کد خبر: ۷۳۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۵ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 14
شفا آنلاین>سلامت>مشاهده‌ی سه بار در سال آفت در دهان و روی پوست زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود.
به گزارش شفا آنلاین، بیماری بهجت، یک بیماری مزمن است همراه با اختلال التهابی، که با التهاب چشم، زخم‌های دهانی برخی ضایعات دیگر پوست شناخته می‌شود.

علیرضا رجایی متخصص روماتولوژی گفت: علت این بیماری همچنان ناشناخته است با وجود دلایل متعددی که از سوی پزشکان داخل و خارج از کشور عنوان شده است، زمینه ژنتیکی، مکانیزم‌های خود ایمنی و عفونت‌های ویروسی در حال مطالعه است. 

آسیایی‌ها بیشتر با این بیماری درگیر هستند
این بیماری اغلب در مسیر جاده ابریشم از ژاپن تا مرز شرقی دریای مدیترانه و کشورهای ترکیه، ایران، چین و غیره بیشتر شایع است این درحالی است که در بین آسیایی‌ها و از جمله مردم کشورمان این بیماری ناشناخته مانده است و اطلاعات چندانی از علایم و خطرات بهجت ندارند. 

علیرضا رجایی متخصص روماتولوژی تشریح کرد: بیماری بهجت اختلالی است که چندین دستگاه بدن را درگیر کرده و جزو بیماری‌های روماتولوژیک طبقه بندی می‌شود. رده سنی بروز این بیماری از 50-20 سال عنوان می‌شود، ولی با قاطعیت نمی‌توان گفت در سنین دیگر امکان ابتلای به بهجت وجود ندارد. مبتلا شدن به بیماری بهجت به رده سنی و جنسیت مشخصی محدود نمی‌شود، اغلب افراد جوان به بیماری بهجت مبتلا می‌شوند و بین مردان و زنان میزان ابتلا به یک نسبت است.

زخم‌های آفتی را جدی بگیرید
مهم‌ترین علایم بیماری بهجت ایجاد زخم‌های آفتی در حفره‌ دهان، لثه و زبان است این آفت‌ها با مرکز سفید، حاشیه قرمز رنگ و درد شدید شناخته می‌شوند این زخم‌ها معمولا دردناک‌اند و در تمام مناطق دهان پراکنده هستند.

رجایی ادامه داد: اصلی‌ترین خصوصیات این آفت‌ها بروزشان به صورت متناوب است و بهبودی به تدریج است. بیماری بهجت می‌تواند در پوست‌ ضایعه‌های مختلفی ایجاد کند، از التهاب‌های ساده پوستی تا زخم‌های عمیق، ولی یک علامت تقریبا اختصاصی برای بهجت آزمون پاترژی (patjergy Test) نامیده می‌شود که یک نوع از واکنش‌های پوستی است. در این بیماران هر گونه خراشیدگی پوستی یا فرو کردن سوزن، باعث ایجاد یک ناحیه قرمز رنگ نسبتا وسیع می‌‌شود که مرکز آن همان محل تزریق یا فرو کردن سوزن است.

این متخصص روماتولوژی  در مورد علایم دیگر بهجت، افزود: یکی دیگر از علایم بیماری بهجت، ایجاد مشکلات چشمی است. معمولا در شروع بیماری بهجت، چشم هم درگیر می‌شود و این درگیری از یک التهاب ساده عنبیه تا درگیری عصب بینایی و در نهایت کوری متغیر است.  بنابراین بیماران مبتلا به بهجت در صورت ایجاد شدن ساده‌ترین علایم چشمی که قبلا وجود نداشته است باید سریعا به چشم پزشک مراجعه کرده و درمان‌های لازم را انجام دهند. 

بیماری بهجت در مفاصل هم ایجاد التهاب و درد می‌کند
وی ادامه داد: بیماری بهجت می‌تواند در مفاصل بزرگ بدن به ویژه زانو و مچ پا التهاب ایجاد کند و باعث دردهای مفصلی شود عارضه‌ خطرناک لخته شدن خون در سیاهرگ‌های پاها و دست‌ها در بیماران مبتلا به بهجت دیده می‌شود که می‌تواند به عنوان عارضه‌ی مهم و اثر گذار شناخته شود که می‌تواند منجر به کم‌بینایی و نابینایی شود.

اگر لخته شدن خون در افراد زیر 40 سال رخ بدهد، باید فرد مبتلا به آن از لحاظ ابتلا بودن به بیماری بهجت توسط پزشک متخصص روماتولوژی زیر نظر گرفته شود.

دکتر رجایی در پایان گفت: درمان پذیر بودن بیمار بهجت بستگی به این دارد که فرد مبتلا در چه مرحله‌ای از ابتلا به بیماری قرار دارد یا پیشرفت بیماری بهجت تا چه میزان است اگر در مراحل اولیه شناسایی شود، درمان آن زودتر به نتیجه مطلوب می‌رسد همچنین، روش‌های درمان در افراد بستگی به نوع درگیری دستگاه‌ها و اندام‌های فرد مبتلا به بیماری بهجت دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: