کد خبر: ۷۳۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 18
متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی در گفتگو با شفا آنلاین هشدار داد:
شفا آنلاین- متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی یکی ازشایع ترین مشکلات اکثر افراد چاق را بدخوری دانست نه زیاده خوری و نسبت به مصرف خودسرانه داروهای کاهش وزن نیز هشدار جدی داد.

دکتر شیرین عادل در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهارکرد: بسیاری از افراد دارای اضافه وزن سراغ رژیم های خودسرانه می روند در حالی که اغلب آنها ناموفق اند.به عنوان نمونه یکسری از کارهای خودسرانه آنها حذف وعده های غذایی مانند صبحانه یا شام است.

وی ادامه داد: مشکل اساسی در پی حذف وعده های غذایی این است که افراد برای رفع گرسنگی نیز سراغ دیگر خوراکی های دارای کالری بیشتر می روند.برای نمونه وعده اصلی صبحانه با کیک و چای جا به جا می شود در حالی که کیک انرژی خیلی بیشتری نسبت به صبحانه روزمره دارد .به اضافه آن که فرد خیلی زودتر از زمان مصرف یک صبحانه کامل دچار گرسنگی خواهد شد.

احساس شکست پس از لاغر نشدن

وی ادامه داد: در واقع از نظر روانی هم فرد فکر می کند که با حذف وعده غذایی باید لاغر شود و زمانی که چنین اتفاقی رخ نمی دهد احساس شکست می کند؛ این مشکل با حذف وعده شام هم وجود دارد؛ در حالی که در یک رژیم غذایی اصولی باید هر سه وعده غذایی اصلی نیز گنجانده شود. در ضمن با حذف وعده غذایی، بدن فرد در طولانی مدت گرسنه می ماند و این امر موجب می شود تا بدن سیستم محافظه کارانه ای را در پیش گیرد که مواد غذایی که در وعده بعدی وارد بدن و جذب می شود در حالی که میزان جذب بالاتر می رود و چاقی را در پی دارد.

رژیم های تک خوری ممنوع

به گفته عادل یکی دیگر از مشکلات رژیم های خودسرانه، رژیم های تک خوری است برای نمونه رژیم سیب و شیر،بستنی، سبزیجات خالی بدون سایر منابع اصلی پروتئینی و... که نا موفق اند. درچنین شرایطی شاید فرد طی دو روز اول کاهش وزن را داشته باشد اما بعد این امر متوقف خواهد شد.به اضافه آن که به دلیل حذف بسیاری از گروه های غذایی دچار کمبودهای غذایی نیز می شود.

استفاده از رژیم های اینترنتی نا معتبر کار اشتباهی است

وی تأکید کرد: رژیم های اینترنتی تنها جنبه تجاری دارد و به طور طبیعی می توانند برای فرد آسیب رسان هم باشند.

مصرف خودسرانه قرص و داروهای کاهش وزن ممنوع

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی یکی دیگر از مشکلات رژیم های خودسرانه را مصرف قرص ها و داروهای کاهش وزن برشمرد که گاهی اوقات این داوها تأیید نشده اند و از طریق ماهواره و سایت های اینترنتی نیز تبلیغ می شوند که مصرف آنها به هیچ عنوان نیز توصیه نمی شود.

وی تأکید کرد: نکته مهم آن که بسیاری از داروها می توانند با سایر داروها تداخل داشته باشند و افراد بدون اطلاع از این موضوع با مصرف خودسرانه به طور طبیعی دچار آسیب خواهند شد.

عادل توصیه کرد: افراد دچار اضافه وزن باید از یک رژیم غذایی اصولی و علمی زیر نظر متخصص تغذیه بهره مند شوند. زیرا در چنین صورتی بیشترین تأثیر در راستای کاهش وزن و کمترین عوارض جانبی را خواهند داشت.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: