کد خبر: ۷۳۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 18
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران هشدار داد
شفاآنلاین:سلامت>درمان>رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تشریح واقعیت‌های تلخ درباره کمبود NICU و ICU‌های پایتخت نسبت به وضعیت کمبود آی‌سی‌یوهای جراحی هشدار داد.

به گزارش شفا آنلاین : یکی از کمبودهای جدی بیمارستان‌ها علی الخصوص در بیمارستان‌های بزرگ و مرجع؛ کمبود برخی تخت‌ها از جمله در بخش NICU‌‌ها است که حتی برخی‌ها عنوان می‌کنند بالغ بر حدود 2هزار NICU‌ کمبود وجود دارد؛ بر این اساس علی جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره این کمبود و راهکارهای برون‌رفت از آن با توجه به اینکه بیمارستان‌های این دانشگاه مرجع ارجاع نوزادان نارس است و چندی قبل نیز شاهد مرگ 9 نوزاد در طول سه ماه بودیم، عنوان کرد: NICU فقط  دستگاه نیست و احتیاج به زیرساخت دارد و اول فیزیکش مهم هست که ما مشکل داریم.

وی ادامه داد: بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران متوسط عمرشان بالای 50 سال است، ما دو ساختمان جدید بعد از انقلاب داریم، یکی مرکز قلب است و یکی هم مرکز طبی کودکان است. بقیه عمدتاً برای قبل از انقلاب است. امیراعلم، سینا، امام، شریعتی و ...، توسعه فیزیکی هم نداشتیم و در طول این چند سال هم کسی انگیزه‌ای برای ساختن بیمارستان نداشت؛ حالا چه فکری می‌کردند؟! شاید فکر می‌کردند لازم نداریم یا کافی است!!

جعفریان تصریح کرد: البته درست است اگر در تهران بیمارستان‌های خصوصی و دولتی را با هم حساب کنیم بیمارستان لازم نداریم ولی بخش خصوصی مدلش و مراجعه‌اش متفاوت است. ما 4هزار تخت داریم و 600 تخت ویژه؛ که البته خیلی عدد بدی نیست، ولی با مراجعات ما اصلاً کافی نیست، زیرا هم مریض‌های پیچیده ما افزایش پیدا کردند و هم از بقیه نقاط کشور به بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌آیند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: ما در زمینه همه موارد چون NICU و ICU و آی‌سی‌یوهای جراحی کمبود داریم. گاهی مریض‌های ما منتظر ICU خالی هستند که عمل شوند. راه حل هم این است که در ظرفیت موجودمان تا جایی که می‌شود توسعه فیزیکی و تجهیزاتی و پرسنلی ایجاد کنیم و ICU یا NICU تولید کنیم و مهمتر اینکه تخت اضافه کنیم تا NICU و ICU هم به‌دنبالش بیاید. البته ما شروع کردیم ولی آنچه انجام می‌دهیم با آنچه نیاز داریم قابل مقایسه نیست. ما حالا حدود 50 تا 60 تخت ICU به کل بیمارستان‌هایمان اضافه کنیم؛ در فیزیک موجودمان چه؟ این کجا و آن نیازی که داریم کجا!

جعفریان افزود:‌ ما هم اکنون داریم در حدی که امکانات و فیزیک موجود اجازه می‌دهد تجهیزات تهیه می‌کنیم، زیرا وزارت بهداشت نیز عنوان کرده است که هر جا امکانات و فیزیک ICU و NICU را ایجاد شود برای تجهیز آن کمک کند. ما هم این روند را شروع کردیم، هم اکنون در بیمارستان سینا 10 بخش جدید در حال راه اندازی است، در بخش خود ما (بیمارستان امام) 4 بخش که در حال راه اندازی است، دارد، در بیمارستان دیگری هم 3 تا تخت جا دارد که اضافه شود که در حال راه اندازی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در خاتمه خاطرنشان کرد: یک مسئله دیگر هم پرسنل است چون ICU و NICU فوق العاده از نظر پرسنلی هزینه‌بر است. ما هم اکنون مجوز استخدام پرسنل نداریم، باید فکری کرد، ما بر اساس برآوردهای خودمان می‌بینیم کمبود پرستارمان حدود 500 نفر است. هم اکنون حدود 3هزار و اندی پرستار داریم و شاخص پرستار و تختمان خیلی پایین است یعنی زیر یک است، این یعنی هیچی! در کشورهای متوسط منطقه 2 است و جاهای بهتر بالاتر از 2. برای ما یک است. عدد رقم‌های کره جنوبی را به‌عنوان یک کشور پیشرفته نگاه کنید ببینید چطور است. با جذب شرکتی هم این مشکل حل نشد. ما حدود 500 ظرفیت برای پرستاری اعلام کردیم که کمتر از 200 نفر شرکت کردند زیرا علاقمند به مدل جذب شرکتی نبودند.

تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: