کد خبر: ۷۳۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 15
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری:
شفاآنلاین:جامعه>مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: طی ۴۰ سال گذشته نسبت شاغلان و بازنشستگان کشور تغییر کرده است.

به گزارش شفا آنلاین : محمود اسلامیان در نشست خبری امروز خود، اظهار داشت: بازنشستگی حوزه مهم اقتصادی و اجتماعی در همه کشورهای دنیا است و با توجه به توسعه صنعتی در کشورها و تغییرات ایجاد شده بحث بازنشستگی نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: ما احساس می‌کنیم که در صندوق بازنشستگی کشوری باید بازنشسته محور باشیم و تمام اقدامات، تدابیر و برنامه‌هایمان با توجه به امکانات صندوق در مسیر رفاه بهتر و  بیشتر بازنشستگان باشد. معنی آن این است که هر اقدامی در حوزه کاری ما باید خروجی به نفع بازنشستگان داشته باشد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری افزود: ما در صندوق بازنشستگی دو رکن شاغلین با تعداد یک میلیون و 150 هزار نفر و بازنشستگان با تعداد یک میلیون و 244 هزار نفر را داریم و حقوق پرداختی ما به بازنشستگان از سال 86 حدود 10 برابر شده که علت اصلی آن تورم است و باید بدانیم تورم به همه شئون کشور از تولید، اقتصاد و صندوق‌های بازنشستگی آسیب می‌رساند.

اسلامیان خاطرنشان کرد: وقتی صندوق بازنشستگی ایجاد می‌شود نسبت پشتیبانی متعارف آن باید هفت باشد یعنی به ازای هر هفت نفر شاغل یک نفر بازنشسته داشته باشیم. که البته طی 40 سال گذشته برای ما این نسبت عکس شده و در این شرایط نمی‌توان از محل کسورات شاغلین این مجموعه را چرخاند چرا که شاغلین ما کمتر از حقوق بگیران هستند و این نسبت خوبی نیست.

وی افزود: حدود 15 هزار میلیارد تومان دارایی صندوق بازنشستگی کشور است و ما حقوق بازنشستگان را از سه محل سود شرکت‌ها، کسورات شاغلین و کمک‌های دولتی پرداخت می‌کنیم. اما امسال حدود 3 هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای پرداخت حقوق بازنشستگان داریم.

اسلامیان ادامه داد: قاعده این است که کسورات شاغلین کفاف پرداخت حقوق بازنشستگان را بدهد اما این موضوع رای صندوق‌ها به معضلی جدی تبدیل شده که امیدواریم راهکارهای برون‌رفت آن در برنامه ششم توسعه دیده شود. نتیجه 8 سال دولت قبل باعث شد قدرت خرید بازنشستگان کاهش پیدا کند و خوشبختانه در سال 92 و 93 به دلیل رسیدن نرخ تورم به 15 درصد افزایش حقوق‌ها کمی بیشتر شد و دولت با کنترل تورم حداقل قدرت خرید بازنشستگان را در حد قبلی حفظ کرد.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشور افزود: در 8 سال دولت‌های نهم و دهم قدرت خرید بازنشستگان 67 درصد کاهش پیدا کرد و ما این آمار را براساس اعلام بانک مرکزی می‌گوییم. متاسفانه مراجعی که برای صندوق بازنشستگی کشوری تصمیم می‌گیرند زیادند و این قاعده در هیچ جای دیگری وجود ندارد. ما به دنبال طرحی هستیم که افزایش‌ها هر چقدر تصویب شد اختیار آن به صندوق داده شود.

اسلامیان همچنین گفت: 80 درصد از بازنشستگان ما در قید حیات بوده و 18 درصد از آنها فوت کرده‌اند که وابستگان آنان حقوقشان را دریافت می‌کنند. یکی از مشکلات کشور سن بازنشستگی است که با هیچ کشوری در دنیا تناسب ندارد و باعث افزایش هزینه‌های صندوق می‌شود. ما در کنار پرداخت حقوق و مزایا که تلاش می‌کنیم به موقع پرداخت شود بحث بیمه‌های تکمیلی را داریم چرا که نظامات بیمه‌ای و درمانی ما بسیار متنوع است.

وی عنوان کرد: مگر می‌شود سلامت جامعه یک قیمت واحد نداشته باشد ما از مسئولان خواهش می‌کنیم نظامات درمانی را یکسان کنند همانطور که بسیاری از اقلام غذایی و غیرغذایی قیمت واحد پیدا کرده است. یکسان نبودن نظامات درمانی در کشور در بحث بیمه تکمیلی سالیانه هزار میلیارد تومان به صندوق هزینه تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: ما در کنار حقوق و مزایا تلاش کردیم خدماتی به بازنشستگان ارائه کنیم که از جمله آن افزایش تعداد گیرندگان وام ضروری از 61 هزار نفر در سال 92 به 200 هزار نفر در سال 94 است که این رقم بیش از 3 برابر شده است. همچنین در بحث سفرهای زیارتی که یکی از اقدامات رفاهی برای بازنشستگان در سنین پیری است ضمن اضافه کردن سفر به عتبات تا به حال 80 هزار نفر به این سفرهای زیارتی اعزام شده‌اند.

اسلامیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پرداختی حقوق بازنشستگان صندوق شما از محل سود شرکتهای سرمایه‌گذاری رقم کوچکی است و علت آن چیست، تصریح کرد: صندوق بازنشستگی کشوری 15 هزار میلیارد تومان دارایی دارد و سود شرکتهای سرمایه‌گذاری آن در سالهای گذشته 600 تا 800 میلیارد تومان بوده است که ما آن را در سال 94 به 1400 میلیارد تومان رساندیم. یکی از دلایل آن این است که بعضی شرکتها که ممکن است سودده نبوده بلکه زیان‌آور بوده به ما تقدیم می‌شوند ضمن اینکه ما تا به حال هلدینگ تخصصی نداشتیم و تلاش می‌کنیم با بهتر شدن وضعیت اقتصادی جامعه این شرکتها را افزایش دهیم.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشور همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر  اینکه شنیده‌ها حاکی است سازمان قرار است اسپانسر تیم پرسپولیس شود، تصریح کرد: این موضوع کذب محض است چون ما در کار خودمان هم مانده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که در صحبت‌های قبلی‌تان گفته‌اید افرادی در صندوق بازنشستگی کشوری حقوق بازنشستگی 14 میلیون تومانی می‌گیرند، گفت: تعداد افراد با حقوق بالای بازنشستگی زیر 10 نفر است و فردی که حقوق بازنشستگی 14 میلیون تومانی می‌گیرد یک نفر که عضو هیئت علمی دانشگاه است بوده است که آن هم به تصمیمات هیئت امنایی دانشگاه‌ها برمی‌گردد.

همچنین در ادامه این نشست علیرضا برادران معاون سرمایه‌گذاری سازمان بازنشستگی کشوری اظهار کرد: از شروع کار سیستم مدیریتی جدید در این سازمان اهداف کلان و بلندمدتی را مدنظر قرار داده‌ایم که از جمله آن ساماندهی حوزه اقتصادی و تخصصی کردن شرکت‌های سرمایه‌گذاری است.

برادران ادامه داد: ما 6 هلدینگ تخصصی در حوزه انرژی، عمران، صنعت و معدن، منابع غذایی، حمل و نقل و مالی داریم و هدف این است که با استفاده از نیروهای متخصص بهره‌وری را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: توجه به بازنگر و مدیریت ریسک مورد توجه ماست چرا که صندوق‌های بازنشستگی در دنیا  نقش عمده‌ای در تولید ناخالص ملی دارند. ما تصور می‌کنیم در دوران پساتحریم فعالان بین‌المللی نگاه ویژه‌ای به صندوق ما خواهند داشت چرا که صندوق‌های بازنشستگی در ذهن آنها کاملا شناخته شده است.

براداران در پایان گفت: توجه به فعالیت بانک و بیمه نظام نوین تامین مالی در دستور کار ماست و در این راستا ساختار مدیریت و تجهیز منابع خارجی در آن پیش‌بینی شده است.

در پایان این نشست محمدرضا ترابی معاون اداری و مالی سازمان بازنشستگی کشوری نیز گفت: بازنشستگان کشوری به همراه خانواده‌هایشان دو میلیون نفر هستند که تحت پوشش بیمه تکمیلی نیز هستند اما باید یادآور شویم که سال گذشته کمک دولت در بخش بیمه‌های تکمیلی به ما حذف شد ما بسته خدمتی جدید را به مناقصه گذاشتیم که اول شهریور نتایج آن اعلام می‌شود. اما سال گذشته در این زمینه 750 میلیارد تومان هزینه کردیم.

تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: