کد خبر: ۷۴۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۲ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 22
شفا آنلاین>تغذیه>اگر سري به سوپرماركت‌ها و فروشگاه‌هاي شهر بزنيد، غرفه غذاهاي آماده در كنار فست‌فود انواع خورش‌هاي متنوع اصيل ايراني همچون قيمه، قرمه سبزي فسنجان، خوراك مرغ و... عرضه مي‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،اگر سري به سوپرماركت‌ها و فروشگاه‌هاي شهر بزنيد، غرفه غذاهاي آماده در كنار فست‌فود انواع خورش‌هاي متنوع اصيل ايراني همچون قيمه، قرمه سبزي فسنجان، خوراك مرغ و... عرضه مي‌شود.

 غذاهايي كه از صفر تا صد آن در كارخانه و به شكل كاملا مكانيزه تهيه مي‌شود. امروزه اين غذاها به كمك زندگي نوين آمده تا شايد بتواند مشكلات ناشي از زندگي روزمره را كاهش دهد.

 از آنجا كه هيچ رستوران و غذايي هرچند بهداشتي و كنترل شده جاي غذاي خانگي را نمي‌گيرد، اين غذاها پرطرفدار شده‌اند. از سوي ديگر در جامعه شاهد انواع بيماري‌هاي ناشي از مصرف غذاهاي پركالري، چرب و پرنمك هستيم كه بيماري‌هايي از جمله ديابت، كلسترول، فشار خون، سوءتغذيه و... را در جامعه صنعتي به‌شدت رواج داده است.

 
 سوء تغذيه در اثر ازدياد مواد غذايي

به‌طور كلي هر نوع انحراف از تعادل تغذيه‌اي كه در اثر كمبود يا مصرف زياده از حد مواد غذايي به وجود ‌آيد سوءتغذيه تلقي مي‌شود.

 در گذشته سوءتغذيه بيشتر در اثر كمبود مواد غذايي به وجود مي‌آمد حال آنكه امروزه سوءتغذيه ناشي از زياد بودن مواد غذايي شايع شده است و آمارها نشان مي‌دهد 60 درصد مردم كشور ما اضافه وزن دارند و از چاقي رنج مي‌برند. ميزان سوءتغذيه در دنيا نيز به اين ترتيب است كه حدود ۲۱۵ ميليون كودك دچار كوتاهى قد براى سن هستند كه به ‌عبارت ديگر كوتاه‌قدىِ تغذيه‌اى دارند و ۵۰ ميليون كودك هستند كه وزن براى قد آنها كمتر از استاندارد بوده است.

 نتايج به‌دست آمده از بررسى‌هاى تن‌سنجى روى كودكان زير ۵ سال در كشور در سال ۱۳۷۴ است نشان مى‌دهد كه ۷/۱۵ درصد كودكان در اين سنين دچار كم‌وزنى ملايم و شديد هستند. به‌ عبارت ديگر وزن آنها زير دو انحراف معيار از استاندارد بوده است. كم‌‌وزنى دختران ۳/۱۶درصد و براى پسران ۱۵ درصد است.

 بدين‌ترتيب ملاحظه مى‌شود كه خطر كم‌وزنى يا اختلال رشد نزد دختران بالاتر از پسران است. در ضمن خطر اختلال رشد در روستاها از شهرها بيشتر است. اين مطالعه‌ها نشان مى‌دهد كه كم‌وزنى در روستاها ۷/۱۸ درصد و در شهرها ۳/۱۳ درصد بوده است. اين در حالی است كه مصرف غذاهاي آماده و فست‌فود در جوامع دنيا به ويژه ايران از ارقام بالايي برخوردار است كه اين امر خود گواه كمبود ويتامين و عدم مصرف مواد مغذي در بين افراد در جامعه است.  

 مواد افزودني در غذاهاي آماده خطرناك‌اند

يك عضو كميسيون بهداشت و درمان درباره افزايش مصرف غذاهاي آماده و كنسروها به «آرمان» مي‌گويد: در طبخ غذاهاي آماده از افزودني‌هاي مجاز، مواد نگهدارنده، نمك و چربي فراوان استفاده مي‌شود كه اين افزودني‌ها خود نشان‌دهنده كاهش ميزان سلامتي در جامعه است.

 رسول خضري مي‌افزايد: بايد توجه داشت كه مصرف غذاهاي آماده هيچ مشكلي براي سلامت جامعه ايجاد نمي‌كند، آن هم به اين دليل كه استانداردهاي لازم در چگونگي طبخ اين غذاها لحاظ شده است. به گفته او مواد افزودني مضرات خاص خود را دارد و اين مواد بر سلامت گروه‌هاي خطر در جامعه به ويژه زنان باردار و كودكان تاثير سوء دارد.


او با بيان اينكه نه تنها غذاي آماده بلكه گرم كردن غذاهاي خانگي براي دومين بار باعث از بين رفتن بسياري از ويتامين‌ها، مواد مغذي و ريزمغذي‌ها مي‌شود، مي‌افزايد: حتي‌الامكان بايد براي مصرف روزانه غذا تهيه شود تا با مصرف غذاي تازه ويتامين‌هاي مورد نياز به بدن برسد در غير اين صورت غذا فقط وسيله‌اي براي پر كردن شكم مي‌شود. به گفته او غذاهاي آماده با روش‌هايي تهيه مي‌شوند كه به هيچ عنوان قابل مقايسه با غذاهاي تازه خانگي نيست.

 اين عضو كميسيون بهداشت مجلس با بيان اينكه غذاي خانگي بهترين نوع خوراكي‌هاست، مي‌افزايد: با توجه به اينكه امروزه جامعه به سمت صنعتي شدن پيش مي‌رود به نسبت سازمان‌هاي مسئول بايد دقت كنند كه مجوزها براي تهيه غذاهاي آماده حساب شده و دقيق صادر شود.

 خضري تاكيد مي‌كند: بحث امنيت و سلامت غذايي از جايگاه خاصي برخوردار است و ماده افزودني كه در آن به كار مي‌رود براي جلوگيري از فساد آن است. به گفته او بسته‌بندي كنسروها، بسيار مقاوم و غيرقابل‌نفوذ براي انواع ميكروارگانيسم‌ها، هوا، نور، گازها، اكسيژن و گازكربنيك است.

 از سوي ديگر، زماني كه مواد غذايي داخل قوطي كنسرو بسته‌بندي مي‌شوند، تا حدود 120 درجه سانتي‌گراد به مدت 30-15 دقيقه حرارت مي‌بينند و علاوه بر پخته شدن، استريل هم مي‌شوند كه استريل كردن مواد غذايي باعث كشته شدن تمام ميكروارگانيسم‌هاي آنها مي‌شود.  

 غذاي سالم وسبك جايگزيني براي غذاهاي مدت‌دار

 يك كارشناس تغذيه درباره مضرات غذاهاي آماده به «آرمان» مي‌گويد: اغلب غذاهاي آماده داراي كالري بالا، نمك زياد و چربي‌هاي بالا، فاقد ويتامين‌ و مواد معدني هستند. هانيه جواديان مي‌افزايد: بايد توجه داشت كه اضافه وزن، چاقي در كودكان و نوجوانان، بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي در سالمندان و گرفتگي رگ‌ها از جمله مضرات مصرف زياد غذاهاي آماده و فست‌فود است.

به گفته او با توجه به اينكه در زندگي امروز به دليل كمبود وقت ممكن است در هفته چند بار از اين غذاها مصرف شود بايد با تغيير ذائقه و هدايت افراد به سمت تغذيه ساده و سبك از تاثير سوء اين غذاها بر روي سلامت جامعه كاست.

اين كارشناس تغذيه با بيان اينكه مراحل توليد، طبخ و بسته‌بندي غذاهاي آماده كاملا بهداشتي و با استفاده از تكنولوژي روز انجام مي‌شود، مي‌گويد: نحوه توليد و مصرف اين غذا‌ها مورد تاييد كارشناسان و مسئولان امر تغذيه است. اين كارشناس تغذيه تصريح مي‌كند: غذاهاي فست‌فود چاشني و نمكشان زياد است و براي اينكه با هر ذائقه‌اي پسنديده شوند روغن و نمك زيادي در پخت آنها استفاده مي‌شود. بايد در مصرف اين دسته از غذاها خودداري كرد و حتی بهتر است اصلا مصرف نشوند.

 جواديان مي‌افزايد: از آنجا كه پيشگيري بهتر از درمان است، براي كاهش مشكلات ناشي از بيماري‌هاي تغذيه‌اي، فشار خون، اضافه وزن و چاقي بايد رفتارهاي تغذيه‌اي را تصحيح كرد و به اين ترتيب جلوي هرگونه نارسايي و مشكلات ناشي از تغذيه صحيح گرفته شود. او با بيان اينكه بخشي از فرهنگ ملت ما استفاده از مواد مغذي و سالم است، تاكيد مي‌كند: در سفره ايراني غذاهاي سالم از انواع سبزي، مواد لبني و تخم‌مرغ تهيه مي‌شود كه از نظر ارزش تغذيه‌اي نيز بسيار مناسب هستند اما گسترش فست‌فود، نقش اين غذاها را كم مي‌كند.

 اين مساله موجب مي‌شود عادت‌هاي خوب تغذيه‌اي ما نابود شود، پس در اين شرايط بايد با تغيير ذائقه و استفاده از غذاهاي سالم و سبك حتی‌الامكان جلوي مصرف اين غذاها را گرفت.

جواديان تاكيد مي‌كند: وقتي هيچ ميكروارگانيسمي داخل ماده غذايي وجود نداشته باشد و بسته‌بندي آن هم به گونه‌اي باشد كه امكان نفوذ عوامل رشد ميكروب در ماده غذايي به صفر برسد، مي‌توان آن ماده غذايي را براي مدتي طولاني و بدون نگراني از فساد در دماي محيط نگهداري كرد. فقط نبايد كنسروها را در معرض تابش مستقيم نور آفتاب و مكان بيش از اندازه گرم قرار داد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: