کد خبر: ۷۴۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۵ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 28
شفا آنلاین>سلامت>بعدازاينکه دريکي از شهرهاي يک کشور بلايي طبيعي مانند زلزله اتفاق مي‌افتد، باقي مردم به فکر داشتن جعبه کمک‌هاي اوليه مي‌افتند، اما هيچ‌يک از آنها براي دندان‌هاي خود جعبه کمک‌هاي اوليه ندارند.
به گزارش شفا آنلاین،فکر مي‌کنيد جعبه کمک‌هاي اوليه دندان بايد شامل چه چيزهايي باشد يا اصلا آيا داشتن آن ضروري است؟ اگر مي‌خواهيد يکي از اين جعبه‌ها براي خود داشته باشيد، بسته به وضعيت دندان‌هايتان وسايل زيادي وجود دارند که بايد در آن بگذاريد.

همچنين اگر مي‌خواهيد لوازمي مانند خمير و نخ دندان را در اين جعبه بگذاريد، چيزهايي هست که بايد بدانيد.

ما در اينجا براي شما ليستي از لوازمي را که جعبه کمک‌هاي اوليه‌تان بايد داشته باشد به‌همراه دلايل ضرورت وجود آنها در شرايطي که نمي‌توانيد به دندان‌پزشک مراجعه کنيد، گردآورده‌ايم.


براي زماني که دچار يک اورژانس دنداني‌ مي‌شويد

دستکش جراحي: حتي اگر به‌راحتي مي‌توانيد در اين شرايط دستتان را دردهان کودکتان بکنيد، فکر بدي نيست که دستکش به دستتان کنيد؛ چون احتمالا دستانتان آلوده است.

آينه دندانپزشکي و چراغ‌قوه: اگر بخشي از دندان خرد شد يا فرد يکي از دندان‌هايش را ازدست‌داده است، بد نيست دردهان او نگاه کنيد و ببينيد چيزي از دندان در محلي که ضربه خورده است باقي‌مانده يا خير. در اين مواقع يک آينه دندان‌پزشکي به شما کمک مي‌کند بتوانيد داخل دهان را به‌راحتي ببينيد.


براي نگه‌داري از يک‌دندان شکسته يا کنده‌شده

يک محيط خوب براي نگه‌داري از يک‌دندان شکسته، محيط شور است که با مايعات بدني ما مطابقت دارد. اين بهترين راه براي زنده نگه‌داشتن يک‌دندان است که از جاي خود بيرون آمده و نمي‌توان آن را به‌سرعت کاشت. به ياد داشته باشيد که يک‌دندان فقط چند ساعت محدود مي‌تواند بيرون از جاي خود زنده بماند. بنابراين اگر در اثر ضربه يا تصادف دندانتان شکست، بايد خود را به‌سرعت به دندان‌پزشک برسانيد تا آن را ايمپلنت کند.


وقتي روکش دندان يا پرکردگي آن کنده مي‌شود يا دندان خرد مي‌شود

تاج يا مواد پرکردگي موقت دندان: اين مواد تا زماني که بتوانيد يک دندان‌پزشک را ببينيد به شما کمک مي‌کنند.

به ياد داشته باشيد اگر تاج يا پرکردگي دندانتان کنده شد، بهتر است اول به يک دندان‌پزشک مراجعه کنيد.

موم دندان: با اين ماده مي‌توانيد خردشدگي دندان‌هايتان را ترميم کنيد. البته بعضي از افراد هم از آن براي پر کردن موقتي دندان‌هايشان استفاده مي‌کنند.

مسواک و انبر: وقتي مي‌خواهيد يک روکش يا پرکردگي کنده‌شده را دوباره بچسبانيد، اول بايد آن را با مسواک تميز کنيد. در ضمن بايد براي اين کار وسيله مناسبي داشته باشيد که آن‌هم انبر است.


کنترل خون‌ريزي

گاز استريل: قرار دادن گاز بر روي محل خون‌ريزي مي‌تواند به بند آمدن آن کمک کند. همچنين اگر دستکش‌هايتان براي تکان دادن زبانتان زيادي ليز هستند، مي‌توانيد اين کار را با گاز استريل انجام بدهيد و ببينيد که دردهانتان چه خبر است.

چاي کيسه‌اي: اگر با گذاشتن گاز استريل خالي بر روي محل خون‌ريزي، نتوانستيد آن را بند بياوريد، گاهي گذاشتن يک چاي کيسه‌اي مرطوب که در يک قطعه از گاز استريل پيچيده شده است و نگه‌داشتن آن بر روي محل خونريزي، مي‌تواند به بند آمدن خون کمک کند.

هيدروژن پراکسايد: اگر مي‌خواهيد جراحات خود را ضدعفوني کنيد و خون‌ها را پاک‌کنيد، هيدروژن پراکسايد گزينه خوبي است، پس آن را در جعبه کمک‌هاي اوليه خود داشته باشيد.


تسکين دادن دردهاي دندان

خلال يا نخ دندان: گاهي درد دندان‌هايتان فقط به خاطر اين است که بين آنها غذا گير کرده است و مي‌توان آن را به‌راحتي با نخ يا خلال‌دندان بيرون آورد.

روغن گل ميخک: اين روغن که دندان‌پزشکان به آن اوژنول مي‌گويند، بر روي پالپ دندان اثري تسکين‌دهنده دارد و مي‌توان براي آرام‌کردن درد دندان از آن استفاده کرد. بسياري از دندان‌پزشکان در مطب خود براي آرام کردن دندان بعد از پرکردگي‌هاي عميق از اين روغن استفاده مي‌کنند. به همين دليل است که بوي اين روغن اين‌قدر در مطب‌‌هاي دندان‌پزشکي استشمام مي‌شود.

کيسه يخ: يک کيسه يخ زماني که دندان مي‌شکند، مي‌تواند به کاهش دادن ورم دندان کمک کند. در اين موارد پيشنهاد مي‌شود فرد 20 دقيقه کيسه يخ را بر روي ورم بگذارد و 20 دقيقه بردارد تا ورم از بين برود.

داروهايي بي‌حس‌کننده موضعي مانند اوراژل (Orajel) و آنبسول (Anbesol): گاهي اين داروهاي بي‌حس‌کننده موضعي بهتر از روغن گل ميخک براي تسکين درد دندان‌هايتان به شما کمک مي‌کنند. البته وقتي براي فرزندتان از دارو استفاده مي‌کنيد، بايد مراقب متهموگلوبينمي که يک عارضه جانبي آنها است، باشيد.

داروهاي مسکن: داروهاي مسکن مانند بروفن و استامينوفن هم به تسکين درد شما کمک مي‌کنند، البته بايد آنها را با توصيه پزشک مصرف کنيد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: