بازار، مشکلات ارائه مراقبت بهداشتي و جهاني شدن مواجه شده است.

در نتيجه پزشکان به طور فزاينده‌اي برآورده ساختن مسئوليت‌هاي خود در قبال بيماران و جامعه را دشوار مي يابند. در اين شرايط، تاکيد دوباره اصول اساسي و جهاني و ارزش‌هاي حرفه اي پزشکي از همه چيز مهم‌تر مي شود. موضوع حرفه‌گرايي اغلب در ادبيات پزشکي به آن اشاره شده است اما خود اين لغت به ندرت تعريف شده است و فرض بر آن است که پزشکان معني حرفه‌اي بودن را درک مي‌کنند و از اين درک براي تصميم گيري در زندگي خصوصي و حرفه اي خود استفاده مي کنند.

هر چند ممکن است اين امر براي گذشته صدق نمايد، فقدان مقالات در زمينه حرفه گرايي براي يک پزشک متوسط قابل توجه است. هنگامي که اين امر با نبود مواد مرتبط در برنامه درسي اکثر دانشکده هاي پزشکي همراه مي شود، مي توان فهميد چرا در جهان به سرعت در حال تغيير، پزشکان از آنچه که مردم از افراد حرفه اي انتظار دارند، درک روشني ندارند. حرفه‌گرايي (professionalism) داراي معيارهاي قابل اندازه‌گيري مي‌باشد. يکي از مهمترين معيارهاي حرفه‌گرايي در بسياري از مدارک معتبر، تعهد حرفه‌اي (commitment) است. تعهد حرفه‌اي نيز يکي از ويژگي‌هاي انساني است که مي‌توان آن را رضايت قلبي و التزام عملي نسبت به وظايف تعيين‌شده براي انسان تعريف کرد، با اين شرط که بدون هرگونه سيستم نظارتي، شخص وظايف خود را به بهترين نحو ممکن به انجام رساند.

در جامعه اي که در تمامي صفحات تاريخ پزشکي آن از طبيبان به عنوان حکيم ياد مي‌کنند از هر 4 پزشکي که يک نفر حاضر به دست کشيدن از اين حرفه در ازاي مبلغي ‌باشد، بايد در شيوه پذيرش دانشجو اقداماتي تدوين شود تا افرادي در اين رشته جذب شوند که تعهد حرفه اي در آنها وجود داشته و در طول تحصيلات اين تعهد با اساتيد آنها ارتقا يابد.


يکي ديگر از معيارهاي حرفه‌گرايي، نوع‌دوستي (Altruism) است. در نوع‌دوستي، افراد آن حرفه به دنبال خدمت رساندن (دومين رکن از ارکان چهارگانه اصول اخلاق پزشکي) هستند. موقعيت اجتماعي و درآمد از عوامل اصلي افراد در جذب شدن به اين رشته است.

اينجا اين نکته حائز اهميت است که پزشکاني هم هستند که به هيچ عنوان حاضر به دست کشيدن از اين حرفه نيستند و محققان بايد تحقيقي در مورد عوامل موثر بر اين تعهد انجام داده تا بتوان براي بسط اين عامل در ساير اقشار پزشکان تدبيري انديشيد.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: