کد خبر: ۷۴۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 22
شفا آنلاین>سلامت>سلامت حقي پايه و عمومي بوده و حكومت موظف است كليه موانع دسترسي به آن را از ميان بردارد و شرايطي كه براي حفظ سلامت همه آحاد جامعه لازم است را فراهم کند.
به گزارش شفا آنلاین،نگاهي به قانون اساسي مترقي کشور نيز نشـان مي‌دهد که مباني عدالت در سلامت به خوبي در اصول مختلف بيان شده‌اند.

لذا از آنجاکه سلامت مردم همواره يک اولويت ملي است، برنامه تحول نظام سلامت با هدف برقراري عدالت در دسترسي به خدمات درماني، کاهش پرداخت مستقيم مردم براي هزينه‌هاي سلامت، ارتقاي کيفيت خدمات و مراکز ارايه خدمت با تلاش مجدانه دست‌اندرکاران نظام سلامت، حمايت دولت و مجلس محترم و همراهي مردم شريف ايران در حال اجراست.

کمبود پزشک در مناطق محروم از عوامل نارضايتي مردم بوده و در يک سال گذشته وزارت بهداشت تلاش کرده است با متناسب‌سازي حقوق پزشکان عمومي اين نقيصه را جبران کند. ترغيب پزشكان به فعاليت در مناطق محروم و كمتر توسعه يافته كشور يكي از اهداف سياستگذاران بخش سلامت بوده و در اين راستا برنامه متعددي نيز طراحي و اجرا گرديده است.

برنامه حمايت از ماندگاري پزشکان در راستاي اجراي برنامه تحول نظام سلامت، به‌منظور ارتقاي كيفيت خدمات سلامت در مناطق کمتر توسعه‌يافته کشور، با هدف افزايش دسترسي مردم به خدمات و مراقبت‌هاي سلامت در سطح دوم و سوم، جذب و ماندگاري پزشکان در اين مناطق تدوين شده و با اجراي آن از طريق پرداخت‌هاي تشويقي در مناطق کمتر توسعه يافته، زمينه‌‌ي تمام‌ وقتي پزشکان و درنهايت کاهش پرداخت از جيب مردم، فراهم مي‌شود.

با اجراي اين طرح و بازنگري تعرفه‌هاي خدمات سلامت علاوه‌بر ساماندهي مناسب نظام ارجاع در سطح تخصصي و فوق‌تخصصي مناطق کمتر توسعه يافته و اجراي صحيح نظام سطح‌بندي در بخش نيروي انساني و خدمات سرپايي و بستري، پرداخت‌هاي غيررسمي در اين مناطق به حداقل رسيده است.

با اجراي اين برنامه 291 بيمارستان در 331 شهر محروم و کم برخوردار کشور از خدمات 5450 پزشک عمومي، متخصص و فوق تخصص برخوردار شدند.

پزشكان متخصصي كه دوره تعهدات خود را طي مي‌كنند، منبعي مهم جهت تامين نيروهاي متخصص مناطق محروم بوده و در عين حال، جذب آنها در مناطق محروم پس از پايان دوره تعهدات مي‌تواند يكي از راهكارهاي اصلي افزايش نسبت پزشک به جمعيت در مناطق محروم و افزايش دسترسي مردم اين مناطق به خدمات سلامت باشد.

قبل از اجراي برنامه تحول نظام سلامت 1400 متخصص در شهرهاي کمتر توسعه در حال ارائه خدمت به هموطنان گرامي بودند و با گذشت يکسال از اجراي برنامه، اين رقم به 3914 تن رسيده است. طي يك پرسشگري تلفني از پزشکان شاغل در مناطق محروم و همکار برنامه ماندگاري طرح تحول ميزان تمايل به ادامه فعاليت در مناطق محروم پس از پايان دروه تعهدات بررسي شد. 60 درصد پزشکان از ادامه اجراي برنامه تحول نظام سلامت در مناطق محروم استقبال کرده و 59 درصد آمادگي خود را براي ماندگاري در اين مناطق و ادامه ارائه خدمت به هموطنان، اعلام نمودند.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي، پوشش کامل بيمه سلامت همواره در دستور کار دولت‌ها قرار داشته است، اما تا سرکار آمدن دولت يازدهم، تحقق کامل نيافته بود. هم‌اکنون پس از يک سال اجراي طرح تحول سلامت که بيش از 9 ميليون نفر زيرپوشش بيمه سلامت رفته‌اند، سطح پوشش اين بيمه از 88 درصد به 95 درصد رسيده است که خدمات پوششي آن براي شهروندان کم‌بهره و محروم به‌صورت رايگان انجام مي‌شود.

کاهش سهم پرداخت بيماران از هزينه‌هاي درمان در هنگام بستري در بيمارستان‌هاي دولتي، نخستين برنامه طرح بود.

به‌ويژه که قشر کم‌درآمد و محروم و متوسط جامعه پشتيبان خود را دولت و وزارت بهداشت مي‌داند. اين برنامه، کاهش چشمگير هزينه درمان بيماران را در پي داشت. اين کاهش هزينه از طريق پرداخت مابه التفاوت هزينه هاي مورد تعهد بيمه‌هاي پايه، فراهم کردن خدمات، داروها و ملزومات مصرفي پزشکي و همچنين ديگر خدمات ضروري در بيمارستان‌ها بر پايه قيمت‌هاي مصوب به دست آمد. جلوگيري از خروج بيماران از بيمارستان‌ها براي تامين دارو و لوازم پزشکي، حذف واسطه‌ها و پيشگيري از پرداخت‌هاي زيرميزي از ديگر دستاوردهاي اين برنامه است .

با اجراي برنامه تحول نظام سلامت هموطنان بستري واجد بيمه پايه سلامت تنها 6 درصد از مبلغ صورتحساب تنظيمي مشمول اين برنامه را براساس تعرفه و قيمت مصوب پرداخت مي‌نمايند. ازسوي ديگر روستائيان، عشاير و ساکنين شهرهاي زير 20 هزار نفر (داراي دفترچه بيمه روستايي) و ساير افرادي كه از طريق نظام ارجاع به بيمارستان‌هاي مشمول برنامه مراجعه مي‌كنند، 3 درصد از هزينه خدمات را پرداخت مي‌کنند. در اولين سال اجراي برنامه تحول نظام سلامت 3 ميليون و 700 هزار روستايي، ساکنين حاشيه شهرها و مناطق کمتر برخوردار شهري از خدمات کاهش پرداخت هزينه‌هاي بستري، بهره‌مند شده‌اند .

همچنين با تخصيص اعتبار کافي و توزيع امکانات هتلينگ و استانداردسازي امکانات، شرايطي فراهم آمده که بيمار در شهر خود درمان شود و اين مصداق عدالت در سلامت است. در همين مدت زمان بيش از 183 هزار زايمان طبيعي در مناطق کمتر توسعه‌يافته کشور به‌صورت رايگان صورت گرفته است که حدود 306 هزار تومان بابت هر زايمان از محل يارانه‌ها پرداخت شده است.

تمامي پزشكان متخصص، فلوشيپ يا فوق‌تخصص و پزشكان عمومي شاغل در بيمارستان‌ها و اورژانس‌هاي پيش‌بيمارستاني كه به صورت تمام‌وقت جغرافيايي (اعم از تمام وقت هيات علمي و تمام وقت درماني)، در مناطق كمتر توسعه‌يافته كشور مشغول به خدمت مي‌باشند، مشمول اين طرح مي شوند.


محمد حاجي‌آقاجاني

معاون درمان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: