کد خبر: ۷۳۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 19
عضو هیئت‌مدیره انجمن آنکولوژی بیان کرد
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>عضو هیئت‌مدیره انجمن آنکولوژی گفت: بیمه پایه از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کند و باید درمان‌ سرطان و درمان بیماری‌های پرهزینه را تحت پوشش قرار دهد؛ این در حالی است که بیمه پایه حداکثر 60 درصد هزینه درمان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

به گزارش شفا آنلاین : حسین فودازی گفت: طبق آمار بهداشت جهانی سرطان دومین عامل مرگ‌ومیر در دنیا است و بر اساس تحقیقات و پیش‌بینی‌های این سازمان تا سال 2025 سرطان شایع‌ترین عامل مرگ‌ومیر بشر در دنیا خواهد بود.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی بیان کرد: تفاوت سرطان با سایر بیماری‌ها در این موضوع است که سرطان یک بیماری مزمن است و با توجه به شرایط خطرناکی که برای بیمار ایجاد می‌کند علاوه بر خود فرد خانواده را هم ازلحاظ روحی روانی و اقتصادی تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ چراکه یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بیمار مبتلا سرطان باید با آن دست‌وپنجه نرم کند مشکلات اقتصادی و هزینه‌های درمان است.

وی در خصوص درمان این بیماری گفت: خوشبختانه با توجه به روش‌های جدید درمان از جمله جراحی‌ها و روش‌های پرتودرمانی، سرطان مثل سابق لاعلاج نیست و امکان درمان بسیاری از سرطان‌ها فراهم‌شده است؛ اما طول دوره درمان سرطان سخت و پرهزینه است که برای اینکه درمانی مطلوب داشته باشیم به کمک دولت، سازمان‌های بهداشتی و بیمه‌ها نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به هزینه‌های سنگین درمان سرطان، اگر بیمه‌ها و دولت از نظر اقتصادی از فرد حمایت نکنند باعث می‌شود خانواده هزینه‌های سنگین درمان را به دوش بکشد و در مواقعی تا پایان دوره درمان به زیرخط فقر برسد که این خود آسیب بزرگی محسوب می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره انجمن رادیولوژی و آنکولوژی تأکید کرد: در جلسه‌ای مقام معظم رهبری فرمودند: «بنده می‌خواهم اگر کسی در این مملکت دچار بیماری شد فقط دغدغه بیماری داشته باشد نه دغدغه مشکلات دیگر و خانواده تحت تأثیر عوامل بیماری فرد قرار نگیرد.» اگر این سخن رهبری به‌صورت کامل موردتوجه قرارگرفته و اجرا شود بسیاری از مشکلات درمانی حل می‌شود.

وی در خصوص وظیفه بیمه‌ها در این زمینه گفت: عامل اصلی بروز این مشکلات حمایت نکردن بیمه‌ها از بیماران سرطانی است به‌طوری‌که بیمه‌ها به مسئولیت اصلی خود عمل نمی‌کنند. چندکاره بودن بیمه‌ها مانع از انجام وظایف اصلی آن‌ها شده است به‌طوری‌که در هیچ جای دنیا بیمه‌ها به این صورت عمل نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: به نظر من بیمه‌ها باید یکسان‌سازی شوند و سطح بیمه سلامت در تمام آن‌ها یکسان شود.یکسان‌سازی بیمه‌ها موجب کاهش فساد در بخش درمان می‌شود درحالی که وجود بیمه‌های مختلف در کشور باعث بی‌عدالتی در درمان بیماران می‌شود و سطح کیفیت درمان را کاهش می‌دهد.

وی در خصوص بیمه پایه توضیح داد: بیمه پایه از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کند و باید درمان‌های سرطان و درمان بیماری‌های پرهزینه را تحت پوشش قرار دهد؛ این در حالی است که بیمه پایه حداکثر 60 درصد هزینه درمان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: بیمه‌ها نیز مشکلات خاص خود رادارند و بدهکاری سنگین دولت به بیمه‌ها و پرداخت نشدن بودجه تصویب‌شده از بخش نظام سلامت به بیمه‌ها ارائه خدمات به بیماران را با مشکل مواجه ساخته است و از آن‌طرف بیمه خدمات سلامت را رتبه‌بندی می‌کند و فقط بخشی از هزینه‌های درمان بیمارهای سرطانی را پرداخت و عنوان می‌کند بودجه کافی برای حمایت از تمام بیماری‌ها در اختیار ندارند.

این متخصص رادیوتراپی ادامه داد: نظام سلامت و دولت اگر به صورتی برنامه‌ریزی کنند که بودجه بیمه‌ها در زمان تعیین‌شده و به‌طور کامل به آن‌ها پرداخت شود این مشکلات بیمه‌ای برطرف می‌شود.

وی در خصوص طرح تحول سلامت گفت: اگر در این طرح برنامه‌ریزی دقیق صورت می‌گرفت و اجرای این طرح به‌صورت شتاب‌زده انجام نمی‌شد می‌توانست طرح خوبی باشد اما قبل از اجرای این طرح باید طرح پزشک خانواده به‌صورت کامل انجام می‌شد. در حال حاضر 30 هزار پزشک عمومی بیکار در کشور وجود دارد که اگر طرح ارجاع قبل از انجام طرح تحول سلامت انجام می‌شد با این مشکل مواجه نبودیم.

وی افزود: با اجرای این طرح افرادی که بیماری‌های ساده دارند و به‌راحتی درمان می‌شوند به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند و تخت‌های بیمارستان اشغال نخواهد شد.

وی در پایان به‌نقد کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت پرداخت و گفت: این کتاب در حالی تدوین‌شده است که تعرفه جراحی‌های تخصصی در بیمارستان‌های دولتی بسیار پایین در نظر گرفته‌شده است و پزشکان رغبتی برای انجام عمل‌های جراحی در بیمارستان‌های دولتی ندارند.

 فودازی عنوان کرد: همچنین تعرفه‌های کتاب ارزش نسبی سلامت توسط بیمه‌ها به‌درستی انجام نمی‌شود و با توجه به اسنادی که در مراکز دولتی موجود است، بیمه‌ها با کسورات خیلی زیاد هزینه‌های درمان را پرداخت کرده‌اند. اگر قرار باشد این قوانین توسط بیمه‌ها تفسیر به رأی شود، هیچ‌یک از مشکلات درمانی، اقتصادی و اخلاقی در رابطه با بحث سلامت و درمان کشور حل نخواهد شد.

فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: