کد خبر: ۷۳۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 20
شفا آنلاین>اجتماعی>طي دهه‌هاي اخير برنامه‌هاي گوناگوني براي کاهش مصرف مواد مخدر در نظر گرفته‌شده است اما با توجه به افزايش مصرف مواد مخدر در طول 34 سال گذشته لازم است تا شيوه مبارزه به طور کلي تغيير کند.
به گزارش شفا آنلاین، به عبارتي نتيجه حاصل بيانگر ان است که شيوه فعلي اثرگذاري لازم را ندارد. اگر نگاهي به عملکرد سازمان‌ها در طول اين 34 سال براي مقابله با مصرف مواد مخدر داشته‌باشيم، مي‌بينيم به اشکال گوناگون، با مصرف، ترانسپورت، ترانزيت و خريد و فروش مواد مخدر مبارزه شده اما با وجود همه تلاش‌ها، هزينه‌هاي داده‌شده و شهدايي که در اين مسير فدا کرده‌ايم آمار نشان مي دهد که مصرف مواد مخدر در کشور کاهش پيدا نکرده است.

 در اين ميان روز به روز سن مصرف مواد مخدر کاهش يافته‌است تا جايي که مي‌توان گفت افزايش مصرف هشداري است که بايد جدي گرفته شود، متاسفانه در برخي نقاط کشور مواد مخدر حتي بسيار راحت تر از نان سنگک در دسترس مردم قرار دارد.

با توجه به شرايط موجود لازم است تا استراتژي مبارزه با مواد مخدر تغيير پيدا کند، در واقع بايد بررسي شود که چرا قوانين بازدارنده نبوده است؟ و يا چرا شيوه‌هاي مبارزه درست انجام نگرفته است؟ به هر حال ما به اهدافي که در اجراي اين برنامه‌ها داشته‌ايم دست نيافتيم وبا آن فاصله بسيار داريم.

در اين زمينه مجلس آمادگي لازم براي انجام بازنگري در قوانين و برنامه‌هاي مبارزه با مواد مخدر دارد اما دولت و قوه قضائيه و نيروي انتظامي نيز بايد آمادگي ايجاد تغيير را داشته باشند، در واقع بايد از روش هايي منطبق براي حل اين معضل استفاده شود. کميسيون بهداشت و درمان مجلس مقدمات بازنگري در مبارزه با مواد مخدر را فراهم کرده.

در اين راستا کميسيون بهداشت نيز تجربه برخي کشورها چون سوئد، هلند و آلمان در چگونگي مصرف و مبارزه با مصرف مواد مخدر را بررسي کرده است.امروزه با اينکه مديريت کشور افغانستان در دست کشور امريکا است و 60 درصد توليد مواد مخدر در اين کشور هم افزايش يافته است، اما ترانزيت از سمت کشور ايران به اروپا و آمريکا انجام مي‌شود به اين ترتيب بايد مشخص شود که با پرداخت اين همه هزينه آيا کشورهاي اروپايي کمکي به ايران مي کنند؟ به هر حال ما بايد براي رفع مشکلاتمان از داخل مرزها شروع کنيم .

چنانچه مي‌دانيم 75 درصد زندانيان کشور به گونه اي با مواد مخدر در ارتباط هستند و بيماري هاي چون هپاتيت و ايدز ناشي از استفاده از سرنگ‌هاي آلوده و تزريق هاي مشترک است که در نبود نظارت در جامعه شيوع يافته، اين درحالي است که افراد با مصرف مواد مخدر سنتي وارد زندان مي شوند و با مصرف مواد صنعتي از زندان خارج مي شوند.

بنابراين نياز است نيروي انتظامي نيز همراهي مناسبي براي رفع اين مشکلات داشته‌باشد. البته نيروي انتظامي به تنهايي نمي تواند در اين مسير موفق عمل کندو نياز است همه سازمان‌هاي ذي‌ربط و قواي سه گانه براي مبارزه با مواد مخدر با هم هماهنگ و همراه شوند.


محمدحسين قرباني

سخنگوي کميسيون بهداشت و درمان مجلس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: