کد خبر: ۷۴۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۵ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 23
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>در هر جامعه اي گروه يا گروه‌هاي مختلف جامعه از شأن ، موقعيت و احترام ويژه‌اي در نزد اهالي كوچك و بزرگ آن جامعه برخوردارند.

  یک :بي نياز به هيچ حجت و استدلالي چنين جايگاه ممتازي از سر اتفاق و يك شبه فراچنگ زده نشده است. بلكه بر اثر جمع جبري شماري عوامل و در گذر زمان،گاه طي سده‌ها ، پديد آمده است.

 در جامعه ايران يكي از گروه‌هايي كه واجد چنين جايگاه ممتازي است و بر اساس شواهد پژوهشي و پيمايشي همواره در رديف‌هاي نخستين «منزلت اجتماعي» جاي مي‌گيرد، گروه پزشكان (جامعه پزشكي) است.
 به تعبير روشن‌تر، وقتي از شماري معرف از شهروندان ايراني ، از هر قشر و سن و طبقه و صنفي ، خواسته شود تا بر اساس شاخص ها و مولفه‌هاي از پيش تدقيق شده «منزلت» و «جايگاه» اجتماعي ، پنج شغل ( با صنف و گروه ) نخست را فهرست كند. بي هيچ شك و شبهه اي شغل پزشك و گروه پزشكان ، يكي از آن شغل و گروه و اغلب در رديف دوم و سوم ، خواهد بود. (اساتيد حوزه و دانشگاه كه شمار قابل توجهي از آنان را نيز پزشكان تشكيل مي دهند ، اغلب در صدر قرار مي گيرند).

دو . در پي جويي و علت يابي منزلت ويژه و بالاي پزشكان ، به ويژه در جامعه پر قدمت ما ، بايد سوار قطار زمان شويم و حداقل چند سده به عقب بازگرديم ، يعني درست به زماني كه جامعه عده اي را «حكيم» نام نهاد و آنان را به صدر نشاند و معرفت ديني داشتند و در فلسفه و علوم عقلي خبرگان زمان خويش بودند هم بر دانش عقلي اشراف و آگاهي داشتند و هم سواي همه آنها آلام مردمان زمان خويش، اعم از آلام جسماني و رواني ، را مداوا مي كردند و التيام مي بخشيدند. خلاصه آنكه از جنس نابغه بزرگي همچون بوعلي سينا بودند و لاجرم «علامه دهر» خويش .

سه. پزشكان امروز ما نيز از همان جنس‌اند. همه ما مي دانيم كه اينان در رقابتي بسيار شديد و نفس‌گير و طاقت فرسا و پس از آنكه متون آموزش داده شده در سال‌هاي طولاني مدرسه را خط به خط و قاعده به قاعده به خاطر مي‌سپارند و فرا مي‌گيرند و با برخورداري از تراز هوشي بالاتر از حد ميانگين و توسعه جامعه و پشتكار وصف‌ناپذير، از ميان خيل عظيم و پرشمار مشتاقان و داوطلبان وارد دانشكده‌هاي پزشكي مي‌شوند و بهترين سال‌هاي زندگي خويش را صرف فراگيري متون دشوار، پيچيده و غامض پزشكي و رشته‌ها و شاخه‌هاي پيراموني مي‌نمايند و پس از گذراندن موفقيت‌آميز آزمون‌ها و دوره‌هاي پر تعداد در كسوت پزشكان در مي‌آيند و اين آغاز راه است.

آنان حتي اگر در همان «پزشكي عمومي» كه حداقل هفت سال وقت و عمر خويش را بصورت شبانه‌روزي و بي وقفه صرف آن كرده‌اند، باقي بمانند بايد همواره خود را «به روز» نمايند و اين به روز رساني يعني شركت در چندين و چند كنگره و دوره و كارگاه آموزشي و پژوهشي و باليني. اما، مي‌دانيم كه بسياري از اين جماعت نخبه و باهوش به آن حد بسنده نمي‌كنند بلكه با تلاش و پشتكار شبانه روزي تراز دانايي خود را فزوني مي‌بخشند و پس از شركت در آزمون هاي علمي دشوار و دشوارتر وارد دور‌ه‌هاي تخصصي و فوق تخصصي، خواه در داخل كشور يا خارج از كشور، مي‌شوند.

در اين دوره‌هاي تخصصي و فوق تخصصي نيز پزشكان ما نه تنها به قله‌هاي دانش پزشكي دست مي‌يابند بلكه خود به جمع توليدكنندگان اين دانش مي‌پيوندند. آنان به سبب هوش سرشار، ذهن و پشتكار مثال زدني خود خيلي زود از همتايان خارجي خود پيشي مي‌گيرند و هر يك در قلمرويي از قلمروهاي پر تعداد علم پزشكي شگفتي مي آفرينند.

چهار. گر چه پزشكان ما در دانش و تخصص‌هاي مختلف پزشكي سرآمدند و در شمار برترين‌ها و بهترين‌ها جاي مي‌گيرند، اما آنان تنها بخشي از منزلت و موقعيت اجتماعي ممتاز خود را از اين دانش برتر اخذ مي‌كنند.

چه، آنچه باعث شده است تا جامعه ما اين گروه برگزيده را قدر بدانند و ممتاز بشمارد علاوه بر دانش، ويژگي‌هاي اخلاقي، روان شناختي و شخصيتي آنان است. از شواهد و قرائن چنين پيداست كه پزشكان ما از حس «مسئوليت پذيري» بالايي برخوردارند ، نوع دوستي آنان مثال زدني است، عليرغم دانش و موقعيت ويژه، «فروتن» هستند راز دارند ، به همگان احترام مي گذارند و در شرايط دشوار، نظير جنگ و بحران‌هايي همچون زلزله و سيل و .... سختي‌ها و دشواري‌ها را بر خود هموار مي‌سازند تا بر زخم وارد شده بر جسم و جان هموطنانشان مرهمي بگذارند، آنان از واكنش‌هاي تبعيض آميز به‌دورند و هرگز كسي را از خدمات خويش محروم نمي‌سازند و لاجرم اگر پزشكي چنين خصوصيات مضاعفي همچون حس مسئوليت پذيري و فروتني و دلدادگي به منبع لايزال الهي را نداشته باشد، در نزد مردم جايگاه و منزلتي نخواهد داشت و سرانجام، اگر امروز كشور ما از حيث شاخص‌هاي بهداشتي و درماني و تراز دانش پزشكي در شمار كشورهاي مترقي و توسعه يافته و مدرن جهان جاي مي‌گيرد بي‌گمان مديون هوشمندي، خبرگي، تعهد و تقواي پزشكان محترم است. پس ، همچون هميشه به اين قشر پر تلاش ، متعهد و نخبه احترام بگذاريم و قدردان زحماتشان باشيم.


 دكتر سعيد منتظرالمهدي

معاون اجتماعي ناجا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: