کد خبر: ۷۳۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۹ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 24
شفا آنلاین>تغذیه>سلامت >پيروي از رژيم غذايي متشکل از غذاهاي سرخ‌کرده، تخم‌مرغ، دل و جگر و قلوه، گوشت‌هاي فراوري‌شده و نوشيدني‌هاي حاوي شکر، احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را افزايش مي‌دهد.

به گزارش شفا آنلاین،مطالعه انجام‌شده در اين ارتباط در شماره آخر نشريه سيرکوليشن به چاپ رسيده است. نويسندگان مقاله يادآور مي‌شوند که عليرغم مطالعات زياد و جامعي که روي تاثير برخي مواد غذايي ازجمله گوشت قرمز و چربي‌هاي اشباع در ابتلا به امراض قلبي انجام شده است، تاکنون کمتر اتفاق افتاده است که در مطالعه‌اي عوارض مصرف تعدادي از اين مواد در کنار هم و تاثير متقابل آنها در نظر گرفته شود.

امروزه، بيماري‌هاي قلبي علت اصلي مرگ در ايالات متحده است. باوجوداينکه بين سال‌هاي2001 و 2008 اين نسبت، 36درصد کاهش داشته ولي هنوز هم ابتلا به اين بيماري‌ها علت فوت 1 نفر در هر 6 نفر است.

اين مطالعه آماري عادات غذايي 170هزار سفيدپوست و رنگين‌پوست آمريکايي بيش از 45 ساله را با توجه به مکان جغرافياي سکونت آنها بررسي کرده است.

طي زماني چهارساله، بين 2004 تا 2008، اطلاعات عادات غذايي شرکت‌کنندگان جمع‌آوري و تکميل شد. همه تحت آزمايش‌هاي پزشکي قرار گرفتند و تست ورزش هم از آنها به عمل آمد. سپس افرادي که تشخيص بيماري قلبي براي آنها داده شد، از ادامه مطالعه حذف شدند. پس‌ازآن به مدت 6 سال هر 6 ماه يک‌بار از شرکت‌کنندگان درباره وضعيت سلامتي‌شان پرسيده شد.

رژيم غذايي جنوبي 56 درصداحتمال بيماري قلبي را افزايش مي‌دهد. با بررسي عادات غذايي اين 170 هزار شرکت‌کننده از سراسر ايالات متحده، محققان اين طرح، آنها را به5 نوع تقسيم کردند:

v آسان خوري: اين گروه بيشتر غذاهاي ازپيش‌آماده چيني، مکزيکي، پيتزا و انواع ماکاروني ازپيش‌آماده، مصرف مي‌کردند.

v اغلب گياهي‌خور: اين دسته افراد غالبا از سبزي‌ها و ميوه‌ها و غلات همراه با ميزان کمتري ماهي و گوشت پرندگان و ماست مصرف مي‌کردند.

v شيريني‌خور: اين دسته بيشتر سهم غذاي روزانه‌ خود را با مصرف شيريني، شکلات، انواع دسرها و ديگر خوراکي‌هاي شيرين پر مي‌کردند.

v الکل- سالاد خور: گروهي که غالبا غذايشان شامل انواع نوشيدني‌هاي الکلي و انواع سالاد سبزي‌ها بود.

v جنوبي خور: همان‌طور که اشاره شد غذاهاي سرخ‌شده، تخم‌مرغ، دل و جگر و قلوه، گوشت‌هاي فراوري‌شده و نوشابه، رژيم غذايي اين افراد را تشکيل مي‌داد. اين رژيم نام خود را از الگوي غذايي ايالات جنوب شرق آمريکا کسب کرده است. ايالات آلاباما، آرکانزاس، جورجيا، لوئيزيانا، کاروليناي شمالي و کاروليناي جنوبي، تنسي و ويرجينيا. اين ايالات باهم منطقه‌اي را ايجاد مي‌کنند که به کمربند سکته معروف است. علت نام‌گذاري اين منطقه اين است که نسبت وقوع سکته قلبي در آن 10 درصد بيش از متوسط ملي است. بيشتر افرادي که به اين نوع رژيم غذايي متمايل بودند، رنگين‌پوست، مذکر و فاقد تحصيلات متوسطه بودند.

جيمز شيکاني، اپيدميولوژيست و متخصص تغذيه و استاد دانشگاه آلاباما و رئيس گروه تحقيقاتي، تاکيد مي‌کند که افرادي که به‌طور مرتب از چنين الگوي تغذيه‌اي برخوردارند، بايد بدانند که در معرض خطر سکته قلبي هستند و فارغ از جنسيت، نژاد و سن به‌تدريج عادات غذايي خود را تغيير دهند.

ماه گذشته، مرکز کنترل و پيشگيري از امراض اعلام کرد که آمريکايي‌ها کمتر از استاندار توصيه‌شده ملي، سبزي و ميوه مصرف مي‌کنند. تنها 1/13درصد بزرگ‌سال‌ها در حد استاندارد ميوه و 9/8درصد، سبزي مصرف مي‌کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: