کد خبر: ۷۳۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 20
شفاآنلاین:سلامت>تغذیه>همه‌ ما در هر كاری دوست داریم با تلاشی كه انجام می‌دهیم به نتایج بهتری دست پیدا كنیم. در واقع دلمان می‌خواهد همیشه با یك تیر چند نشان بزنیم. بهتر است در حوزه سلامتی بدن نیز دنبال چنین هدفی باشید.
به گزارش شفاآنلاین : برای این كار نیاز به تلاش زیادی نیست؛ كافیست عادت‌هایی كسب كنید كه اثری چندجانبه روی سلامتی دارند. در این مطلب شما را با مواد غذایی و عادت‌هایی آشنا می‌كنیم كه یك تلاش شما را به چندین نتیجه مطلوب می‌رسانند.
 
ورزش
ورزش و به‌خصوص پیاده‌روی تند به‌صورت منظم به كاهش وزن، كاهش خطر ابتلا به پوكی استخوان و افسردگی كمك زیادی می‌كند. واقعیت این است كه ورزش كردن باعث افزایش ترشح آندورفین می‌شود. این هورمون‌ها به داشتن احساسی بهتر و شادتر بودن كمك زیادی می‌كنند. ورزش كردن استخوان‌ها و عضلات را تقویت می‌كند؛ به این صورت كه استخوان‌ها كلسیم جذب شده از طریق 
مواد غذایی را بهتر مصرف می‌كنند و محكم‌تر می‌شوند. توصیه می‌كنیم یك ورزش مناسب به برنامه روزانه‌تان اضافه كنید. باشگاه ثبت‌نام كنید و از پیاده‌روی غافل نشوید. 
 
غذاهای دریایی
برای پیشگیری از سرطان پروستات و عفونت‌های ویروسی غذاهای دریایی حاوی سلنیوم میل كنید. نتایج یك پژوهش هلندی نشان می‌دهد كه مواد غذایی حاوی سلنیوم خطر ابتلا به سرطان پروستات را كاهش می‌دهند. نتایج پژوهش دیگری كه در سال 2007 در Journal of Nutrition به چاپ رسیده است 
نشان می‌دهد كه كمبود سلنیوم سیستم ایمنی بدن را به خطر انداخته و ویروس‌های كم‌خطر را به عفونت‌های جدی تبدیل می‌كند. ماهی‌ها و غذاهای دریایی حاوی میزان قابل‌توجهی سلنیوم هستند.  
 
فیبرها
افزودن فیبر بیشتر به برنامه غذایی باعث بهبود عملكرد روده‌ها و كمك به كاهش وزن می‌شود. فیبرها باعث ایجاد احساس سیری می‌كنند و به همین دلیل دریافت كالری كاهش می‌یابد. نتایج پژوهشی كه در دانشگاه ایلینوی در شیكاگو انجام شده است نشان می‌دهد كه فیبرهای غذایی باعث افزایش تولید باكتری‌های مفید در روده‌ها می‌شوند. به‌طوركلی بدن ما به روزانه 25 تا 35 گرم فیبر نیاز دارد. برای رسیدن به این میزان، كافی است میوه‌های تازه، 
سبزیجات تازه، حبوبات و غلات كامل در برنامه غذایی‌تان وجود داشته باشد. 
 
 
آلبالو
اگر همیشه روز بعد از یك جلسه ورزشی دچار دردهای عضلانی می‌شوید یا می‌خواهید قلب‌تان سالم بماند بدانید كه آلبالو برای‌تان مفید است. این میوه قرمز شما را از خطر سكته مغزی نجات داده و دردهای عضلانی ناشی از ورزش را نیز تسكین می‌دهند. از این گذشته نتایج پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه میشیگان كه روی حیوانات انجام شده است نشان می‌دهد كه آلبالو به اندازه داروهای قلب برای حفظ سلامت قلب شما كارساز است. محققان بر این عقیده هستند كه آنتوسیانین‌های موجود در این میوه یا همان رنگ‌دانه‌هایی كه رنگ سرخی به آلبالو می‌دهند باعث كاهش خطر بروز مشكلات قلبی می‌شوند. آنتوسیانین‌ها همچنین میزان التهاب را كاهش می‌دهند و به این ترتیب باعث تسكین دردهای عضلانی می‌شوند.  
 
شكلات سیاه
محققان دانشگاه آكسفورد نروژ روی بیش از 2هزار شركت‌كننده بین 70 تا 74 بررسی‌هایی انجام داده و به این نتیجه رسیدند كه مصرف شكلات سیاه می‌تواند قابلیت‌های مغز شما را افزایش داده و قلبتان را محافظت كند. محققان مشاهده كردند افرادی كه شكلات و دیگر مواد غذایی حاوی فلاوونوئیدها (آنتی‌اكسیدان‌های قوی) مصرف می‌كنند در تست‌های مربوط به قدرت حافظه بهتر بوده‌اند. پیش از این نیز نتایج پژوهش‌ها نشان داده بود كه ارتباط تنگاتنگی بین مصرف فلاوونوئیدها و كاهش خطر ابتلا به زوال عقل وجود دارد. فراموش نكنید كه علاوه بر شكلات سیاه می‌توانید به شیركاكائو نیز اعتماد كنید. محققان توصیه می‌كنند كه هر هفته دو تا سه مرتبه به میزان 30 گرم شكلات سیاه مصرف شود.  
 
ویتامین D
كارایی ویتامین D مختص استخوان‌ها نیست. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه این ویتامین همچنین در كاهش افسردگی و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی كمك‌كننده است. نتایج پژوهشی كه در سال 2012 در میتینگ سالانه Endocrine Society aux États-Unis ارائه شد نشان می‌دهد كه مصرف مكمل ویتامین D در خانم‌هایی كه از افسردگی جزئی یا جدی رنج می‌برند باعث كاهش و تسكین علائم بیماری می‌شود. محققان به این نتیجه رسیده‌اند (با اینكه هنوز به طور كامل به اثبات نرسیده است) كه رابطه‌ای بین ویتامین D و خلق‌وخوی افراد وجود دارد. برخی از خانم‌ها بعد از یك دوره هشت تا دوازده هفته مصرف این ویتامین بهبود زیادی در خلق‌وخوی خود مشاهده كرده‌اند.  
 
قهوه
قهوه صرفاً برای پراندن خواب از سر و شب‌های امتحان نیست. نتایج پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد كه این نوشیدنی باعث پیشگیری از ابتلا به دو نوع سرطان می‌شود. محققان روی 960 هزار نفر بررسی كرده و به این نتیجه رسیدند افرادی كه روزانه بیش از 4 فنجان قهوه می‌نوشند كمتر از افرادی كه لب به این نوشیدنی نمی‌زنند از سرطان دهان رنج می‌برند. علاوه بر این خطر ابتلا به سرطان سینه در خانم‌هایی كه تحت درمان با تاموكسیفن هستند و روزانه دو فنجان قهوه می‌نوشند كمتر است. قهوه همچنین بروز نوعی از سرطان پوست را كاهش می‌دهد. به عقیده محققان خطر كارسینوم سلول بازال، نوع رایج سرطان پوست نیز در بین قهوه‌خورها كمتر است.

آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: