کد خبر: ۷۳۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 20
شفا آنلاین>اجتماعی>تقویم‌شان خیلی زود به پاییز رسید. تابستان روزهای نخستین خود را سپری می‌کرد که رنگ و روی چنارهای پایتخت زرد شد و تقویم‌شان از رسیدن پاییز خبر داد

به گزارش شفا آنلاین،برگ‌های زرد و خشک شده چنارها در مناطق مختلف تهران، زیر پای پایتخت‌نشینان آواز پاییز می‌خواندند. برای بسیاری جای تعجب بود که در اوج گرما، پاییز چگونه به پایتخت آمده؟ برخی دلیل زردی زودهنگام برگ چنارها را خشکسالی و برخی دیگر آبیاری نامناسب می‌دانستند.


در آن روزها، علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران، درباره دلیل زردی برگ درختان پایتخت  گفته بود که «دمای هوای تهران خود را به بالای ٤٠ درجه رسانده است.


این گرما باعث شده به گیاه شوک وارد شود، چرا که وقتی دمای هوا بالا می‌رود، آبیاری شوک به گیاه وارد می‌کند و خزان زودرس ایجاد می‌شود.» حتی محمد حقانی، رئیس کمیته محیط ‌زیست شورای شهر هم یکی از دلایل زرد شدن زودهنگام برگ این درختان را گرمای بیش از حد هوا اعلام کرده بود.


٢ ماه از آغاز زرد شدن برگ چنارهای تهران می‌گذرد و حالا مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان تهران از دلیل دیگری، برای پاییز زودرسی که به تهران آمد، حکایت می‌کند؛ «عمر اکولوژیک درختان ولیعصر تمام شده.»


محمدهادی حیدرزاده  گفته است: «عمر اکولوژیک درختان ولیعصر تمام شده و دچار خزان زودرس شده‌اند و از اواسط مرداد شروع به زرد‌ شدن می‌کنند؛ این امر در نتیجه ورود فاضلاب‌ها به انهار غربی و شرقی ولیعصر است.»


وارد کردن فاضلاب به انهار ولیعصر

پیگرد قانونی دارد

او با بیان این‌که تا به حال ٧٦ نقطه که از آنها فاضلاب وارد انهار ولیعصر می‌شود شناسایی شده است، ادامه داد: «فاضلاب معمولا از مراکز درمانی و تجاری وارد انهار می‌شود و قطعا تعداد نقاطی که باعث ورود فاضلاب به این نهرها می‌شود خیلی بیشتر از این ٧٦ آبراه‌ است که از آنها شکایت شده و مراجع قضایی پیگیر این پروژه‌ها هستند.»

از روزی که پاییز به چنارهای پایتخت سر زد، برخی پیشنهاد کاشت چنار داخل جوی آب ولیعصر را مطرح کردند تا درختان از گرمای هوا و شوکی که به دلیل آبیاری به آنها وارد می‌شود، در امان بمانند. حیدرزاده با تأکید بر این‌که کاشت درخت در داخل جوی نمی‌تواند کار درستی باشد، درباره این پیشنهاد گفت: «کف جوی‌ها سنگ‌فرش است. اگر درخت بکاریم امکان بهسازی کل کف وجود ندارد و از آن‌جا که یکی از مراکز کلونی موش‌ها در داخل جوی‌ها است، اگر در مسیر جوی‌ها درخت نباشد کل کف را می‌توان سنگ‌چین کرد تا منافذ موش از بین برود. از سوی دیگر قرار دادن سموم برای از بین بردن موش‌ها امری است که در مدیریت شهری برای از بین بردن این موجودات صورت می‌گیرد، که اگر آب، این سم را به پای درخت ببرد به فضای سبز و درختان آسیب می‌رساند.»

او تأکید کرده است که «با مدیریت آب‌ نیز می‌توان عمر اکولوژیکی درختان را بالا برد. بنابراین درختکاری باید در نقاطی که دارای آبیاری مدیریت شده، شبکه‌ای و قطره‌ای است، صورت بگیرد.»

مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست استان تهران با اشاره به این‌که اصلاح مدل کاشت درختان اقدام صحیحی است، یادآوری کرد که «در هیچ جای دنیا در مسیر جوی درخت نمی‌کارند. اگر زمانی این اقدام صورت می‌گرفت، به خاطر نبود آلودگی در آب بود ولی درحال حاضر آب‌ها آلوده است و کاشت درخت در جوی‌ها منطقی نیست.»


گرمای بیش از حد هوا، آبیاری در ساعات نامناسب یا آبیاری پس از گرما که باعث می‌شود، شوک به درختان وارد شود و درنهایت پایان عمر اکولوژیک درختان ولیعصر، دلیل زردی برگ درختان بلندترین خیابان خاورمیانه هر چه که باشد، پاییز زودرس را به چنارهای پایتخت دعوت کرده و عمر تابستانی این درختان را کوتاه. عمری که به گفته مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان تهران با مدیریت آبیاری می‌تواند، بالا برود و به گفته مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران، با کاهش فواصل آبیاری و تنظیم آن می‌توان جلوی کاهش آن را گرفت؛ تمهیدی که امسال نادیده گرفته شد و پاییز را به تابستان چنارهای پایتخت آورد.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: