کد خبر: ۷۳۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۵ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 18
شفا آنلاین>اجتماعی>تشکیل پرونده درباره فیلم «رستاخیز»، کشف سرنخ‌های جدید درباره سرقت مجسمه پست، برخورد با مردان بدپوشش و خودروهای دارای سرنشین‌های بی‌حجاب، بسته شدن ٧٠٠ سایت همسریابی غیرمجاز، آمادگی حداکثری پلیس برای انتخابات پیش‌رو و دستگیری قاتل قتل‌های زنجیره‌ای گنبد پس از ١٦ سال، از مهم‌ترین موضوعات نشست خبری روز یکشنبه سخنگوی ناجا بود.

به گزارش شفا آنلاین،سردار منتظرالمهدی در این نشست خبری با اشاره به دو پرونده سرقت در شهر مشهد، گفت:  تمام سارقانی که در چند ماه اخیر در بانک‌های مشهد مبادرت به سرقت کرده‌اند درحال حاضر دستگیر شده‌اند.

متاسفانه در برخی مواقع با توجه به اهمیت لحظه‌ها برای دستگیری سارقین، برخی افراد علاوه بر این‌که مانعی برای سارقان ایجاد نمی‌کنند تسهیلاتی نیز برای آنها فراهم می‌کنند، به‌طوری که در سرقت‌های اخیر شهر مشهد یکی از سارقان سوئیچ موتور خود را در بانک جا می‌گذارد و یکی از مراجعینی که در بانک حضور داشته در لحظه آخر با اشاره به سارق به او می‌فهماند که کلید خود را جا گذاشته است.

سخنگوی نیروی انتظامی ادامه داد:  در پرونده دیگری فردی ٥٥ ساله و طلاساز برای حمل چهار کیلوگرم طلا از ساک دستی استفاده می‌کند و این ساک را در صندلی عقب ماشین خود قرار می‌دهد. دیری نمی‌پاید که راکبین موتورسوار کیف را برداشته و متواری می‌شوند.

این سارقان دستگیر می‌شوند و در بررسی‌ها مشخص می‌شود که شاگرد طلاساز که جوانی حدود ٢٤ ساله بوده و ١٦‌سال در این طلافروشی کار می‌کرده اطلاعاتی در اختیار سارقان قرار داده است.

معاون اجتماعی ناجا با اشاره به سه مولفه سرقت، فرصت و سهولت به‌عنوان مولفه‌های اصلی در سرقت‌ها، افزود: در اکثر سرقت‌ها سارقین فقط سرعت را دارند و متاسفانه فرصت و سهولت توسط مالباختگان برای آنها ایجاد می‌شود به‌طوری که در پرونده اخیر فرد با بی‌احتیاطی چهار کیلوگرم طلا را در ساک دستی و صندلی عقب ماشین خود حمل کرده است.  اگر فرصت و سهولت را از سارقین بگیریم دو سوم سرقت‌ها کاهش پیدا می‌کند.


سرقت ٥‌میلیارد تومانی کارمند بانکی در البرز
منتظرالمهدی با اشاره به پرونده سرقت از کاربران بانک در استان البرز، گفت:  فردی توسط پلیس استان البرز دستگیر شد که مبلغ پنج‌میلیارد تومان از مراجعین به یکی از بانک‌های استان البرز را به سرقت برده بود در این پرونده یکی از کارکنان بانک با افتتاح حساب‌های صوری، از حساب کاربران برداشت می‌کرد.
به گزارش ایسنا، سخنگوی نیروی انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص تردد و نابسامانی در حرکت موتورسیکلت‌ها نیز گفت:  ٣,٥ میلیون موتورسیکلت داریم که هر یک از آنها شش برابر خودروهای معمولی آلودگی ایجاد می‌کنند و اعتراضاتی نیز درخصوص نحوه حرکت آنها در خیابان‌ها وجود دارد.  درحال حاضر در منطقه ١٢ شهرداری تهران طرحی با عنوان انضباط اجتماعی درحال اجراست که در آن نحوه ساماندهی موتورسیکلت‌ها در نظر گرفته شده است.  به اذعان رئیس پلیس راهور ناجا حدود ٨٠‌درصد مشکلات با اجرای این طرح در این محدوده حل شده است.  اگر آثار مثبت اجرای این طرح در منطقه ١٢ تثبیت شود این طرح به سایر مناطق نیز تسری پیدا خواهد کرد.
فروش مانتوهای شیشه‌ای
 در مانتوفروشی‌ها تخلف است

منتظرالمهدی درخصوص حضور بانوان در مشاغل مختلف، گفت:  حضور بانوان در مشاغل مختلف را قانونگذار مشخص می‌کند و این‌که در چه مشاغلی بانوان نمی‌توانند حضور داشته باشند نیز توسط قانونگذار مشخص می‌شود.

وی درخصوص ارایه مانتوهای شیشه‌ای در مانتوفروشی‌ها، گفت:  ارایه این نوع مانتوها توسط مانتوفروشی‌ها تخلف است چراکه این نوع مانتو به‌عنوان لباس مجلسی محسوب می‌شود و باید در مغازه‌هایی که چنین لباس‌هایی را عرضه می‌کنند به فروش برسند. البته نظارت بر این موضوع برعهده اتحادیه و صنف است ولی برابر درخواست آنها پلیس نیز در این زمینه کمک می‌کند و افرادی که تخطی می‌کنند با آنها برخورد خواهد شد.

اجرای LEZ منوط به تأمین زیرساخت
وی درخصوص اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا (LEZ) نیز گفت: در این طرح خودروهای آبی با استاندارد یورو ٥ که بیشتر شامل خودروهای هیبریدی و برقی هستند تا پایین‌ترین رده استاندارد که شامل خودروهای قرمز هستند اجازه تردد داده می‌شود اما باید به این نکته توجه کنیم که در بسیاری از این کشورها این طرح اجرا و نتیجه موثری داشته اما اجرای آن در کشور ما نیازمند زیرساخت‌های لازم است که برخی از آنها هنوز در کشور ما فراهم نشده ازجمله این‌که بعد از طی ٢٠٠ تا ٣٠٠ متر باید شهروندان به وسیله نقلیه عمومی دسترسی داشته باشند.

منتظرالمهدی در پاسخ به سوالی مبنی بر پرونده قتل‌های زنجیره‌ای گنبد که از ‌سال ٧٨ اتفاق افتاده و قاتل در این پرونده به ١١ قتل اعتراف کرده، گفت:  متاسفانه امروز سارقان و قاتلان بسیار حرفه‌ای شده‌اند و قاتل این پرونده نیز با همکاری دو فرزند خود با استفاده از شگردهای مختلف مبادرت به قتل می‌کرده اما نیروی انتظامی پس از گذشت این سال‌ها توانست درنهایت قاتل این پرونده را کشف کند.
بسته شدن ٧٠٠ سایت همسریابی غیرمجاز

وی درخصوص فعالیت سایت‌های همسریابی نیز گفت: هیچ سایت همسریابی مجازی وجود ندارد به جز یک سایت همسرگزینی که مبتنی بر آموزه‌های دینی و وابسته به موسسه تبیان فعالیت می‌کند. اخیرا حدود ٧٠٠ سایت همسریابی غیرمجاز که فعالیت‌ می‌کردند مسدود شدند. در پرونده‌ای نیز فردی با همین روش اطلاعات خانم‌ها را جمع‌آوری و سپس مبادرت به اخاذی از آنها می‌کرد که توسط نیروی انتظامی دستگیر شد ولی اثرات روانی که این اقدامات روی قربانیان می‌گذارد تا مدت‌ها مشکلات فراوانی را برای آنها ایجاد می‌کند.
منتظرالمهدی درخصوص نظر خود در عملکرد دولت یازدهم نیز گفت:  برای دولتمردان عزیزمان آرزوی توفیق و موفقیت می‌کنیم.

شناسایی زن «قمه زن»
در اعتراض به رستاخیز

منتظرالمهدی معاون اجتماعی ناجا درباره رسیدگی پلیس به حواشی فیلم رستاخیز گفت: نیروی انتظامی در این پرونده ورود کرده و در همین رابطه دستگیری هم داشته‌ایم، ضمن این‌که خانمی که قمه می‌زد، نیز شناسایی شده ‌است.
سخنگوی نیروی انتظامی درخصوص تخریب مسجدی متعلق به اهل سنت در شمال غرب تهران نیز گفت:  یک ساختمان چهار طبقه که تغییر کاربری داشته است توسط شهرداری تهران و برابر رای کمیسیون ماده ١٠٠ با آن برخورد شده اما به هیچ عنوان در تخریب آن یگان ویژه حضور نداشته و تنها ماموریت سد معبر در تخریب آن حضور داشتند.

سرنخ پلیس
 درباره پرونده سرقت مجسمه اداره پست

سخنگوی نیروی انتظامی درخصوص سرقت مجسمه‌های شهر تهران و رسیدگی به این پرونده نیز گفت: هر مجسمه‌ای که ساخته می‌شود باید یک مامور برای نظافت و سایر رسیدگی‌ها داشته باشد اما تاکنون هیچ‌گونه شکایتی از طریق شهرداری یا پست درخصوص آخرین سرقت مجسمه به پلیس نشده البته به سرنخ‌هایی رسیدیم که به‌زودی اعلام خواهیم کرد.

فیلترینگ تلگرام
منتظرالمهدی با اشاره به این‌که هرگونه تصمیم‌گیری درباره فعالیت و عدم فعالیت شبکه‌های اجتماعی برعهده کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است، گفت:  این کارگروه زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند که نیروی انتظامی نیز یکی از اعضای این کارگروه است.
وی درخصوص بکارگیری سربازان وظیفه در وزارتخانه‌ها نیز گفت:  تا زمانی که به توان نیروهای مسلح لطمه‌ای وارد نشود با توافق ستادکل نیروهای مسلح می‌توان تعدادی از سربازان را در اختیار وزارتخانه‌ها قرار داد البته این کار منوط به موافقت ستادکل نیروهای مسلح است.

برخورد با مردان بدپوشش
سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران درخصوص پوشش آقایان نیز گفت: پوشش یک هنجار اجتماعی است و همگان باید براساس هنجارهای اجتماعی عمل کنند. بر همین اساس و با توجه به این‌که پوشش هر فرد نشانه شخصیت اوست از همه آقایان درخواست می‌کنیم تا درخصوص پوشش‌شان هنجارها را رعایت کنند اما اگر فردی اصرار بر هنجارشکنی کند برابر قانون با وی برخورد می‌شود.
داخل ماشین بیرون از شهر
حریم خصوصی محسوب می‌شود

منتظرالمهدی در تشریح حریم داخل خودروها، گفت: چنانچه خودرویی دور از انظار و خارج شهر باشد داخل آن به‌عنوان حریم خصوصی محسوب می‌شود ولی در شهر جزو حریم خصوصی به حساب نمی‌آید.  وی درخصوص برگزاری برخی عروسی‌های مختلط در باغ‌های اطراف تهران نیز گفت: اماکن نیروی انتظامی براساس قانون برخورد لازم را با برگزاری عروسی‌های مختلط در باغ‌های اطراف تهران انجام می‌دهد. متاسفانه در برخی باغات که ملک شخصی هستند چنین اتفاقی روی می‌دهد که اگر شکایتی باشد یا این موارد مشاهده شود برخورد لازم صورت می‌گیرد.

  منتظرالمهدی درخصوص تمهیدات پلیس برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در انتهای سال‌جاری نیز گفت:  پیش‌بینی ما ایجاد فضایی بسیار مثبت و آرام است و امیدواریم این فضا در کنار آرامش، رقابت‌برانگیز نیز باشد اما برابر مشی پلیس از آمادگی حداکثری برای مقابله با چالش‌های حداقلی برخوردار هستیم.

   وی در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری کنسرت‌ها و نحوه اخذ مجوز آنها، گفت:  برای برگزاری و برپایی هر کنسرتی اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لازم است اما این مجوز برای برگزاری کنسرت‌ها کافی نیست چراکه علاوه بر آن باید از اداره اماکن پلیس نیز مجوز لازم اخذ شود.  در برگزاری کنسرت‌ها روال اینگونه است و اگر همگان بر مدار قانون حرکت کنند مشکلی پیش نخواهد آمد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: